Korzár logo Korzár

Predchodcov dnešných "zebier" hľadajme kdesi v Pompejách

Môžeme sa iba domnievať, že prvými "dopravnými značkami" boli odtlačky chodidiel. Ľudia nasledovali tieto stopy a vytvorili tak cestičky. Pokiaľ v

ich okolí boli stromy či kamene, ľudia aj tam zanechávali odtlačky rúk, aby si vyznačili "svoju" cestu.

Ľudia však veľmi skoro začali cestovať rýchlejšie: hlavne na koňoch a neskôr tiež na rôznych dvojkolesových či štvorkolesových vozoch. Už vtedy vznikla potreba oddeliť "pešie zóny" a "cesty pre inak prechádzajúcich" a to hlavne v mestách. Príklad takejto "pešej zóny" môžeme nájsť v antických Pompejách, kde už pred viac než 2000 rokmi takto napr. oddelili námestie od hlavnej ulice niekoľkými zvislými, mierne kuželovitými kameňmi (pätníkmi). V druhom prípade sa vlastne jednalo o vznik chodníkov: tie boli položené vyššie než vozovka, jednak aby sa zamedzilo vjazdu vozidiel a tiež kvôli dažďu. Prechádzanie potom umožňovali vyvýšené kamene (hlavne na križovatkách). Bolo to teda prvé odborné povedané vodorovné značenie. Tam niekde hľadajme predchodcu dnešných "zebier".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

S týmto sa však praktickí Rimania neuspokojili. Niekedy okolo roku 120 pred našim letopočtom sa začali okolo ciest objavovať tzv. míľniky, t. j. zvislé kamene s vyznačením vzdialenosti (v míľach) od Ríma (lebo všetkých 300 000 km vtedajších ciest do Ríma viedlo).

Po rozpade Ríma začali podobný systém zavádzať aj panovníci v ďalších krajinách (Poľsko, Sasko). Okolo roku 1700 zaviedol ruský cár Peter Veľký tzv. "verstníky" (1 versta je 1067 m), ktoré označovali vzdialenosť medzi dvoma a viacerými mestami. Asi o 50 rokov neskôr sa v Nemecku objavili drevené "krížové" značky na križovatkách, pretože s rozvojom ciest pribúdalo aj križovatiek. Cestovatelia v kočiaroch s týmto systémom však neboli spokojní. Preto boli od roku 1789 nahradzované "hodinovými kameňmi", ktoré udávali vzdialenosť v hodinách (ako dnešné turistické značky).

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa pred koncom 19. storočia objavil v Európe automobil, bolo nutné niečo urobiť aj s dopravným značením. To tak po prvý raz dostalo prioritu. Kuriózne výsledkom tejto "priority" bola v Anglicku povinnosť, aby pred každým automobilom šiel chodec s červenou zástavkou. Logicky toto nariadenie nemalo dlhú trvácnosť. Už v roku 1903 bol navrhnutý "automobilový zákon" a v ňom boli tiež po prvý krát popísané dopravné značky. Už od začiatku mali dodnes známy tvar kruhov a trojuholníkov. V roku 1908 sa v Paríži konal prvý medzinárodný Cestný kongres. Zúčastnené krajiny prišli s množstvom rôznych návrhov, z ktorých bolo veľmi ťažké nájsť jeden spoločný. Čosi sa však vykonalo a výsledky boli porovnané na druhom kongrese v roku 1910. Značky boli väčšinou čiernobiele a obsahovali obrázky aj text. Veľkým pokrokom bol štvrtý kongres v Seville v roku 1923.

SkryťVypnúť reklamu

Aj napriek všetkým snahám a technickému pokroku sa stále nepodarilo dopravné značky úplne zjednotiť. O tom sa mohol presvedčiť vari každý, kto sa aspoň raz pozrel do zahraničia.

Autor: jv

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 659
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 924
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 182
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 3 604
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 523
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 147
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 986
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 2 594
  1. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  2. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  3. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  4. Dalibor Eštočák: Pokora, ktorú sme stratili
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  6. Alexander Hričko: SMERujeme do priepasti
  7. Imunoblog: Veľké jarné upratovanie… tela!
  8. Emil Lobotka: Ukrižuj
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 841
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 495
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 774
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 640
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 417
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 950
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 515
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 226
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  2. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  3. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  4. Dalibor Eštočák: Pokora, ktorú sme stratili
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  6. Alexander Hričko: SMERujeme do priepasti
  7. Imunoblog: Veľké jarné upratovanie… tela!
  8. Emil Lobotka: Ukrižuj
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 841
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 495
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 774
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 640
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 417
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 950
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 515
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 226
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu