potichu pripravovať exponáty na ďalšie autosalóny, pričom ohňostroj noviniek významných nemeckých výrobcov možno očakávať najmä na jesennom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Skôr než spomenieme rôzne zaujímavosti z tohtoročnej Ženevy, venujme sa ešte niekoľkým automobilovým novinkám.
Jedným z najvizionárskejších vozidiel, ktoré boli predstavené na tohtoročnom ženevskom autosalóne, bol bezpochyby koncepčný automobil Filo, vystavený na stánku talianskej dizajnérskej firmy Bertone. Podstatné nóvum, ktoré Filo prináša, nespočíva však v jeho tvaroch a štylistických nápadoch, ale v ultramodenej koncepcii jeho ovládania. Filo je totiž vystrojené systémom drive-by-wire, pričom tento výraz je obmenou výrazu fly-by-wire, používaného v leteckej technike. O čo ide? Obidva výrazy sa používajú na označenie takých riadiacich systémov, pri ktorých sa riadiace impulzy človeka (pilota či vodiča) neprenášajú do riadených prvkov (napríklad na kormidlá lietadla alebo kolesá auta) mechanickými alebo hydraulickými prevodmi, ale elektrickými vodičmi, čiže veľmi ľudovo povedané drôtmi (wire). Takýto riadiaci systém sa nazýva aj elektroimpulzným, pretoež riadiace povely sa prenášajú prostredníctvom elektrických impulzov. Elektroimpulzný systém štúdie Filo vyvinula talianska pobočka švédskeho koncernu SKF, ktorý je na celom svete známy najmä svojimi kvalitnými ložiskami. Prakticky všetky ovládacie prvky vozidla sú sústredené na "volante", ktorý už nemá tvar klasického volantu, ale má po oboch stranách rukoväte na ovládanie akcelerátora i brzdy. Na tomto volante zvláštneho tvaru sú aj tlačidlá na ovládanie prevodovky. Použitie elektroimpulzného riadenia viedlo k úplne nekonvenčnému dizajnu celej prednej časti interiéru. Filo totiž nemá žiadne pedále ani stĺpik volantu, takže jeho vodič má oveľa viac voľnosti a pohodlia ako vodič bežného auta. Zadné sedadlá sú umiestnené vyššie ako predné, takže na nich sediaci cestujúci majú dobrý výhľad dopredu. Volant je umiestnený na kĺbovej konzole, takže vozidlo možno ľahko prispôsobiť na ľavostrannú či pravostrannú premávku. Na vývoji brzdového systému pre toto vozidlo sa podieľala známa firma Brembo, audiosystém je výrobkom firmy Bose a telekomunikačný systém vyvinula spoločnosť Nokia. Bertone Filo predstavuje víziu budúcnosti, nie však veľmi vzdialenej odborníci tvrdia, že od sériových vozidiel s elektroimpulzným riadením nás delí len niekoľko automobilových generácií. Jedným z prvých sériových vozidiel, v ktorom bude inštalovaný aspoň jeden takýto systém (zrejme brzdový), bude nová limuzína sedmičkového radu BMW, ktorá je jednou z očakávaných horúcich noviniek jesenného ženevského autosalónu.
Druhou z technického hľadiska zaujímavou novinkou bola štúdia športového vozidla Mazda RX-8, ktorá mala v Ženeve svoju európsku premiéru. Písmeno R v označení tohto vozidla naznačuje, že táto Mazda je vystrojená motorom s rotujúcimi piestami. Firma Mazda začala vyvíjať takéto motory už v roku 1961 a dnes je jedinou firmou na svete, ktorá sériovo vyrába vozidlo (športový automobil RX-7), poháňané motorom s rotujúcimi piestami. Doteraz vyrobila Mazda približne 1,8 milióna vozidiel s takýmto motorom, ktorý pôvodne vyvinul nemecký inžinier Felix Wankel (a ktorý sa preto označuje aj ako Wankelov motor). Štúdiu RX-8, ktorá má vraj už veľmi blízko k sériovej verzii, poháňa dvojrotorový motor RENESIS, ktorého komory majú objem 654 cm3 (ťažko tu hovoriť o zdvihovom objeme) a ktorý vyvíja maximálny výkon 184 kW pri 8500 ot/min. Mazda RX-8 je športový automobil s pohonom zadných kolies, ktorý síce na prvý pohľad vyzerá ako kupé, ale ktorý má štvoro dverí, pričom "nenápadné" zadné dvere sa otvárajú proti smeru jazdy. Motory RENESIS vznikli ďalším vývojom pôvodného Wankelovho motora.
