III okrem iného vysvetlili, prečo sa zasadili o to, aby platil zatiaľ len od prvého apríla do 30. júna tohto roku. Chcú tým dosiahnuť najmä to, aby magistrát, ktorý sa s platbami DPMK neponáhľa, zjednal v tomto smere nápravu. Ak mesto nezačne splácať svoje dlhy Dopravnému podniku, hrozí, že na ďalšie obdobie prednostovia súhlas na tento cenový výmer nedajú.
Návrh na zvýšenie cestovného schválili poslanci mestského zastupiteľstva ešte pred dvomi týždňami, museli ho ale podpísať všetci piati prednostovia, aby vstúpilo do platnosti. O tom, o koľko sa ceny cestovného zvýšia, sme už v našich novinách informovali, spomeňme len, že základné cestovné pre prvé tarifné pásmo bude od nedele 12 korún. Od nedele by už mali lístky v tejto hodnote vydávať aj všetky automaty.
"Časovým obmedzením cenového výmeru chceme dosiahnuť, aby si mesto začalo plniť finančné povinnosti voči DPMK," vyhlásil prednosta OÚ Košice II Ing. Ladislav Herman. V liste podpísanom všetkými prednostami, ktorý adresovali primátorovi, sa okrem iného píše: "Ako zriaďovateľ beriete na seba zodpovednosť za situáciu, aká v mestskej doprave vznikla, z čoho následne vyplýva nespokojnosť občanov a ich sťažené životné podmienky. Pred uplynutím časovo obmedzenej platnosti cenového výmeru okresné úrady opäť prehodnotia finančnú situáciu DPMK. Ak záväzky mesta naďalej nebudú plnené, cena cestovného bude opäť upravená na pôvodnú úroveň."
Dlh mesta voči DPMK v roku 1999 bol 4,9 milióna korún, za vlaňajšok je to až 40 miliónov. Na tento rok bolo schválených 50 miliónov, za prvý kvartál však do DPMK stihli z mesta doraziť len dva milióny.
Zvýšenie cestovného by malo priniesť dopravnému podniku zhruba 29 až 31 miliónov korún. Ako poznamenal L. Herman, DPMK už zaviedlo racionalizačné opatrenia, iná cesta ako zvýšenie dotácií jednoducho neexistuje. Keby prednostovia neboli podpísali zvýšenie cestovného, v praxi by to znamenalo vylúčenie električky číslo 4, piatich alebo šiestich autobusov a intervaly medzi jednotlivými spojmi by sa predĺžili až na 30 minút.
"Spájať výlučne dlh mesta so zvýšením tarify nie je úplne správne," poznamenal v tejto súvislosti riaditeľ DPMK Igor Reiprich. "Snažili sme sa maximálne šetriť na nákladoch. Na údržbu, kam malo ísť 30 miliónov, sme dali len 15. Ale to si vyslovene pílime pod sebou konár. Len vstupy nám išli hore o 33 miliónov, náklady napríklad na naftu sa nám zvýšili o 27 miliónov korún."
Štát v tomto roku zvýšil dotáciu na košickú MHD o 12 miliónov korún, mesto tiež zvýšilo dotáciu zo 40 na 50 miliónov. Ďalší príspevok do dopraváckej kasy príde od občanov cez zvýšenie cestovného. Na oplátku tak, ako dopraváci sľúbili, opäť uviedli do života niektoré medzičasom zrušené linky, o čom sme detailne informovali v piatkovom vydaní. Od nedele bude premávať o šesť autobusov viacej, skrátia sa aj čakacie intervaly. Od prvého mája začne premávať aj jeden alebo dva expresy na sídlisko Ťahanovce.
Zo strany mesta bola deklarovaná ochota plniť si dlh voči DPMK. Včera malo byť poukázaných šesť miliónov korún, ďalšie by mali dopravákom poputovať do kasy po tom, čo MČ Košice-Šaca dostane dane z nehnuteľnosti. Súčasná výška cestovného by mala ostať zachovaná, kým sa opäť výraznejšie nezvýšia DPMK vstupy. MHD v Bratislave je, čo sa financií týka, na tom podstatne lepšie, od mesta dostáva napríklad tristo miliónov, kým v Košiciach 40, čo je neporovnateľne viac, aj keď vezmeme do úvahy množstvo kilometrov v hlavnom meste a u nás.
Už dlho verejnosť volá po časových cestovných lístkoch, ktoré by zohľadňovali aj dĺžku prejazdenej trasy. Projekt by sa mal podľa I. Reipricha realizovať v roku 2002, skôr sa potrebných 42 miliónov korún nenájde, keďže DPMK doposiaľ spláca úver za trolejbusy. Mimochodom, autobusy DPMK sú na 60 percent po dobe životnosti. Záväzky z obchodného styku sa v súčasnosti pohybujú na úrovni 45 miliónov korún.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.