občanov žijúcich v odľahlejších častiach nášho regiónu je vidieť auto s označením taxi skôr ešte raritou.
O tom,ako sa darí plniť túžby zákazníkov v jednej zo známych taxislužieb v Košiciach, v Rádio TAXI, sme hovorili s konateľom spoločnosti s r.o. Vincentom Herrgottom.
Podľa prepravného poriadku taxikárov musí byť každé vozidlo riadne označené žltým svietidlom s nápisom TAXI na streche a vnútri mať taxameter. Je situácia v metropole východného Slovenska taká, aká má byť, alebo sa jej obyvateľ či návštevník môže stretnúť aj s opačnou polohou ,a to tzv. čiernych taxikárov?
Taxíky sú častokrát neoznačené, nemajú logo. Tzv. taxikár príde v noci, vycapí na strechu transparent TAXI a koniec. Zákazník nemá v tomto prípade možnosť reklamovať službu, dokonca sa musí uspokojiť s takou tarifou, akú mu ten vodič povie na konci jazdy. Naozaj je veľa čiernych taxikárov. Tí neplatia za stanovištia, poplatky, cestnú daň, nemajú taxameter, cenník. Toto sú všetko veci, na ktoré by ľudia v prvom rade mali dávať pozor, keď idú taxíkom. Vozidlo musí mať logo, označenie firmy a keď to nemá, musí mať tam napísané svoje meno, adresu, ako hovorí živnostenský zákon a zákon o koncesii. Druhá vec je to, ako auto vyzerá. Niektoré taxíky majú desať, pätnásť rokov a nechcem povedať, že aj viac.
Seriózne taxislužby, ako je aj vaša, sa naopak vyznačujú dobrou úrovňou služieb, vysokou profesionalitou, ako aj ľudským prístupom vodičov k zákazníkom.
Po novembri 1989 sme jedna z najstarších taxislužieb. Naša spoločnosť vznikla s r. o. v roku 1991. Predtým to asi rok fungovalo ako združenie. Prvé bolo v Košiciach CTC taxi, potom Tempo a prakticky po ňom vzniklo Rádio TAXI.
Koľko je teraz v Košiciach spoločností či firiem, čo ponúkajú takéto služby miestnym občanom, ale i ľuďom, ktorí prídu z rôznych príčin do tohto mesta?
V súčasnosti je v meste okolo 12 taxislužieb, z toho, musím povedať, že za seriózne považujem asi štyri taxislužby. Ťažké je menovať ostatné, ale je pravdou, že trh vyčistí kúkoľ od pšenice. Existujú prípady, že nezamestnaným na úrade práce povedia, že ak má vodičák, si urobí koncesiu a ide robiť taxikára. Toto zamestnanie však chce o niečo viac. Nestačí len večer prísť, sadnúť si do auta a odrobiť tri či štyri hodiny. Ak chceme poskytovať služby, to musí byť na profesionálnej a firemnej úrovni. My v súčasnosti máme len jednu tarifu. Máme momentálne platnú tarifu pre Felicie, čiže to je tá nižšia kubatúra a to je 18,90 a 19,90 máme pre Octavie. Zákazník ešte zaplatí 10 korún tzv. štartovné, pevný kilometer a máme 255 korún čakačku na hodinu. Taxameter počíta minutáž. Aby som to ešte spresnil, sa to počíta za každých začatých 15 minút. Ostatné žiadne príplatky u nás nie sú.
Je to výhodnejšie?
Je to čistejšie, je to priezračnejšie pre zákazníka a po desaťročných skúsenostiach sme sa takto prispôsobili, napriek tomu, že náklady nás budú nútiť tarifu pomaly upravovať.
Teraz sú ťažké časy aj pre vás, hoci si niekto môže myslieť, že to tak nie je.
