na veľkonočné dobroty im zhorklo už pred dvoma týždňami, keď sa z úst svojich šéfov dozvedeli, že vo firme nastane 2. kolo prepúšťania. A tak asi pätnásť zamestnancov sa dnes po nástupe do práce dozvie, že sa pre TTR stanú od 1. mája nadbytočnými... V čase najväčšej konjuktúry pritom spoločnosť zamestnávala takmer sto pracovníkov, no po racionalizačných opatreniach klesne ich počet na polovicu
Ich prvá etapa sa uskutočnila k 1. januáru 2001, kedy sa z firmy ako samostatná prevádzková jednotka odčlenila činnosť CK Trgotours, do ktorej prešlo aj zopár pracovníkov z TTR. Nateraz tzv. druhá etapa prebieha v týchto dňoch. Podľa spolumajiteľa Trade Trans Rail spol s.r.o. Ing. Pavla Miškova ju má na "svedomí" aj aktuálna obchodná politika ich najväčšieho obchodného partnera U.S. Steelu Košice. "Ich metodika fakturácie je značne odlišná od tej, ktorá bola zaužívaná v predchádzajúcich rokoch ešte v časoch bývalej VSŽ-ky. A keďže sme v tendri nezískali zákazku na prepravu po slovenských železniciach, musíme náš úsek domácej fakturácie pozostávajúcej z 10 ľudí postupne zrušiť. Žiaľ, nemohli sme ísť so svojou ponukou pod hranicu našich nákladov, lebo by nás to úplne položilo. Môžeme ísť na 96 percent nákladov, ale nie na 80."
Bývalé tzv. "rezešovské" vedenie košických železiarní tvrdilo, že lepšie ceny ako Trade Trans Rail nedokáže ponúknuť nikto na svete.
Úsporné opatrenia sa v Trade Transe dotknú aj ľudí z obslužného servisu ako napr. vrátnikov a správcov budovy, pričom väčšina z nich si už môže hľadať novú robotu. "So všetkými zamestnancami sme rozprávali a vysvetlili sme im vzniknutú situáciu. Ponúkli sme im päťmesačné odstupné, ktoré sa vypočítalo ako priemerný plat za posledné 3 mesiace aj s odmenami. Táto ponuka bola medzi väčšinou zamestnancov veľmi dobre prijatá," tvrdí P. Miškov.
Ďalší osud TTR však konateľ spoločnosti a zároveň jej 17,5 percentný akcionár nevidí v čiernych farbách, skôr naopak. Ako skonštatoval, ich firma, ktorá zabezpečuje predovšetkým nákladnú železničnú a lodnú dopravu do celého sveta, uspela vo viacerých tendroch v zahraničí. "Pre tento rok sa nám podarilo uzatvoriť dostatok zakázok, pričom práce máme dosť najmä na zahraničnom úseku. Aj v spolupráci s našimi 14 sesterskými spoločnosťami sa chceme sústrediť najmä na prepravu výrobkov a surovín od hraníc SR po prístavy a lokodestinácie v zahraničí," konštatuje P. Miškov a dopĺňa, že v súčasnosti jednajú aj s menšími slovenskými spoločnosťami a ponúkajú im svoje prepravné služby.
Ako ešte dodal, aj napriek rôznym hlasom boli za posledné roky pravidelne ziskoví a štátnemu rozpočtu odviedli podľa jeho slov celkom slušné peniaze na daniach. P. Miškov pritom očakáva, že po miernom poklese v minulom roku bude tento pre nich úspešnejší. "Musíme šetriť predovšetkým na strane nákladov, čo sa žiaľ prejaví aj na počte našich zamestnancov. Sú to však spojené nádoby, ak nám klesajú výnosy, musíme tomu prispôsobiť aj náklady. Inak totiž neprežijeme..."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.