mesta vymenilo názory na trasovanie diaľnice, ktorú cez územný plán presadzuje prešovská radnica a investor Slovenská správa ciest (SSC). Keďže predchádzajúce skúsenosti s pripomienkovaním územného plánu nepriniesli efekt, iniciátori verejného zhromaždenia navrhli, aby sa založilo občianske združenie (OZ). V prípade, že ho ľudia podporia, predsedníctvo bude vystupovať na oficiálnych rokovaniach za ochranu životného prostredia v súvislosti s navrhovaním trasy diaľnice.
"Z hľadiska životného prostredia pre ľudí, ktorí v bezprostrednom okolí bývajú je táto diaľnica doslova hrozivý. Mám obavy, že sa v tom kotli budú doslova dusiť a spomínaný priestor určite nesplní podmienky zákona posudzovania vplyvov na životné prostredie. Musíme počítať s tým, že hustota dopravy bude z roka na rok stúpať a dopady zhoršovať. Veď jasných a bezveterných dní, kedy sú vplyvy menšie je len sedem percent v roku. Ani tunelový variant nepovažujeme za šťastné riešenie," povedal pre náš denník po skončení zhromaždenia jeden z aktivistov vznikajúceho občianskeho združenia (OZ) Vladimír Kmec. Svoje tvrdenie podčiarkol argumentáciou o tom, ako budú exhaláty pôsobiť, ako sa v kotli pri dlhodobých pôsobeniach budú prejavy rakovinotvorných účinkov skracovať, nehovoriac o tom, čo nedávno potvrdili hygienici. Aj bezolovnaté benzíny za jasných a slnečných dní majú rakovinotvorné účinky. Z pléna sa ozval aj iný hlas. "Tunelový variant dlhý dva až tri kilometre je nereálny sen. Pri predpokladanej cene 7,5 miliardy korún už teraz vieme, že jeho cena sa bude zvyšovať, lebo je tam geologicky nestabilná pôda. Ja som za návrh, aby sa celá trasa odklonila z mesta až pred Hanisku," argumentoval M. Leščinský.
Obyvatelia mesta Prešov aj tento rok reagovali pripomienkami na predložený návrh Územného plánu a sídelného útvaru mesta Prešov na rok 2001 v súvislosti s verejnoprospešnými stavbami a dopravou, ale podľa slov ďalšieho z aktivistov Jozefa Durkáča, dostali vo februári studenú sprchu. Vtedy im poslanec prešovského Mestského zastupiteľstva Milan Benč (prednosta okresného úradu) oznámil, že SSC už predložila radnici dokončenú štúdiu o trasovaní diaľnice cez mesto, hoci ešte bez posúdenia enviromentálnych vplyvov. "Informoval nás, že sa dohodli prezentovať ju verejnosti až po posúdení. Máme však informácie o tom, že posudok vypracováva istá žilinská firma, ktorú si vybrala SSC, rovnako, ako si vyberá oponentov. Ak niečo neurobíme teraz, môže sa stať, že ich štúdiu poslanci odhlasujú z hodiny na hodinu. Predstavitelia mesta sa dosť okúňajú hovoriť s občanmi a nechali to na investora. Teraz všetko záleží od nás. Alebo budeme bojovať a vyslovíme názory nahlas, alebo sa budeme prizerať, ako mesto rozhodne za nás a vyberie si lacnejšie riešenie," vysvetľoval účastníkom Jozef Durkáč. Pripomenul, že diaľnice sa stavajú z daní nás všetkých a že aj obyvatelia Prešova a okolia majú právo na rovnako kvalitné diaľnice, ako majú Trnavčania, Piešťanci či v iných slovenských mestách. "Týmto problémom sa zaoberá mnoho mimovládnych organizácií, vrátane Nadácie na podporu miestnej demokracie a pozorne sa prizerajú úradníkom na ruky. Vydobyli si takú autoritu, že sú prijímaní na rokovania na najvyšších miestach a aj banky ich názory pri podpisovaní úverov rešpektujú. Teraz je rad na Prešovčanoch. Poučme sa zo skúseností v iných mestách, vytvorme občianske združenie a bojujme. Zákon je na našej strane," dodal J. Durkáč.
Pokojná, ale presvedčivá diskusia napokon vyvrcholila podporou ľudí pre vznik OZ pod názvom Diaľnica a mesto. Ešte v ten večer sa zoznámilo so stanovami a podpisom potvrdilo členstvo v združení 200 ľudí. Podľa V. Kmeca, z reakcií ľudí usúdil, že čoskoro sa im prihlási aj chýbajúcich 50 členov, čo je minimum na to, aby mohli na ministerstve zaregistrovať združenie ako subjekt. Potvrdil to aj starší pán z Terchovskej ulice Juraj Fecko, keď nám povedal, že už bol najvyšší čas, aby sa ľudia prebudili z letargie. V jeho okolí, teda v štvrti Pod Kalváriou to už dlhšie vrie a ani jeho susedia už nechcú pokorne čakať a vyrovnávať sa s rozhodnutím poslancov. Roky čakali na kanalizáciu, nové chodníky a nedočkali sa, ale ako povedal, pri hroziacej katastrofe pre budúcnosť ich detí a vnukov, sa rozhodli brániť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.