vo verejnom záujme, na základe ktorej osobná doprava funguje. Cestovné reguluje štát a jeho výška nepokrýva náklady železníc. Železnice sú preto stratové.
Hovorca železníc Miloš Čikovský hovorí, že z peňazí, ktoré dostali zo štátneho rozpočtu, sú schopní financovať len prevádzku na niektorých tratiach. Ide o trate Bratislava - Žilina - Košice - Čierna nad Tisou, Žilina - Čadca - Poľsko, Bratislava - Nové Zámky a Bratislava - Kúty. Hľadajú však iné zdroje financovania, a tak by mala osobná preprava fungovať aj naďalej.
Podľa ministra dopravy pôšt a telekomunikácií Jozefa Macejka bola pôvodná požiadavka železníc na tento rok 4,3 miliardy korún. Čikovský povedal, že pri rokovaní o zmluve došla správna rada k záveru, že železnice potrebujú ešte 2,5 miliardy korún, aby zabezpečili prepravu v takom rozsahu ako minulý rok. Macejko povedal, že zmluvu môže podpísať aj zajtra, ak bude vo výške dotácie zo štátneho rozpočtu a z mimorozpočtových zdrojov (asi 3,6 miliardy korún).
Podľa Macejka je súčasná situácia železníc, ktorých zadlženosť ku koncu roka 2000 bola 41,3 miliardy korún, spôsobená práve tým, že v rokoch 1994 - 1998 sa podpisovali zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme tak, že neboli vykryté, a železnice si museli brať úvery. Čikovský pripustil, že železnice by vzniknutú situáciu mohli riešiť aj ďalším úverom.
Železnice pripravujú alternatívne návrhy pre vládu. "Treba spracovať analýzu, aké opatrenia treba urobiť, aby peniaze z rozpočtu stačili na osobnú dopravu," povedal Macejko. Podľa neho treba navrhnúť najnevýhodnejšie linky na obmedzenie alebo zrušenie. Vláda by mala posúdiť požiadavky železníc a v prípade, že sa s nimi stotožní, nájsť aj dodatočné zdroje financovania osobnej dopravy.
Zo zahraničných skúseností vyplýva, že na tej istej trase by nemali premávať dva spoje - autobusy aj vlaky. Napríklad vo Švajčiarsku ak existuje v nejakej oblasti železničná trať, neudeľujú sa licencie na súbežnú autobusovú dopravu.
Autor: ldi
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.