Korzár logo Korzár

Rušňovodič, bojujúci s infarktom, doviedol vlak z Východnej až do Popradu

Košice Vlak riadil väčšinou sám. Tentoraz len výnimočne s ním šiel kontrolór. A zrazu to prišlo. Bolo mu veľmi zle. Mal pocit, že omdlie. Nemôžem

vlak zastaviť, tu vo Východnej nie je žiadna nemocnica, musím to zvládnuť do Popradu hovoril si. Nemal žiadny mobil, vysielačku. Kde len rýchlo zohnať pomoc? Neostalo iné, len na stanici vo Východnej poprosiť, nech mu zavolajú sanitku do Popradu. Ale ako vydržať tie dve zastávky... Len silou vlastnej vôle vlak dotiahol do stanice. Okamžite ho do popradskej nemocnice odviezla sanitka. S infarktom. Z Popradu už doviedol vlak do Košíc kontrolór.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak si myslíte, že ide o scenár z nejakého filmu, ste na omyle. Tento príbeh sa skutočne stal a len celkom nedávno presnejšie 18. marca. Pred niekoľkými dňami nám zatelefonovali rozhorčení rušňovodiči, ktorí nám porozprávali, čo sa stalo ich kolegovi. Upozornili nás na to, že jazdia vo vlakoch väčšinou bez akéhokoľvek spojenia s vonkajším svetom. Nemajú mobily ani vysielačky a keď sú vo vlaku sami, čo je na mnohých tratiach pravidlom, sú tak vlastne vydaní osudu napospas.

SkryťVypnúť reklamu

V priebehu minulého týždňa sme sa pokúsili skontaktovať so strojvodcom B. T., ktorému sa táto príhoda stala, ale zástupca riaditeľa popradskej nemocnice nám povedal, aby sme počkali do piatku, keď mal byť ich pacient prevezený do košickej nemocnice. V piatok po jeho návrate domov sa nám s ním podarilo aj skontaktovať. Odmietol sa však k prípadu vyjadriť.

Je možné, aby v dobe mobilných telefónov, výpočtovej techniky a iných vymožeností vlak s ľuďmi riadil jediný človek bez akéhokoľvek styku s okolím? Je možné, aby v prípade, ak takýto osamelý jazdec skolabuje, ostal vlak bez akejkoľvek kontroly riadenia? Vybrali sme sa hľadať odpovede na tieto otázky u tých najkompetentnejších.

Najskôr sme dali slovo zástupcovi generálneho riaditeľa Železníc SR Ing. Ladislavovi Saxovi, ktorý je zároveň námestníkom pre technický rozvoj.

SkryťVypnúť reklamu

"V kabíne strojvodcu je technické zariadenie, tzv. vlakový zabezpečovač, ktorý rušňovodič v periodických intervaloch obsluhuje. Ak by po niekoľkých sekundách nezopakoval úkon, vlak sa automaticky zastaví. To zaregistrujú ďalší pracovníci ŽSR, ktorí na mieste zistia, prečo vlak stojí, hoci má ísť."

L. Saxa si nepamätá podobný prípad, ako je tento. "Viete, u nás sa kladie vysoký dôraz na prevenciu. Sme povinní absolvovať preventívne lekárske prehliadky, na ktorých sa zistí, v akej kondícii je ten-ktorý zamestnanec. Chcem však ešte dodať, že na tratiach, ktoré nie sú kódované a nie je na nich zabezpečovač, jazdia naši rušňovodiči aj s pomocníkmi. Tí vo väčšine prípadov majú už kvalifikáciu rušňovodiča."

Ako dodal L. Saxa, ŽSR rozpracovali niekoľko projektov rádiofikácie, dokonca na niektorých tratiach ich už realizovali. Tu už existuje priame spojenie medzi rušňovodičom a dispečerom alebo sprievodcom. Dokonca sa vraj pripravuje aj sledovanie vlakov pomocou satelitov. Pravdou však je, že na mnohých slovenských tratiach ešte možnosť spojenia vysielačkou s centrálou jednoducho neexistuje.

SkryťVypnúť reklamu

O stanovisko sme požiadali aj hovorcu ŽSR Miloša Čikovského. "Ak rušňovodičovi príde zle a nie je schopný ďalej viesť vlak, musí sám zastaviť. Ide tu totiž o bezpečnosť prevádzky. Čo sa týka vysielačiek, vlaky jazdili a jazdia už 150 rokov bez vysielačiek..."

To však podľa nás určite argumentom nie je. Miloš Čikovský nám zopakoval to, čo sme sa už dozvedeli od L. Saxu, a to že vo vlaku sú buď dvaja rušňovodiči, alebo je vlak zabezpečený účinným zabezpečovačom, ktorý v prípade problémov vlak zastaví. Až také jednoduché to však nie je. Rušňovodiči nám totiž vysvetlili, že systém vlakových zabezpečovačov starý zhruba 50 rokov síce existuje, ale ľahko sa môže stať, že keď strojvodca omdlie, vlak môže prejsť až desiatky kilometrov, kým zastaví.

