jedna z dvoch zložiek po transformácii súčasných ŽSR. Do úvahy prichádzajú dve alternatívy buď bude sídlo tejto obchodnej spoločnosti v Košiciach alebo v Bratislave. Ako to dopadne, zatiaľ nevedno, v každom prípade však východniari spájajú sily, aby vytiahli do boja o Košice spoločne.
Na krajskom úrade rokoval prednosta Štefan Vranovský so zástupcami ŽSR a štyrmi poslancami NR SR aj o tomto probléme. O čo ide vysvetlil riaditeľ košickej divízie osobnej prepravy Ján Bendžala. "Návrh zákona o transformácii ŽSR prešiel medzirezortným pripomienkovaním a bol schválený už aj vládou. Predpokladáme, že do parlamentu by sa mal dostať zhruba v apríli. Návrh predpokladá rozdelenie súčasných ŽSR na dve zložky. Dopravná cesta a infraštruktúra by spadala pod ŽSR štátny podnik a obchodné činnosti majú prejsť pod novozaloženú akciovku Železničná spoločnosť. A práve tento subjekt by mal mať sídlo v Košiciach."
Dôvodov je podľa J. Bendžalu niekoľko. Všetky zložky s výnimkou jednej, ktoré by pod novú akciovku spadali, už beztak sídlia v Košiciach. Na východe je navyše aj najväčší tovarový prúd až 65 percent z celkového objemu. Pre sídlo v Košiciach sú vytvorené podmienky aj priestorové v budovách, ktoré ŽSR má vo svojom vlastníctve či už na Kasárenskom alebo Železničnom námestí. "Došlo by k rovnomernému rozloženiu riadenia. Tak je tomu aj v súčasnosti centrum dopravy je v Bratislave a centrum obchodu v Košiciach," dodal J. Bendžala. Protiargumenty typu, že v Bratislave sídlia všetky ústredné štátne orgány, alebo že medzi Bratislavou a Košicami nie je vybudovaná diaľnica, podľa neho neobstoja, pretože potom by v Košiciach nebolo nič.
K tejto poznámke sa pridal aj Štefan Vranovský, ktorý vyhlásil, že bojuje za to, aby aj iné centrálne orgány sídlili v Košiciach ako v druhom najväčšom centre Slovenska.
Prítomní poslanci ako jeden súhlasili so železničiarmi z východu, veď okrem iného je v hre aj otázka zamestnanosti. Na to, aby mohli za takýto návrh v parlamente hlasovať a najmä presadiť ho v rozprave, však potrebujú predovšetkým fakty podporujúce košickú alternatívu. A tie zatiaľ nemajú. Ján Bendžala prísľúbil, že dostanú materiály do týždňa.
Projekt transformácie a reštrukturalizácie železníc má za cieľ jednak zvýšenie efektívnosti, objektivizáciu finančných nárokov na štátny rozpočet, ale tiež prispôsobenie sa organizačným požiadavkám Európskej Únie. Tá vydala smernicu, podľa ktorej by malo dôjsť k oddeleniu dopravnej cesty od obchodných činností a to fyzicky, účtovne aj právne.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.