pomaly, ale isto blíži k cieľu. Verdikt súdu s napätím očakáva nielen verejnosť, ale najmä torzo obžalovaných - Ing. Alexander D., bývalý technický riaditeľ divízneho závodu Energetika VSŽ Oceľ s.r.o. Košice a Ladislav M.,ktorý v čase železiarenskej tragédie zastával funkciu majstra divízneho závodu Koksovňa VSŽ Oceľ s.r.o. a tiež príbuzní obetí a tí, čo prežili, ale zostali im trvalé následky na zdraví. Obžalovaní sa pred senátom Okresného súdu Košice I zodpovedajú z trestného činu všeobecného ohrozenia podľa paragrafu 180, ods. 4, Trestného zákona. Ako sme už písali, pôvodne ich malo na trestnej lavici sedieť päť, avšak trojlístku pracovníkov Energoservisu spod obžaloby prokurátora pomohla vykĺznuť amnestia prezidenta republiky.
Po vypočutí obžalovaných, svedkov, čítaní znaleckých posudkov, odborných vyjadrení, podnikových noriem, ako aj ďalších listinných dôkazov, prehrávanie zvukových záznamov nevynímajúc, muži v talároch získali ucelený prehľad o kompetenciách a činnosti zodpovedných pracovníkov, hlavného podnikového a závodných dispečingov. V priebehu jednotlivých pojednávaní mali možnosť vytvoriť si predstavu, za akých okolností k výbuchu došlo, čo mu predchádzalo a čo sa dialo po ňom.
Včera, v čase, keď sa zdalo, že dokazovanie bude už-už skončené, okresný prokurátor JUDr. Ivan Vanko predložil súdu materiál, o ktorom sa doteraz veľmi veľa hovorilo, ale vo vyšetrovacom spise sa nenachádza. Ide o odtajnenú Kačicovu správu, resp. záverečnú správu Komisie na vyšetrenie príčin havárie a postupov odstránenia následkov havárie, ku ktorej došlo 27. októbra 1995 vo VSŽ, a.s. Košice. Správa, ktorú v júni 1996 prerokovala vláda SR, môže poslúžiť v súdnom konaní minimálne na konfrontáciu záverov, ku ktorým sa dopracovala sedemnásťčlenná komisia pod vedením Ing. Pavla Kačica (vtedajší štátny tajomník MV SR) s tým, k čomu na základe vykonaného dokazovania dospel senát.
Komisia v zložení, aké vidieť na snímke na titulnej strane, na základe predložených správ a po vypočutí prizvaných zodpovedných pracovníkov VSŽ a.s. Košice - RNDr. Ján Smerek, CSc., Ing. Karol Buday, Ing. Štefan Bartko, Ing. Alexander Dudinský, Ing. Peter Széki, Ing. František Vančo, Ing. Jozef Ferenc, Ing. Snopko, Ing. Anton Jura, Ing. Ondrej Taliga, dospela k poznatkom, z ktorých najdôležitejšie pasáže citujeme:
Príčiny výbuchu
"Jednoznačnou príčinou výbuchu bolo nedodržanie technologickej disciplíny, keď pracovná skupina zváračov Energoservisu začala zváračské práce na potrubí bez overenia, či je potrubie riadne odplynené… Prerazením potrubia vysokopecného plynu (viď schému)a poškodením doskového uzáveru na odbočke potrubia vznikla havarijná situácia do ovzdušia unikalo každú hodinu priemerne 50 000 metrov kubických vysokopecného plynu (VPP. Havária bola hlásená hlavnému dispečingu. Bol daný pokyn na zníženie tlaku (VPP) v potrubí. Bolo rozhodnuté, že haváriu je možné zvládnuť za prevádzky a to tak, že pod poškodeným potrubím (VPP) sa postaví lešenie, z ktorého budú pracovníci Energoservisu robiť opravu. Na strane prerazeného otvoru sa plánovalo privariť prírubu, ktorá mala byť potom zaslepená…
Prevádzkovateľom potrubia (VPP) bol divízny závod Energetika. Organizovanie opravy riadil a zabezpečoval jeho riaditeľ so skupinou odborníkov z Energetiky, Protiplynovej služby, Energoservisu, Keramiky a Ferrostavu. Opravu poškodeného potrubia vykonávali pracovníci Ferrostavu a Energoservisu. Zabezpečenie priestoru opravy pred možným vstupom nepovolaných osôb vykonávali pracovníci Ochrannej služby VSŽ do 14.30 hod., kedy došlo k zvýšeniu koncentrácie oxidu uhoľnatého v ovzduší. So stavaním lešenia sa začalo 11.30 hod., práce boli dva razy prerušené a ukončené o 17. hodine. Vtedy mohli začať práce na oprave potrubia…
Nebola to len prevádzková porucha
Po 19. hod. sa začala prudko zvyšovať koncentrácia oxidu uhoľnatého v ovzduší, okolo 19.45 hod., boli práce prerušené. Hlavné úsilie bolo zamerané na záchranu postihnutých osôb… Jedným zo základných nedostatkov záchranných, lokalizačných a likvidačných prác bola skutočnosť, že dňa 27. októbra 1995 od času výbuchu až do 20.00 hod. bola mimoriadna udalosť považovaná len za prevádzkovú poruchu. Tomuto hodnoteniu zodpovedali prijímané opatrenia a tok informácií. Riadiaci pracovníci vo VSŽ riešili situáciu vo vlastnej kompetencii, navonok neposkytli dostatočné informácie o vzniku havárie a nežiadali o poskytnutie pomoci.