Ako to funguje po technickej stránke, nám vysvetlil podpredseda Odborového združenia železničiarov Peter Rozložník. On sám bol strojvodcom 19 rokov. "Sú dva druhy vlakových zabezpečovačov. K tým novším sa vyjadriť neviem, lebo som sa s nimi nestretol. Čo sa však týka pôvodných, keď je trať kódovaná a návestidlo svieti na červenú alebo na oranžovú farbu, vtedy vlak musí brzdiť a strojvodca musí v krátkych časových intervaloch periodicky stláčať jedno tlačídlo. Keď napríklad omdlie a nestlačí ho, vlak po niekoľkých sekundách zastane. Lenže, ak je trať voľná a návestidlá svietia na zeleno, vtedy môže vlak ubehnúť desiatky kilometrov bez toho, aby sa zastavil, pretože vtedy sa to tlačídlo nestláča. Vtedy môže byť strojvodca dlho v bezvedomí a nikto netuší, že sa niečo mohlo stať."

Na margo toho, že v tomto prípade bol v kabíne aj kontrolór, ktorý nepomohol, P. Rozložník povedal, že to vari aj chápe. Človek nepripravený na takéto niečo môže byť takisto v šoku a nevie v prvej chvíli, čo si počať.

"My, odborári, už niekoľko rokov presadzujeme, aby boli všade rádiostanice alebo mobilné telefóny. Nie je normálne, že nemáme spojenie s okolím. Strojvodcovia predsa riadia aj osobné vlaky prepravujúce ľudí. Ak nekontrolovaný vlak napríklad cestou od Štrby dolu kopcom naberie obrovskú rýchlosť, môže sa vykoľajiť a zraziť s druhým. Nešťastie je na svete. V tomto prípade šetrenie peňazí v žiadnom prípade nie je namieste. Všade inde sú strojvodcovia spojení so zvyškom sveta," dodal P. Rozložník.

S týmto názorom úplne súhlasí aj prezident Federácie strojvodcov Vladimír Pikna. Podľa neho je nevyhnutné, aby strojvodcovia mali vysielačku a mohli sa tak spojiť s centrálou. "Sám som sa ocitol v podobnej situácii, o akej hovoríte. Tiež mi bolo veľmi zle. Mal som síce svoj súkromný mobil, ale nedokázal som zo seba dostať ani hláska. Keby sme mali núdzové tlačídlo a vysielačky, aby človek mohol dať niekomu vedieť o svojich ťažkostiach, bolo by to úplne iné. Takto sa môžeme dostať do nebezpečných situácií."

V niektorých prípadoch sa teda podľa vyjadrení odborárov strojvodca nemusí dočkať pomoci včas. A hádam netreba pripomínať, že niekedy o živote či smrti rozhoduje každá sekunda. Nehovoriac už o tom, že v ohrození života sa tak nemusia ocitnúť len strojvodcovia, ale aj nič netušiaci cestujúci.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  2. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  7. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  1. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  2. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  3. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 13 065
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 375
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 954
  4. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 649
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 102
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 042
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 023
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 1 972
  1. Martin Eštočák: Otvorený list Prešovčanom: Pamätáte na predvolebné sľuby primátora?
  2. Viktor Pamula: "Sociálne" byty v praxi
  3. Matúš Grznár: 500-2000 novinových správ denne. U vás zarezonuje 2-6 z nich.
  4. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  5. Ľuboš Vodička: Múzeum Ernsta Fuchsa vo vile Otta Wagnera vo Viedni
  6. Jan Pražák: Ženské zásadně nebiju
  7. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
  8. Vladimír Bojničan: Keď “absolútna sloboda” ničí tú osobnú a súčastne aj liberálnu demokraciu: Libertariánsky extrém a jeho pakt s autoritármi
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 14 643
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 14 521
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 876
  4. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 560
  5. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 486
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 036
  7. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 6 520
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 4 910
  1. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  2. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
  3. Anna Brawne: Všetci môžeme za atentát a šírenie nenávisti, len súdruhovia sú lietadlo..
  4. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  5. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  6. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  7. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  8. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Eštočák: Otvorený list Prešovčanom: Pamätáte na predvolebné sľuby primátora?
  2. Viktor Pamula: "Sociálne" byty v praxi
  3. Matúš Grznár: 500-2000 novinových správ denne. U vás zarezonuje 2-6 z nich.
  4. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  5. Ľuboš Vodička: Múzeum Ernsta Fuchsa vo vile Otta Wagnera vo Viedni
  6. Jan Pražák: Ženské zásadně nebiju
  7. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
  8. Vladimír Bojničan: Keď “absolútna sloboda” ničí tú osobnú a súčastne aj liberálnu demokraciu: Libertariánsky extrém a jeho pakt s autoritármi
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 14 643
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 14 521
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 876
  4. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 560
  5. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 486
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 036
  7. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 6 520
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 4 910
  1. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  2. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
  3. Anna Brawne: Všetci môžeme za atentát a šírenie nenávisti, len súdruhovia sú lietadlo..
  4. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  5. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  6. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  7. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  8. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu