Korzár logo Korzár

Železnice nemajú peniaze na osobnú dopravu

Bratislava - Osobná doprava Železníc Slovenskej republiky sa dostala do problémov. Železnice ešte nepodpísali so štátom zmluvu o vykonávaní služieb

vo verejnom záujme, na základe ktorej osobná doprava funguje. Cestovné reguluje štát a jeho výška nepokrýva náklady železníc. Železnice sú preto stratové.

Hovorca železníc Miloš Čikovský hovorí, že z peňazí, ktoré dostali zo štátneho rozpočtu, sú schopní financovať len prevádzku na niektorých tratiach. Ide o trate Bratislava - Žilina - Košice - Čierna nad Tisou, Žilina - Čadca - Poľsko, Bratislava - Nové Zámky a Bratislava - Kúty. Hľadajú však iné zdroje financovania, a tak by mala osobná preprava fungovať aj naďalej.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa ministra dopravy pôšt a telekomunikácií Jozefa Macejka bola pôvodná požiadavka železníc na tento rok 4,3 miliardy korún. Čikovský povedal, že pri rokovaní o zmluve došla správna rada k záveru, že železnice potrebujú ešte 2,5 miliardy korún, aby zabezpečili prepravu v takom rozsahu ako minulý rok. Macejko povedal, že zmluvu môže podpísať aj zajtra, ak bude vo výške dotácie zo štátneho rozpočtu a z mimorozpočtových zdrojov (asi 3,6 miliardy korún).

Podľa Macejka je súčasná situácia železníc, ktorých zadlženosť ku koncu roka 2000 bola 41,3 miliardy korún, spôsobená práve tým, že v rokoch 1994 - 1998 sa podpisovali zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme tak, že neboli vykryté, a železnice si museli brať úvery. Čikovský pripustil, že železnice by vzniknutú situáciu mohli riešiť aj ďalším úverom.

SkryťVypnúť reklamu

Železnice pripravujú alternatívne návrhy pre vládu. "Treba spracovať analýzu, aké opatrenia treba urobiť, aby peniaze z rozpočtu stačili na osobnú dopravu," povedal Macejko. Podľa neho treba navrhnúť najnevýhodnejšie linky na obmedzenie alebo zrušenie. Vláda by mala posúdiť požiadavky železníc a v prípade, že sa s nimi stotožní, nájsť aj dodatočné zdroje financovania osobnej dopravy.

Zo zahraničných skúseností vyplýva, že na tej istej trase by nemali premávať dva spoje - autobusy aj vlaky. Napríklad vo Švajčiarsku ak existuje v nejakej oblasti železničná trať, neudeľujú sa licencie na súbežnú autobusovú dopravu.

Autor: ldi

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 27 968
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 594
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 490
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 416
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 829
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 326
  7. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 4 260
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 001
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu