aj vozidlá, ktoré stoja vyše päť miliónov korún najdrahšie auto, ktoré sme v tomto cenníku našli, je športové BMW Z8 za temer 6,6 milióna korún. Najdrahšie vozidlá, predávané v zahraničí napríklad športové Ferrari či luxusný Rolls-Royce by boli na našom trhu ešte o nejaký ten miliónik drahšie. Je ale možné, aby nejaký automobil stál v prepočte 43,6 milióna korún? Zdá sa, že je. Ak všetko pôjde podľa terajších plánov, na jeseň roku 2003 by sa na trh mal dostať superšportový automobil Bugatti EB 16.4 Veyron, ktorého cena bola stanovená na jeden milión eúr. No a to je podľa terajšieho kurzu temer 43,6 milióna našich koruniek.
Skutočnosť, že superšportové Bugatti sa bude sériovo vyrábať, oznámil koncern Volkswagen (ten je vlastníkom práv na značku Bugatti) na nedávnom ženevskom autosalóne. Pravda, nepôjde o nijakú veľkosériovú výrobu celkove má byť vyrobených len okolo 300 až 500 týchto superdrahých vozidiel. Na výrobu týchto vozidiel založil koncern Volkswagen dcérsku spoločnosť Bugatti Automobiles S.A.S so sídlom vo francúzskom Molsheime (teda tam, kde sídlila pôvodná firma Bugatti). Superšportové Bugatti má skutočne pozoruhodné technické parametre. Jeho pohonnou jednotkou je dvojitý vidlicový šestnásťvalec (!), ktorý je zhotovený z ľahkých hliníkových zliatin a ktorého zdvihový objem je úctyhodných osem litrov. Motor je umiestnený meedzi sedadlami a zadnou nápravou a jeho maximálny výkon je 736 kW (to je 1001 koní) pri 6000 ot/min. Šestnásťvalec je zložený z dvoch vidlicových osemvalcov (usporiadanie W) a jeho dĺžka je len 710 mm a výška 771 mm. Motor má veľmi modernú technickú koncepciu, pretože je vystrojený systémom vstrekovania benzínu priamo do valcov. Na prepĺňanie motora slúžia štyri turbodúchadlá. Krútiaci moment tohto unikátneho motora má v rozsahu od 2200 ot/min do 5500 ot/min neuveriteľnú hodnotu 1250 Nm. Tento enormný krútiaci moment sa prostredníctvom šesťstupňovej prevodovky prenáša na všetky štyri kolesá. Na ráfikoch priemeru 20 palcov sú mohutné nízkoprofilové pneumatiky, ktoré majú vpredu šírku 265 mm a vzadu až 335 mm. O dynamických vlastnostiach tohto vozidla neexistujú zatiaľ žiadne oficiálne údaje, ale v zahraničnej motoristickej tlači sa už objavili špekulácie, že maximálna rýchlosť tohto vozidla by mala byť až 404 km/h. Na nosnom priestorovom hliníkovom ráme je uložená karoséria, ktorá bude v sériovej verzii zhotovená buď z uhlíkových vlákien alebo z hliníka. Aby sa potlačilo nadnášanie zadnej časti, bude na nej pravdepodobne inštalovaný vysúvateľný spojler. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2650 mm a je dlhé 4380 mm, široké 1994 mm a vysoké len 1206 mm.
A niekoľko informácií k menám Bugatti a Veyron. Ettore Bugatti sa narodil v roku 1881 v Miláne a o motory sa začal zaujímať už ako mladík. Prvé štvorkolesové vozidlo, vystrojené dvomi jednovalcovými motormi DeDion, zmontoval Bugatti už v roku 1898, a to pre firmu Prinetti&Stucchi. V roku 1909 začína Bugatti v Molsheime neďaleko Strassburgu vyrábať automobily pod vlastnou značkou. Až do začiatku druhej svetovej vojny vznikli potom v Molsheime nádherné automobily, ktoré sa vďaka svojmu dizajnu, kvalite a pokrokovej technickej koncepcii stali legendami. Automobily Bugatti T57 SC Atlantic a T41 Royale patria k najdrahším automobilom všetkých čias. Firma Bugatti sa však nepreslávila len svojimi luxusnými automobilmi, ale aj svojimi športovými úspechmi. Jedným z najúspešnejších jazdcov tímu Bugatti bol práve Pierre Veyron, na počesť ktorého je nový superšportový automobil pomenovaný. Veyron získal v rokoch 1933 až 1937 veľa víťazstiev za volantom pretekárskeho vozidla Bugatti 51A. Toto vozidlo bolo poháňané radovým osemvalcovým motorom, ktorý bol prepĺňaný kompresorom a ktorého maximálny výkon bol 103 kW. Maximálna rýchlosť tohto vozidla bola 210 km/h. Veyronovo Bugatti 51A je dnes súčasťou jednej americkej súkromnej zbierky a na ženevskom autosalóne bolo vystavené spolu s novým superšportovým automobilom EB 16.4 Veyron.
Ettore Bugatti zomrel 21.8.1947 a všetky doterajšie povojnové pokusy obnoviť výrobu automobilov slávnej značky Bugatti boli v podstate neúspešné. V roku 1991 sa pokúsil značku Bugatti oživiť taliansky podnikateľ Romano Artioli, ale jeho firma vyrobila za štyri roky len 139 športových vozidiel EB 110.
Snáď sa nájde dosť takých majetných motoristov, ktorí budú ochotní investovať sumu jeden milión eúr na to, aby sa v roku 2003 značka Bugatti opäť vrátila na svetovú motoristickú scénu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.