spoločnosti. Ba naviac, ruka v ruke idú s týmto spusteným mechanizmom modernej doby aj problémy školákov.
Štatistiky upriamujú pozornosť neúprosnými číslami. Zatiaľ čo práca špeciálneho psychológa v našej spoločnosti je ešte stále nedocenenou a v plienkach, štatistiky o stúpajúcom počte problémových detí sa šplhajú čoraz vyššie. V Spišskej Novej Vsi zastrešuje v súčasnosti psychologickú starostlivosť o deti zhruba päť psychológov. "Psychologičku máme aj pre spádovú oblasť Krompachy a v Spišskom Štvrtku. Nie je to jednoduchý problém. Je všeobecný nedostatok školských psychológov, aj keď my máme v rámci Slovenska na túto dobu a tento región relatívne veľmi dobré obsadenie. V poradni zabezpečujeme aj špeciálno - pedagogické poradenstvo a od októbra minulého roku máme aj sociálnu pedagogičku. Tá sa zameriava na riešenie sociálno - patologických javov," vysvetľuje vedúci odboru školstva Okresného úradu v Spišskej Novej Vsi PaedDr. Vladimír Klein.
Práve sociálnej patológie je v tomto regióne podľa slov V. Kleina veľa - či už je to nezamestnanosť, štruktúra rodiny a rad ďalších problémov. "Do budúcnosti je našou ambíciou vytvoriť aj samostatnú špeciálno - pedagogickú poradňu. Vychádza nám veľmi veľké percento tzv. problémových detí, či už so špecifickými poruchami učenia, správania alebo s mentálnou retardáciou u určitej časti populácie. Veľmi evidentný je aj stúpajúci počet neurotických detí. Na to všetko však potrebujeme personálne zabezpečenie a žiaľ, týchto odborníkov je u nás veľký nedostatok. Práve z tohto dôvodu nás teší, že koncom tohto roka končí štúdium prvých 50 špeciálnych pedagógov na detašovanom pracovisku UK Bratislava v odbore špeciálna pedagogika. Keď budeme mať týchto kvalifikovaných odborníkov, boli by sme radi, keby v každej škole pôsobil minimálne jeden špeciálny pedagóg, ktorý by spolupracoval so školskými psychológmi," konštatuje vedúci odboru. To je možné uskutočniť po vytvorení personálnej bázy a získaní finančných zdrojov, čo bude podľa slov V. Kleina zvlášť náročnou kapitolou.
Problémové deti, ktoré potrebujú pomoc psychológa, ale možno predovšetkým pomocnú ruku rodičov a svojich najbližších, sú dnes odrazom akéhosi všespoločenského syndrómu. "Pôvod je mnohokrát v rodine, ale nie len tam. V konečnom dôsledku je súčasným trendom pokles sociálnej, mentálnej a emocionálnej úrovne v niektorých lokalitách nášho okresu. Týka sa to predovšetkým mnohopočetných rodín, rodiny nezamestnaných, mám na mysli aj rómske etnikum, kde sa deti rodia veľmi mladým rodičom a kde žijú v nevyhovujúcich podmienkach. Na túto skutočnosť poukazuje zhruba obdobie posledných ôsmich rokov," uvádza V. Klein. Škola dnes nemôže riešiť problémy, ktoré sú skôr parketou rodiny.
Psychológov znepokojuje aj fakt, že v rámci Slovenska až 43 percent detí vo veku od sedem do desať rokov ostáva popoludní samo doma. "Ja hovorím, že sú to tzv. mobilové deti. Sú to extrémy - na jednej strane nezamestnaní rodičia, na druhej workholici, podnikatelia. Deti sú riadené len cez odkazy. Štatistiky uvádzajú, že štyri percentá populácie sa vymykajú z normy, ale u nás je toto číslo úplne iné. Deti so špeciálno - pedagogickými potrebami prevažujú na úkor bežnej populácie, čiže blížime sa k 20 až 30 percentám. Nepôjde to hneď, ale krok za krokom treba túto starostlivosť deťom bezpodmienečne zabezpečovať a úlohu psychológa v školách patrične doceniť," dodáva V. Klein.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.