Ženevský autosalón však ie je len prehliadkou nových áut, ale aj svojím spôsobom spoločenskou udalosťou. Počas dvoch tlačových dní som v areáli Palexpa postretal mnohých slovenských a českých motoristických novinárov, pričom ich "koncentrácia" je tradične vysoká na stánku firmy Opel, na raňajkách organizovaných firmou CitroÁn či na stánku automobilky Peugeot, kde okrem čerstvých ústric ponúkali novinárom aj výbornú švajčiarsku špecialitu raclette, čo v podstate nie je nič iné než vrstva taveného syra a nám dobre známe v šupke varené zemiaky. Organizátori opäť pripravili dobrú večeru, ktorá sa konala v priestoroch automobilového múzea a naktorej sa zúčastilo vyše 800 novinárov. Na súkromnú večeru do chýrnej reštaurácie Le Grizzly, kde vraj majú najlepšie hovädzie v celej Ženeve (áno, jedli sme hovädzí biftek s chorobou šialených kráv tu nemajú žiaden problém), nás pozval dlhoročný riaditeľ autosalónu Rudi Huser (i keď ho podozrievam, že za to pozvanie vďačím len mojej šarmantnej kolegyni...) . Na tlačovej konferencii firmy Opel sme si zopár viet vymenili s Ing.Andrejom Barčákom, ktorý je členom predstavenstva uvedenej firmy a ktorého otec bol dlhé roky riaditeľom košickej magnezitky. Mimochodom, táto tlačovka nebola ani zďaleka taká "sebavedomá" ako po iné roky, petože firma Opel má za sebou najhorší rok v celej svojej histórii. V expozíciách mnohých firiem sa dalo natrafiť na ich najvyšších šéfov či šéfdizajnérov. Na odhaľovaní štúdie Osée na stánku svetoznámej dizajnérskej firmy Pininfarina bol prítomný samotný Srgio Pininfarina a aj na stánkoch firiem Sbarro a Italdesign-Giugiaro boli prítomní tí, ktorí dali týmto firmám meno i slávu. Tradične veľkému záujmu novinárov sa tešila tlačová konferencia organizátorov známej talianskej rely automobilových veteránov Mille Miglia (tisíc míľ). Treba ale priznať, že niektorí novinári prídu na túto konferenciu najmä úreto, aby sa pokúsili získať jeden z nádherných modelov auta (výrobok firmy Burago), ktoré organizátori rozdávajú po skončení tlačovky. Sústrediac sa na najlepšiu pozíciu pre získanie tohto suveníru (v tomto roku to bol krásny červený model malej fiatky päťstovky) si možno mnohí novinári možno ani nevšimli, že na tejto tlačovek bol prítomný dnes už na invalidný vozík pripútaný bývalý pretekár F1 Švajčiar Clay Regazzoni, ktorý má na svojom konte päť víťazstiev vo veľkých cenách. Súčasťou autosalónu je v ostatných rokoch aj špeciálna monotematická expozícia, ktorú pod názvom Fascination cars pripravuje šbajčiarska poisťovacia spoločnosť AXA.Táto spoločnosť predstavila v minulých rokoch napríklad vozidlá zo zbierky monackého kniežaťa Rainiera, extravagantné vozidlá indických maharadžov i vozidlá z prehistórie automobilizmu. Tentoraz boli predmetom expozície AXA tzv. woodies (wood znamená drevo), čo sú vozidlá, ktorých bočná a zadná časť je dekorovaná drevenými lištami a panelmi. Takéto vozidlá a to najmä s karosériou kombi (ako De Soto na snímke) boli v USA populárne v 40. a čiastočne i v 50. rokoch.
Druhý tlačový deň popoludní sme už mali naleštených áut dosť a tak sme sa vyšli prevetrať do uličiek starého ženevského mesta. V studenom alpskom vetre sme po nábreží Ženevského jazera, z ktorého do výšky 140 metrov strieka známy vodotrysk, došli na námestíčko, ktoré nám čímsi pripomenulo Košice. To "čosi" bolo malé klzisko pre deti, podobné tomu, ktoré pred pár rokmi vzniklo na košickej Hlavnej ulici z iniciatívy Američana Petra McFaddena (to ženevské však malo umelé chladenie a preto aj dokonalý povrch). No a pri tomto klzisku som zazrel jeden ženevský taxík, ktorý mi bol akýsi povedomý. Jasné, veď o tomto taxíku a jeho majiteľovi som čítal reportáž v nemeckom časopise auto motor und sport! Ide o Chevrolet Caprice z roku 1976, s ktorým turistov po Ženeve vozí 79-ročný Otto Biel, služobne najstarší ženevský taxikár. Pán Biel vybadal môj záujem a ochotne zapózoval pri svojom cestnom krížniku, ktorý má typickú poznávaciu značku GE 76 a ktorý je poháňaný 7,4-litrovým osemvalcom výkonu 168 kW (tento motor zhltne až 24 litrov benzínu na100 km).
Náš pobyt v Ženeve končí a my sa vydávame na dvojetapovú cestu do 1650 kilometrov vzdialených Košíc. V Mníchove vraciame bavorák 330d touring, ktorý nám na cestu do Ženevy a späť poskytlo tlačové oddelenie automobilky BMW, a prestupujeme do Felicie, ktorá nás cez Rakúsko a Maďarsko dovezie do Košíc.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.