Pri oprave poškodeného potrubia nebolo vykonávané zisťovanie prízemnej meteorologickej situácie a koncentrácia oxidu uhoľnatého v ovzduší bola zisťovaná nesystematicky, nebola centrálne sledovaná a vyhodnocovaná. Pre riešenie opatrení po vzniku mimoriadnej udalosti nebol v rámci VSŽ Oceľ s.r.o., VSŽ Keramika s.r.o. vytvorený centrálny riadiaci orgán na riešenie krízovej situácie. Ani po zistení veľkého počtu osôb neboli v objekte VSŽ prijaté zodpovedajúce opatrenia. Nedostatočné bolo i varovanie zamestnancov na ohrozených pracoviskách, ako aj informovanosť ostatných právnických a fyzických osôb pôsobiacich vo VSŽ a.s. Košice. Nebol vyhlásený signál "všeobecná výstraha"… Odsun zamestnancov z ohrozeného územia bol vykonávaný nekoordinovane, bez dostatočného prehľadu.
Následky havárie:
- 11 usmrtených osôb, z toho 9 zamestnancov VSŽ a dvaja občania Veľkej Idy, ktorí vnikli do objektu neoprávnene
- 344 osôb priotrávených oxidom uhoľnatým
- viac ako 7500 obyvateľov Veľkej Idy a mestkej časti Košice Šaca bolo ohrozených
- v čase od 6. novembra 1995 do 31. januára 1996 sa v diagnostickom centre NsP v Šaci postupne podrobilo lekárkej prehliadke 889 zamestnancov VSŽ (z radov tých, čo sa zúčastnili na záchranných prácach), pričom 131 y nich si vz6iadalo zvýšenú zdravotnú starostlivosť na neurologickej ambulancii.
Podceňovanie nebezpečenstva
Súhrn v správe uvedených nedostatkov bol zapríčinený okrem iného aj preto, že havarijné plány boli spracované popisnou formou, neobsahovali analýzu možného ohrozenia územia v okolí hlavných rozvodov plynu. Na stupni VSŽ nebol organizačne vytvorený centrálny riadiaci orgán na riadenie opatrení po vzniku mimoriadnej udalosti, ktorej účinky presahujú pôsobnosť jednej spoločnosti. Z uvedených skutočností je zrejmé, že príčina tragických následkov prevádzkovej havárie vo VSŽ tkvie v tom, že nebola venovaná dostatočná pozonosť celej oblasti havarijného plánovania, prípravy riadiacich pracovníkov a ani príprave zamestnancov. Vnútropodnikové normy neboli upravované ani po vydaní právnych noriem (napr. Zákona NR SR č. 42/1994 Z.z. o civilnej obrane obyvateľstva…). Priaznivé predpoklady na komplexné riešenie obdobných mimoriadnych situácií nevytvára ani súčasná atomizácia VSŽ a.s. Košice. Pri odstraňovaní menších prevádzkových porúch v uplynulom období sa vo VSŽ vytvoril nebezpečný stereotyp, ktorý vyústil do podceňovania nebezpečenstva a to i v prípadoch úniku nebezpečných plynov…"
Resumé
Skutočnosti, ku ktorým sa dopracovala komisia, nepotrebujú komentár. S Kačicovou správou sa musí oboznámiť senát, obžalovaní a obhajoba. Až potom muži v talároch rozhodnú o vine, či nevine obžalovaných, na pleciach ktorých zostala zodpovednosť. Pojednávanie bolo odročené na začiatok apríla.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.