Teraz je naozaj veľmi ťažká doba a posledné úpravy, zvýšenie zákonného poistenia, tým adekvátne aj zvýšenie havarijného urobili svoje. Ďalej cestná daň, diaľničné nálepky, nehovoriac o pohonných látkach, mazadlách, náhradných dieloch, atď. Čiže aj z toho pozostáva tarifa. Samozrejme, robíme to však aj pre nejaký zisk.
Koľko ľudí zamestnáva vaša taxislužba?
Práve aj z dôvodu daňového zaťaženia, odvodov a vzťahu k vozidlám, pretože sú enormne namáhané a nie každý vodič je taxikár, prechádzame na systém, že dávame naše vozidlá do nájmu a vodič musí mať platnú koncesiu taxi. Týmto spôsobom dostane vozidlo kompletne vybavené taxametrom a všetkým a on zodpovedá za jeho prevádzku. Vodič má pritom lepší vzťah k vozidlu, starostlivejší, pretože keď bude stáť, nezarobí. Nájom je povinný zaplatiť. Máme okolo dvadsaťdva vozidiel, z toho sú zamestnancami už len štyria, zvyšok sú koncesiovaní taxikári, ktorí pracujú u nás na základe nájomnej zmluvy.
Povedali sme, že patríte k spoľahlivým spoločnostiam. Napriek tomu sa môže stať, že nie všetci zákazníci sú spokojní. Koľko sťažností napríklad za mesiac zaregistrujete?
Vo všeobecnosti nemáme. Pravdepodobne jednu, dve sťažnosti, viac nie. Ale je diskutabilné porovnávať, kto má pravdu. Snažíme sa to heslo náš zákazník, náš pán, lebo z neho žijeme, uplatňovať. Zásadné sťažnosti nemáme.
V názve okrem taxislužby má vaša spoločnosť aj požičiavanie automobilov. Je to ďalšia, nová služba?
Chceme ju sprevádzkovať v lete ako novinku, hoci v dnešných podmienkach je to veľmi rizikové.
Bude slúžiť len pre cudzincov?
Nie, bude to aj pre našich, ale skôr sa chceme zamerať na dlhodobý nájom. To znamená, že sa chceme zamerať, keď sa niekomu pokazí vozidlo tesne pred dovolenkou, alebo keď podnikateľ havaruje a auto je v servise. Nie na jeden alebo dva dni. Chceli by sme nato vyčleniť nové vozidlá.
Predtým sme hovorili o sťažnostiach. Iste vám pri doterajšej práci nechýbajú ani pochvaly.
Za srdce nás chytila pochvala od jednej telesne postihnutej zákazníčky, ktorú permanentne vozíme do služby. Takisto sme robili niekoľko rokov zvoz a rozvoz pracovníkov PNS, ktorí v noci triedili noviny. Máme zákazníkov, v podnikoch, ktorých vozíme najmä v nočných hodinách a získali sme si ich dôveru. Ide o štyroch či piatich partnerov, ktorí sú s našimi službami naozaj spokojní.
Práca taxikára je náročná najmä v noci a môže pri nej niekedy ísť aj o porušenie zákonnosti.
Stalo sa nám, že staršia mládež sa dala odviesť do Vranova. Za Sečovcami taxikára vyhodili z auta. Mysleli si, že má pri sebe veľa peňazí, pričom on nočnú službu iba začínal...
Cech taxislužieb v metropole východného Slovenska
čo je s ním?
Boli sme pri jeho zrode, prakticky sme ho zakladali. Cech však môže existovať iba vtedy, keď existuje aj dobrá vôľa majiteľov taxislužieb. Vtedy sa vieme dať dokopy, keď nás tlačí bieda pokiaľ ide o parkovacie miesta či rokovanie s políciou, ale inak sa nevieme dohodnúť na tarifách. Cech je u nás taký, aký je. V Bratislave cech naozaj funguje, ba dokonca vydávajú časopis a majú zastúpenie aj v mestskej rade.
Autor: jk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.