náplňou hodín. A čo ďalej? Až po viac než desaťročí sebaklamu, že naše školstvo ďaleko prevyšuje to západné, prišiel na psa mráz. Odborné kruhy už dnes otvorene hovoria o tom, že systém vzdelávania potrebuje reformu. Osnovy sú údajne prehustené. Navrhuje sa ich skresanie na 70%. Ušetrený čas by mal byť venovaný tvorivosti študentov. Odborníci už svoj názor vyslovili. No je tu ešte jedna skupina, ktorej sa vzdelávanie bezprostredne dotýka - študenti. Poniektorých z vás sme sa preto opýtali, aký máte názor na to či: Potrebuje školstvo reformu? Ak áno, tak kde najviac?
Martin (15)
Tri štvrtiny toho, čo sa teraz učím, nebudem v živote potrebovať. A tú trochu toho čo budem potrebovať, aj tak dovtedy zabudnem. Podľa mňa by sme sa mali viac venovať praktickým veciam. Napríklad vôbec neviem, načo mi bude v živote taká literatúra. Také predmety by som vypustil. Najlepšou učiteľkou je podľa mňa život. Do školy chodím len kvôli titulu.
Natália (18)
Ja mám zvyčajne jednotky, takže to, čo ma učia, asi viem. Tí, ktorí hovoria, že učenia je veľmi veľa a nedá sa zvládnuť, sú podľa mňa iba leniví. Osobne by som prijala, keby sme mali viac času na precvičenie. Napríklad pri informatike by sme mohli viac pracovať s počítačom.
Viktor (17)
Ja si myslím, že tu nejde o to koľko, ale ako sa učíme. Načo sa mám nabifliť množstvo vecí s tým, že ich v krátkom čase zabudnem. Dokonca aj profesori (česť výnimkám) chcú aby sme to vedeli tu a teraz, a je im úplne jedno čo budeme vedieť neskôr inde. Ja by som privítal, keby prebrali hoci aj viac učiva, ale úplne iným spôsobom. Podľa mňa by sme sa mali predovšetkým naučiť vyhľadávať vhodné informácie. To znamená, že sa nebudem musieť učiť kopec encyklopedických vedomostí, ale namiesto toho ma profesori naučia, čo v akej literatúre nájdem. Takým spôsobom sa dá prebrať oveľa viac a aj z toho viac budeme mať.
Karol (17)
Čo by som zmenil na škole? Strašne veľa. Keď počujem vetu, že učiteľ má vždy pravdu, idem sa urehotať k smrti. Párkrát som zažil situáciu, že profesor vysvetľujúci učebnú látku sa v polovici zasekol. Nakoniec to vyznelo tak, že z celej triedy danému učivu najmenej rozumie práve on. A takí ľudia nás potom majú učiť. Tých treba vymeniť!
Lenka (18)
Ako sa daný predmet naučíme závisí do veľkej miery od učiteľa. Rozdielni vyučujúci vysvetľujú učivo z rovnakých osnov rozdielnym spôsobom. Na mnohých predmetoch sme delení na skupiny. Druhá skupina, ktorú učí niekto iný ako nás, potom preberá mnohé veci inak. Naša profesorka vie napríklad vysvetliť látku podstatne zaujímavejším spôsobom ako tá, čo učí druhú skupinu. Nie všetci profesori majú chuť učiť. Uznávam nie sú dobre platení. Najlepšie by bolo zvýšiť motiváciu. Aj u profesorov, aj u študentov. Motivovaní ľudia pracujú podstatne lepšie.
Iveta (16)
Zmeniť by sa mal predovšetkým vzťah učiteľov ku študentom. Nech sa nás predovšetkým snažia naučiť, nie nachytať! Podstatne lepší sú v tomto mladší učitelia. Tí si skôr pamätajú, aké je to šúchať školské lavice.
Stanislava (17)
Ja by som nič nemenila. Podľa mňa je to dobre tak ako to je. Tie osnovy predsa robili ľudia, ktorí vedia čo potrebujeme. Vždy som bola vychovávaná k tomu, aby som si vážila skúsenosti starších. Profesori sú podľa mňa dosť múdri nato, aby vedeli, čo nás majú naučiť. Svoje už prežili a preto toho vedia viac ako my. Mali by sme byť radi za to, že nám odovzdávajú svoje skúsenosti.
Väčšina študentov by sa reforme nebránila. Rozhodujúcim pre nich nie je ani tak rozsah učiva ako skôr spôsob preberania látky. Dôležité je totiž vedieť ako môžem získané poznatky zužitkovať. Prakticky zameraných predmetov je však na školách stále nedostatok. Ostáva nám len veriť, že to zákonodarci pri reforme zohľadnia.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.