Korzár logo Korzár

Čína vybuduje Transrapid

Hovorí sa, že doma nie je nikto prorokom. Zrejme to platí aj o inovatívnom systéme dopravy prostredníctvom magnetickým poľom nadnášaných i poháňaných

ultrarýchlych vlakov, ktorý pod názvom Transrapid vyvinuli v Nemecku. Spolková vláda už v roku 1992 rozhodla o výstavbe trate Transrapid, ktorej dĺžka by bola okolo 300 kilometrov a ktorá by spájala veľkomestá Berlín a Hamburg. Na tejto trati by jazdili súpravy Transrapid rýchlosťou okolo 400 km/h, čím by sa podstatne urýchlilo spojenie medzi obomi mestami. Dôkladné štúdie však napokon ukázali, že vybudovanie takejto trate by stálo podstatne viac, než sa pôvodne predpokladalo, a to až 8,9 miliardy mariek (vládou schválená suma bola 6,1 miliardy). Vo februári 2000 bol napokon projekt výstavby uvedenej trate zrušený.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

To, čo sa nepodarilo doma, teda v Nemecku, sa však bude realizovať v zahraničí, i keď v trochu skromnejšom rozsahu. V januári tohto roka bola totiž medzi čínskym mestom Šanghaj a firmami Transrapid International, Siemens a Thyssen Krupp podpísaná dohoda o výstavbe trate Transrapid, ktorá bude spájať letisko Pudong s centrom Šanghaja. Trať bude dlhá približne 30 kilometrov a súpravy Transrapid budú na nej jazdiť v desaťminútových intervaloch. Prevádzková rýchlosť bude až 430 km/h, takže doba jazdy bude len sedem minút. Spočiatku budú na trati jazdiť tri súpravy, pozostávajúce zo šiestich sekcií. Koncové sekcie súpravy Transrapid majú dĺžku 27 metrov, stredné sekcie sú dlhé 24,8 metra. Šírka sekcií (teda v podstate vozňov) je 3,7 metra, výška je 4,2 metra. V koncových sekciách je miesto pre 92 cestujúcich, v stredných sekciách až pre 126 cestujúcich. Predpokladá sa, že čínsky Transrapid začne premávať v roku 2003.

SkryťVypnúť reklamu

Myšlienak magnetickým poľom nadnášaných vlakov nie je až taká nová, ako by sa to na prvý pohľad mohlo zdať. Prvý patent na takýto spôsob pohonu vlakov získal Nemec Hermann Kemper už v roku 1934. V roku 1971 predstavila firma MBB skúšobné vozidlo, ktoré jazdilo na dráhe dlhej 660 metrov. Prvé skúšobné vozidlo na prepravu osôb predstavila firma Thyssen Henschel v roku 1976. Konzorcium Transrapid, založené v roku 1978, začalo v roku 1980 s výstavbou skúšobnej trate Emsland. Táto trať je dodnes v prevádzke a pocit jazdy rýchlosťami vyše 400 km/h si na nej vyskúšalo už vyše 200000 cestujúcich. V júni 1993 dosiahla na tejto trati súprava Transrapid 07 rýchlosť 450 km/h, čo predstavuje rekord pre magneticky nadnášané vlaky, vezúce cestujúcich.

Aký je vlastne princíp činnosti vlakov Transrapid? Celý systém pohonu si možno predstaviť ako lineárny (do roviny rozvinutý) synchrónny elektromotor. Stator tohto elektromotora je súčasťou trate, po ktorej Transrapid jazdí, a je napájaný elektrickou energiou tak, že sa v ňom vytvára posúvajúce sa magnetické pole. Súprava Transrapid je zase vystrojená elektromagnetmi, ktoré vlastne predstavujú "rotor" lineárneho elektromotora. Posúvajúce sa magnetické pole v trati v podstate "ťahá" za sebou elektromagnety a tým aj celú súpravu Transrapid. Rýchlosťou posunu magnetického poľa sa reguluje rýchlosť jazdy. Počas pohybu je pritom súprava Transrapid magnetickým poľom nadnášaná tak, že sa trate vôbec nedotýka. Toto "plávanie" má za následok to, že napriek vysokej rýchlosti nepociťujú cestujúcic žiadne vibrácie a aj hluk je minimálny. Ďalšou výhodou je to, že ani na trati ani na vozidlách nedochádza prakticky k žiadnemu opotrebeniu. Súpravy Transrapid veľmi dobre akcelerujú i brzdia a môžu prekonávať stúpania až 10%. Z ekologického hľadiska má mimoriadny význam to, že trať Transrapid môže byť postavená na stĺpoch, takže len veľmi málo narúša prírodu a nebráni voľnému pohybu zvierat.

SkryťVypnúť reklamu

O výstavby tratí Transrapid majú záujem aj ďalšie krajiny. V USA sa pripravujú štúdie o výstavbe tratí s magnetickým pohonom v niektorých husto osídlených oblastiach a Čína už teraz uvažuje o tom, že po získaní skúseností s traťou Transrapid v Šanghaji by postavila aj trať dĺžky 1300 km, ktorá by spojila uvedené mesto s Pekingom. Ale aby sme Nemcom nekrivdili ani v Nemecku projekt Transrapid nezapadol celkom prachom. Uvažuje sa o niekoľkých alternatívach, ktoré sú však skromnejšie než zrušený projekt spojenia Berlína s Hamburgom. Jednou z možností je spojiť traťou Transrapid Mníchov s jeho letiskom, druhou je spojenie severného Nemecka s Holandskom.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 068
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 8 414
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 121
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 3 255
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 150
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 085
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 503
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 230
  1. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  2. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  3. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  4. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  5. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  6. Vladimír Bojničan: Pluralita nie je len nejaký rozmar modernity. Je to náš civilizačný základ
  7. Marek Namešpetra: J.K. Love SuperStar
  8. Dominik Sumbal: Ficove opatrenia vedú Slovensko do špirály ekonomického úpadku. Riešenia existujú – a volajú sa zodpovednosť a zdravý rozum.
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 087
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 210
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 681
  4. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 18 521
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 478
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 774
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 373
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 332
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  2. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  3. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  4. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  5. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  6. Vladimír Bojničan: Pluralita nie je len nejaký rozmar modernity. Je to náš civilizačný základ
  7. Marek Namešpetra: J.K. Love SuperStar
  8. Dominik Sumbal: Ficove opatrenia vedú Slovensko do špirály ekonomického úpadku. Riešenia existujú – a volajú sa zodpovednosť a zdravý rozum.
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 087
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 210
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 681
  4. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 18 521
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 478
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 774
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 373
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 332
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu