vás obdobím pokoja," povedal v úvode veľkonočnej slávnostnej svätej omše jej hlavný celebrant košický arcibiskup - metropolita Mons. Alojz Tkáč.
Veriacim zhromaždeným v košickom katedrálnom chráme - v Dóme svätej Alžbety potom v homílii zdôraznil, že netreba pripisovať význam len folklórnym prejavom. "Isteže je krásne, keď rozvíjame tradície svojich predkov a pestujeme folklór, ale Veľká noc, to predsa nie sú ľudové tradície, folklór, zvyky, oblievačka... Ak sa zameriame na tieto tradície, potom nám zákonite uniká pravý zmysel Veľkej noci... Je to najvýznamnejší kresťanský sviatok! A Veľká noc nie je preto, že je tu folklór, ale Veľká noc je veľkou preto, že Boh urobil veľké veci: vyviedol izraelský ľud z otroctva a pre nás kresťanov je Veľká noc veľkou aj preto, že na úsvite vstal Ježiš Kristus z mŕtvych."
Mons. Alojz Tkáč potom povedal, že mnohí spochybňujú Ježišovo zmŕtvychvstanie a večný život. "Hojne sa dnes propaguje tzv. reinkarnácia, no napriek tomu sa bojíme ničoty a želáme si žiť... Našťastie, je tu pre nás nádej, lebo je tu Pán Ježiš. Utrpenie a smrť už nad vzkrieseným Ježišom nemajú žiadnu moc... My kresťania máme v tomto svete oporný bod a pevnú pôdu pod nohami: Kristovo zmŕtvychvstanie! Keď sme spolu s Kristom v krste vstali k novému životu, potom máme vždy a všade potvrdzovať svoju príslušnosť k zmŕtvychvstalému Kristovi, nehanbiť sa za to, že veríme v neho. Kresťania nesmú byť bojazlivými, schúlenými dakde v kútiku, ktorí sa boja za to, že veria a hanbia za svoju vieru... Zmŕtvychvstalý Kristus nech nás naplní opravdivou láskou a nádejou. Sú potrebné pre ľudský život."
Na konci slávnostnej svätej omše arcibiskup "z milosti Božej a v mene Svätého otca Jána Pavla II." udelil veriacim požehnanie spojené s úplnými odpustkami.
ZAČALO SA 50-DŇOVÉ OBDOBIE
Veľkonočnou nedeľou a Veľkonočným pondelkom sa začal veľkonočný čas trvajúci celých 50 dní. Kresťanské cirkvi slávia toto veľkonočné obdobie "ako jednu veľkú radostnú nedeľu, kedy zvlášť slávnostne zneje spev Aleluja!" Veľkonočný čas vrcholí sviatkom Nanebovstúpenia Krista Pána vyjadrujúcim skutočnosť, že "Pán Ježiš na štyridsiaty deň po svojom vzkriesení sa naposledy viditeľne zjavil svojim apoštolom, pred ich očami vystúpil do neba a sedí po pravici Božej" a končí sviatkom Zoslania ducha svätého (v ľudovej reči označovaným ako Svätodušná nedeľa čiže Turíce).
Tento sviatok v kresťanskom svete oslavovaný vždy na päťdesiaty deň po Veľkej noci má v hovorovej reči viacero označení - okrem všeobecne zaužívaného slova Turíce sa na východnom Slovensku používa nárečové slovo "Rusadľe". Sviatok vyjadruje úctu veriacich k Duchu Svätému ako k tretej božskej osobe, ktorá ľudské duše posilňuje a posväcuje. V tomto roku pripadnú Turíce na 3. júna.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.