Ide o služby CLIR (nezobrazenie telefónneho čísla) a utajené telefónne číslo, poskytované ST. Totiž v prípade, že zákazník, využívajúci tieto služby, volá z pevnej linky do inštitúcie, ktorá má spojenie s ST zabezpečené prostredníctvom tzv. pobočkovej ústredne, číslo sa u volaného objaví na displeji. Branislav Mika, ktorý nás o tom informoval, sa pýta, ako je niečo také možné, keď ako zákazník ST nemá s pobočkovou ústredňou nič spoločného, a v prípade oboch služieb ide o produkty v predaji ST.
O vyjadrenie sme požiadali Gabrielu Nemkyovú, hovorkyňu Slovenských telekomunikácií, a.s.
"Túto vec telekomunikácie jasne deklarujú v Obchodných podmienkach spoločnosti ST, a. s. na poskytovanie doplnkových služieb ST BONUS a v Tarife ST, a. s. Znenie podmienky je nasledovné: Služba CLIR je poskytovaná na digitálnych ústredniach podľa technických možností ST, pričom je viazaná na signalizačný systém č. 7. V prípade, keď je volanie sprostredkované iným signalizačným systémom, ktorý neprenáša indikáciu služby CLIR, môže byť číslo volajúcej telefónnej prípojky so zriadenou službou CLIR zobrazené na termináli - koncovom zariadení volaného užívateľa. V tomto prípade zobrazenie čísla nepodlieha reklamácii. Verejná telekomunikačná sieť ST, a. s. pracuje s viacerými typmi signalizácií, ktoré neprenášajú informácie potrebné pre službu CLIR. K týmto prípadom dochádza väčšinou u pobočkových ústrední, ktoré nepracujú so signalizáciou č. 7."
Druhý problém sa týka mobilnej siete GLOBTEL GSM. Pri nimi poskytovanej službe CLIP by sa volanému malo na displeji objaviť číslo volajúceho. Neplatí to však, ak ten využíva službu CLIR. Z oddelenia služieb zákazníkom firmy GLOBTEL GSM sme dostali nasledovnú informáciu:
"CLIP je našou vlastnou službou, sprostredkovanou podľa platného cenníku. Súčasťou zmluvy je aj cenník a podmienky fungovania jeho položiek. Pokiaľ ide o to, že niektoré čísla sa nezobrazujú, platí to predovšetkým pre volania z pevných liniek, sprostredkovaných cez staršie analógové ústredne. Tie číslo volajúceho neposkytujú. Pokiaľ sa volá cez modernú digitálnu ústredňu, číslo volajúceho sa zobrazí, pokiaľ nie je chránené službou CLIR. To isté platí pre mobilné telefóny."
Rušiť jednu službu prostredníctvom druhej by bolo nelogické. Na druhej strane, pokiaľ CLIP pri analógových ústredniach, ako aj službe CLIR, nefunguje, zatiaľ čo pri volaní na mobil cez digitálnu ústredňu funguje vlastne automaticky, zdá sa, že je tu niečo nedoriešené.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.