pedagóg, cirkevný hodnostár, zakladateľ didaktiky - vedy o výchove a vyučovaní. Pôvodne bol kazateľom Jednoty bratskej a učiteľom. A presne k tomuto povolaniu sme sa po krátkom "vedomostnom okienku" chceli dostať. S učiteľmi sa študenti stretávajú každý deň. Niektorí na nich nadávajú, iní si ich vážia. Učitelia sú často aj dôvodom sťažností, ale dokážu byť aj dobrými kamarátmi. Keďže dnes majú svoj sviatok, opýtali sme sa študentov:
1. Ako si predstavuješ správneho učiteľa?
2. Čo si na učiteľoch vážiš?
3. Čo sa ti na učiteľoch nepáči?
4. Chcel by si byť učiteľom a prečo?
Ľubica, 17 rokov
1. Mohol by rozumieť žiakom, vedieť, čo chcú, čo im chýba. Mal by im tiež vyjsť v ústrety, byť ich kamarátom, ale zároveň nestratiť rešpekt.
2. Vážim si, že vedia pochopiť študentský humor, a že sa nenechajú tak ľahko vytočiť, že majú výdrž.
3. Učitelia majú premenlivú náladu a často zabúdajú, že aj oni boli kedysi študentmi.
4. Nie, nechcela. Nemám také pevné nervy.
Marek, 17 rokov
1. Primerane prísny, spoľahlivý, seriózny. Mal by sa vedieť vcítiť do role žiaka a mal by naň brať ohľad.
2. To, že sú k žiakom priateľskí, no vedia si udržať svoju autoritu.
3. Na niektorých učiteľoch nemám rád, že sa vyžívajú v zlých známkach z písomiek, a že s nami niekedy zaobchádzajú ako s malými deťmi.
4. Nie, lebo žiaci sú čím ďalej drzejší, sebavedomejší a viac si k učiteľom dovoľujú. Neberú ohľad na vek a zdravie učiteľov. Neuvedomujú si, že učitelia sú tiež len ľudia.
Peter, 18 rokov
1. Vtipný, mal by mať pochopenie pre študentov a nemal by dávať často písomky.
2. Na tých, čo ma neučia, že ma neučia.
3. To, že často dávajú písomky. Nemajú doma čo robiť, že ich musia opravovať?
4. Nechcel, lebo majú nízky plat.
Lenka, 17 rokov
1. Mal by mať pochopenie pre všetkých žiakov, a byť spravodlivý a dať každému šancu.
2. Že sa nám snažia dať to, čo majú oni.
3. Nútia nás učiť sa nepodstatné a nepraktické veci, neberú ohľad na to, že máme aj iné predmety.
4. Nie, to nie je pre mňa. Keby som mala učiť deti, zničili by mi nervy, lebo sú čoraz horšie.
Marcel, 16 rokov
1. Priateľský, férový, objektívny, tolerantný, a aby neprenášal svoje problémy na žiakov.
2. Trpezlivosť.
3. Častokrát sú nespravodliví a neberú ohľad na psychické zdravie žiakov.
4. Nie!! Je to nedocenená práca, znamená nízky plat, veľa úsilia a zničené nervy.
Eva, 17 rokov
1. Podľa toho, čo vyučuje. Matematikár by mal byť prísny a taký estetikár by mal byť sexy.
2. Že sú to ľudia.
3. Väčšina učiteľov vidí len svoj predmet. Stále hovoria, veď ste študenti, zatiaľ čo oni majú
opraviť jednu písomku a vyhovárajú sa na veľa tried. Akoby sme my nemali viac predmetov.
4. Nie, lebo mierim vyššie.
Študenti vo svojich odpovediach vymenovali mnoho kladov aj záporov učiteľského povolania. Niektoré zlé stránky súvisia so školským systémom, iné by sa dali napraviť. Všetko však závisí od názoru a od prístupu. Nielen od prístupu učiteľov, ale aj žiakov. Posnažme sa teda, aby sa vzťah medzi nimi stále zlepšoval, a aby viedol ku kvalitnému vzdelávaniu, ale aj ku krásnym spomienkam na školské časy. Ešte raz blahoželám, páni učitelia!
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.