dvoch hlavných subjektov v rámci pripravovanej transformácie ŽSR. Zákon by mal po odsúhlasení parlamentom vstúpiť do platnosti k prvému júlu. Kým Železničná spoločnosť bude najmä obchodnou a bude zabezpečovať prepravu, dopravná cesta a infraštruktúra ostane pod pôsobnosťou ŽSR, š.p. Zámerom vlády je neskôr minoritný balík akcií stopercentnej štátnej akciovky Železničná spoločnosť odpredať zahraničnému investorovi, čo by sa však malo udiať až v dlhšom časovom horizonte.
O Železničnej spoločnosti (ŽS) sme naposledy v našich novinách písali 19. marca po tom, čo sa na pôde Krajského úradu v Košiciach touto problematikou zaoberali poslanci NR SR z Košíc, zamestnanci ŽSR a zástupcovia štátnej správy. Na stretnutí odzneli argumenty, prečo by malo byť budúce sídlo ŽS práve v Košiciach. Prítomní poslanci prisľúbili svoju podporu tomuto návrhu. Do úvahy totiž prichádzala aj možnosť, že by sídla oboch, teda aj obchodnej spoločnosti, boli v Bratislave.
Keďže včera návrh zákona prešiel vládou, zaujímalo nás, či sa už definitívne rozhodlo aj o sídle Železničnej spoločnosti. Oslovili sme preto zástupcu generálneho riaditeľa a námestníka generálneho riaditeľa pre technický rozvoj Ing. Ladislava Saxu. "Zákon nehovorí o sídle spoločnosti, ale už teraz vám môžem povedať, že bude určite v Bratislave. Nedá sa to urobiť inak. Je nelogické, aby jedno vedenie sídlilo v hlavnom meste a druhé v Košiciach. Je pravdou, že na východe máme síce dve obchodné divízie, lebo v tomto regióne je aj najväčšia nakládka. V Bratislave sú však sústredení obchodníci - špecialisti, ktorí vedia svojimi zahraničnými kontaktmi zabezpečiť, aby cez našu železnicu prechádzal tranzit. Ja sám som Košičan, ale aj tak si plne uvedomujem, že sídlo tejto firmy má byť v Bratislave."
Keďže zákon o sídle nehovorí nič, zaujímalo nás, kto o ňom rozhodne. "Myslím že minister, ktorý takisto zastáva názor, aby sídlo bolo v hlavnom meste," dodal L. Saxa.
Úplne iný názor na vec prezentoval na spomínanom marcovom stretnutí na Krajskom úrade v Košiciach riaditeľ košickej divízie osobnej prepravy Ján Bendžala. Podľa neho, ako aj podľa názoru ďalších zamestnancov ŽSR na východe, by sídlo obchodnej firmy malo byť v Košiciach, pretože podľa všetky zložky s výnimkou jednej už beztak v Košiciach sídlia, na východe je najväčší tovarový prúd a takisto sú pre sídlo na východe vytvorené aj priestorové podmienky v budovách ŽSR. Podľa neho by došlo k rovnomernému prerozdeleniu vedenia časť v Bratislave a časť v Košiciach.
Deň po uverejnení svojho názoru v našich novinách bol Ján Bendžala generálnym riaditeľom ŽSR zo svojej funkcie odvolaný. Podľa informácií z kuloárov mala byť dôvodom jeho odvolania práve osobná zaangažovanosť v tejto kauze.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.