vzrástol počet Rusov cestujúcich do zahraničia o 60 percent. Ako uviedol prezident Ruskej asociácie turistických agentúr Sergej Špiľko, pokiaľ ide o Slovensko, na ruskom trhu sa využívajú hlavne dva typy cestovania. Po prvé, je to zimná lyžovačka a po druhé, autobusový tranzit ruských dovolenkárov idúcich na Západ cez Slovensko.
"Čo sa týka tranzitu, to nie je len tranzit," povedal Sergej Špiľko a pokračoval: "Dovolenkári prechádzajúci cez Slovensko, totiž v tejto krajine trávia istý čas, čo znamená, že získavajú dôležitú informáciu o Slovensku, či je to pohostinná krajina a či sa dá využiť na oddych a rekreáciu."
Napríklad len tie organizácie, ktoré sú združené v Ruskej asociácii turistických agentúr vypravili v minulom roku autobusmi na Slovensko 19 500 ľudí, čo bol podľa expertov pre slovenskú ekonomiku zisk vyše 600.000 dolárov. Ako povedal Sergej Špiľko, Slovensko sa na ruskom trh chápe ako lacnejšia dovolenka pre stredné vrstvy, čiže s potenciálom masovosti.
Tento rok však jedna okolnosť skomplikovala ruský turizmus na Slovensko - bolo to zavedenie víz od 1. januára 2001. Šéf najväčšej ruskej turistickej asociácie síce ocenil mimoriadnu pružnosť slovenského konzulárneho oddelenia v Moskve pri vydávaní víz, priznal však, že vízové opatrenie slovenskej vlády vo všeobecnosti obmedzilo cestovanie Rusov na Slovensko. "Podľa nás konzulárne oddelenie urobilo maximum pre to, aby všetko prebehlo vo vzťahu k ruskému turistickému biznisu plynule a kultúrne. Avšak isté dôsledky tu sú, najmä pokiaľ ide o zníženie počtu turistov. Keby sa víza nezaviedli, prišlo by ich viac," povedal Špiľko.
Problém tkvie v tom, že autobusové dovolenky na Západ s tranzitom cez Slovensko využívajú najmä menej situovaní Rusi, ktorí majú na vybavovanie víz málo času aj peňazí. Niekoľko ruských cestovných kancelárií začiatkom roku na stretnutí s predstaviteľmi slovenského veľvyslanectva v Moskve uviedlo, že kvôli zavedeniu víz museli často Slovensko obchádzať. Pre Slovensko je to veľká strata, pretože mnohí Rusi takto stratili šancu sa s ním oboznámiť.
Podľa Sergeja Špiľka má Slovensko dobrú turistickú perspektívu, treba však dobudovať turistickú infraštruktúru, reštauračné služby a relaxačné zariadenia. Ocenil slovenskú kultúru, históriu a predovšetkým prírodu. V Rusku totiž narastá dopyt po turistike orientovanej práve na prírodu, na pobyty v rôznych horských chatách.
Víza aj preto skomplikovali cesty na Slovensko, pretože bolo ten typ destinácie, kam sa ľudia, ktorí si chceli zalyžovať, rozhodli ísť na poslednú chvíľu, trebárs dva dni pred odchodom, povedal prezident Ruskej asociácie turistických agentúr. Podľa neho však Slovensko musí byť oveľa aktívnejšie na poli reklamy, inak sa na ruskom trhu nepresadí: "Je to veľmi významný faktor pri konkurenčnom boji. Bez aktívnej reklamy je veľmi ťažké zvýšiť prílev turistov."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.