stredoslovenské energetické závody rozhodli riešiť problém odpojením železníc od prívodu elektrickej energie.
Narastajúce pohľadávky však trápia i Východoslovenské energetické závody (VSE ). Predstavitelia VSE teda pripravili scenár na základne ktorého by sa pripojili k aktivite ostatných dvoch rozvodných podnikov.
"Rozhodli sme, že zatiaľ od utorka odpojíme niektoré odberné miesta v kategórii maloodber," povedal včera pre tlačovú agentúru Slovenskej republiky vedúci obchodného úseku VSE Arpád Tóth.
O bližšie informácie k pripravovanému kroku sme požiadali vedúceho kancelárie generálneho riaditeľa Východoslovenských energetických závodov PhDr. Petra Sukovského.
"Železnice sú podľa veľkosti odberu sú v kategórii veľkoodberu, avšak mnohé staničky spádajú pod maloodber. Je to náš najväčší odberateľ, ale má aj stovky malých odberných miest. Možnosť odpojenia od prívodu elektrickej energie by sme chceli koordinovať so zapadoslovenskými a stredoslovenskými energetickými závodmi. Jednoducho povedané, že takéto proklamačné akcie, ako je odpájanie od energie majú síce nátlakový charakter, ale na druhej strane nemajú žiadny väčší význam," hovorí P. Sukovský.
Ako ďalej poveda, VSE majú vytypované miesta, ktoré budú postupne odpájať.
"Informovali sme železnice, že takýto scénár máme pripravený. Je však za tým treba vidieť i našu snahu riešiť tento problém perspektívne. Železnice ťahajú za sebou jeden dlhý chvost pohľadávok. Ten začína niekde pri neplnení si povinností v prospech verejnosti zo strany Ministerstva financií, kde železnice argumentujú, že práve vykrytie týchto výkonov absentuje. Následne ŽSR neplatia ďaľším podnikom a predovšetkým za energie," povedal nám P. Sukovský.
Východoslovenské energetické závody vykazujú najväčšiu pohľadávku z troch spomínaných distribučných spoločností. Dĺžna suma sa blíži k 700 miliónom korún. "Musíme teda konať aj napriek tomu, že tak ako my aj železnice sú stále štátnym podnikom. Riešenie vidíme v koordinácii postupu medzi energetickými závodmi smerom na ministerstvá hospodárstva a financií, ako aj ministerstvo dopravy pôšt a telekomunikácií. Máme vytypované určité objekty, ale chceme postupovať spoločne. Od dnes nebudú odpojené žiadne nami vytypované miesta. Tým však nehovorím, že niečo nemôže byť vypnuté," tvrdí vedúci kancelárie generálneho riaditeľa Východoslovenských energetických závodov. Ďaľšie dôležité body sú miesta na hraničných prechodov. Ak by ich energetici pripravili o elektrinu, zdržala by sa medzinárodná preprava.
"Zatiaľ nepristúpime k drastickým obmedzeniam dodávky elektrickej energie, ktoré máme pripravené. Naďalej budeme pokračovať vo vzájomných rokovaniach. Aj v minulom roku sa stalo, že sme odpojili nejaké drobné staničky, ale zatiaľ nikdy sme nepristúpili k akcii v takom rozsahu, aký máme momentálne pripravený. Našim cieľom je zastaviť rast pohľadávok a postupne ich znižovať. Pokiaľ budeme mať istotu, že k takému ktroku sa pristúpilo, nebudeme realizovať pripravený scénár. Rokovania sú pernamentné, pričom máme uzavretú dohodu o spoločnom postupe."
Ako sme sa dozvedeli od hovorcu ŽSR Miloša Čikovského môže podnik odpájanie svojich prevádzok od elektriny riešiť len rokovaním.
"Podstata problému spočíva v uhradení prostriedkov zo strany štátu pre ŽSR vo výške 10 miliárd Sk, ako kompenzáciu za stratovú osobnú prepravu ŽSR v rokoch 1993 až 1998. Štát sa minulý rok zaviazal, že tieto prostriedky uhradí v priebehu piatich rokov, avšak splátka za tento rok ešte neprišla," uviedol M. Čikovský.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.