a javiskovej techniky o odvolanie riaditeľa sa zrodila koncepcia šéfa DJZ Jozefa Fiffíka, ktorá počíta z existenciou jediného umeleckého súboru. Počet členov tohto súboru by mal byť od 30 do 50. Divadelníkom sa to nepáči. Otvorene kritizujú novú riaditeľovu stratégiu, ale i jeho aktivity spojené s hosťovaním muzikálových bestsellerov Dracula a Krysař. Zmluvy uzavreté s PKO a agentúrou J. P. Art sú podľa divadelníkov z DJZ nevýhodné, divadlo na nich stráca, tlmočí Vladimír Seman ako šéf divadelných odborov.
Vedenie Krajského úradu v Prešove, ktorý má rozhodovaciu právomoc nad osudom divadla prišlo začiatkom roka s návrhom, aby svoju koncepciu predložili aj divadelníci. Na pomoc pri vyriešení problémov divadla bola zriadená pracovná skupina ministerstva kultúry, ktorá v Prešove strávila koniec uplynulého týždňa. Členovia komisie viazaní mlčanlivosťou, majú správu odovzdať ministrovi kultúry do dvoch týždňov. Ten postúpi odporúčanie vedeniu krajského úradu, ktoré ho môže a nemusí akceptovať.
Podarilo sa nám osloviť jedného z členov komisie, Františka Javorského (na obr.) ako riaditeľa Divadla Alexandra Bagara v Nitre. "Kvôli mlčanlivosti, ktorou sme sa zaviazali, nemôžem o probléme veľa hovoriť. Som človek, ktorého hoci čo neprekvapí, tu sa však nestačím čudovať," uviedol. Vedenie divadla, ale i krajského úradu pri obhajobe jednosúborovej koncepcie uvádzajú ako príklad práve nitrianske divadlo. Podľa Javorskézo na vedenie divadla neexistuje matematický vzorec. Pri stanovení koncepcie treba podľa neho zvážiť každú drobnosť. "Som dosť cieľavedomý človek. V prípade, že by som bol poverený vedením DJZ, si viem predstaviť, že v priebehu niekoľkých mesiacov by tu bolo fungujúce divadlo." Ponuky na vedenie registruje, hoci je z Bardejova neuvažuje nad nimi.
Na adresu kritizovaných muzikálov povedal, že si vie predstaviť v nitrianskom divadle hosťujúce projekty, "Ja mám však lepšie predstavenia." Okrem toho podotkol, že do takých nevýhodných projektov by nikdy nešiel. "Prebrali sme filozofiu postoja vedenia k financiám, je úplne opačná ako moja. V Prešove sú peniaze na všetko, len na tvorbu nie. U nás sú peniaze predovšetkým na tvorbu. Ak na niečo nie sú, v prvom rade je to na plat riaditeľa a ľudí z vedenia." Ako zaujímavý fakt tu uviedol o desať miliónov nižšiu dotáciu Divadla Alexandra Bagara.
V čase návštevy komisie uviedla spevohra DJZ premiéru predstavenia Čarovné melódie ľahkej múzy. Zaujímalo nás, ako sa díva na toto predstavenie pripravené s minimálnymi nákladmi. Hoci si myslí, že časť plného hľadiska mohla byť tvorená príbuznými divadelníkov, "Napriek tomu sa mi zdalo, že takýto žáner by tu mal opodstatnenie. Treba s tým niečo robiť, či už redukciou, alebo pritiahnutím nových ľudí do súboru." Za pár tisíc korún sa podľa neho naozaj nedá urobiť každé predstavenie dobre.
Autor: iva
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.