to v prípade, že pri schvaľovaní zákona o verejnej službe sa objem peňazí na tarifné platy pedagógov nezvýši zhruba o miliardu korún. Hoci samostatná mzdová tabuľka pedagógov predpokladá zvýšenie ich tarifných platov, učiteľom podľa navrhovaného zákona hrozí, že budú mať de facto menšie platy ako dnes. O štrajku sa povráva aj medzi pedagógmi na Spiši. " Iba pred niekoľkými dňami sa aj v televízii objavila informácia o priemerných platoch v národnom hospodárstve. Ako sme videli, učitelia sú v tomto rebríčku na predposlednom mieste. Myslím, že ich práca je skutočne neohodnotená. Keď si vezmete, že ja mám zhruba zo 70 pracovníkov na škole asi 50 vysokoškolákov, tak som presvedčená, že tarifné platy na predposlednom mieste spomedzi všetkých odvetví sú veľmi nízke," konštatuje kriticky riaditeľka Základnej školy na Komenského ulici v Smižanoch RSDr. Jana Vozárová. Nesúhlasí s tvrdeniami tých, ktorí hovoria, že učiteľ sa má dobre, pretože doobeda svoje odučí a popoludní má pokoj, ani s tým, že učitelia majú výhody kvôli prázdninám. "Za to, čo robíme, poberáme skutočne smiešnu mzdu. Do štrajku by som sa zapojila medzi prvými, pretože nie je možné ísť touto cestou donekonečna," poznamenáva J. Vozárová. Ani zástupkyňa Gymnázia v Krompachoch Eva Hritzová sa na problém nepozerá inými očami. Myslí si, že štrajk by mal na spoločensky nedocenených učiteľov štát aspoň razantne upozorniť. " Platy máme nízke a sme kdesi na konci. Ja som starý učiteľ, my sme vychovávaní tak, že skutočne berieme do úvahy, že tu ide o deti, ktoré za nič nemôžu, ale mladí to už takto neberú. Ľutujem mladú generáciu učiteľov, pretože nemajú finančnú motiváciu, čo vidieť aj na ich pracovnej morálke," konštatuje zástupkyňa gymnázia. Aj keď si myslí, že štrajk toho veľa nedocieli, je presvedčená, že aspoň upozorní na dlhotrvajúce problémy. "Niet na čo čakať, ani byť večne oddaný a pasívny," dodáva E. Hritzová. Zástupca riaditeľa Základnej školy na Komenského ulici v Spišských Vlachoch je za to, aby sa učiteľstvo spoločensky pozdvihlo, čo by sa malo v konečnom dôsledku premietnuť aj v jeho ohodnotení. "Vidím to sám na sebe. Moja manželka je na invalidnom dôchodku a máme problém s údržbou domu, ktorý sme si postavili ešte za socializmu. Z roka na rok je to horšie a učiteľ ako živiteľ rodiny je dnes témou na samostatnú kapitolu. Už sa štrajkovalo a dosiahli sa len akési útržky požiadaviek. Som za razantnejšie a radikálnejšie riešenie problémov učiteľov a škôl, " hovorí zástupca školy Štefan Filip. Vraví, že mnohokrát chcel učiteľské remeslo zavesiť definitívne na klinec. "Keby som bol mladý, určite idem preč. Nie je náhoda, že aj z našej školy už kvôli problémov s uživením sa odišli asi šiesti pedagógovia a ja sa im nečudujem. Aj keď dnes je tu v niektorých prípadoch aj strach, čo ak človek stratí aj to zamestnanie, ktoré má," dodáva Š. Filip.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.