Korzár logo Korzár

Bol senzáciou ženevského autosalónu

Na tejto strane sme prednedávnom predstavili niekoľko automobilových noviniek, ktoré mali svoju premiéru na tohtoročnom ženevskom autosalóne. Dnes

predstavíme ´další automobil, ktorý bol skutočnou senzáciou autosalónu v Ženeve nie však tohtoročného, ale toho v roku 1961. Veru, uplynulo už 40 rokov od chvíle, čo na svetovú motoristickú scénu vstúpil automobil, pri pohľade na ktorý sa ešte i dnes rozbúcha srdce každého obdivovateľa krásnych športových vozidiel. Reč je o legendárnom vozidle Jaguar E.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jaguar E, predstavený na ženevskom autosalóne v roku 1961, prišiel na trh ako náhrada za typ XK 150 a technicky bol odvodený od pretekárskeho typu D, ktorý v 50. rokoch zožal niekoľko víťazstiev na 24-hodinových pretekoch v Le Mans. Samonosná karoséria tohto vozidla bola v prednej časti zosilnená priestorovým rámom a vyznačovala sa mimoriadne dlhou prednou kapotou (ktorej neprajníci značky pripisovali falickú symboliku). Predné reflektory boli kryté plexisklom, pomerne strmo postavené predné okno stierali tri stierače. Prístup do batožinového priestoru za dvomi sedadlami umožňovali malé zadné dvierka, otvárané nabok. Volant s kovovými priečkami a dreveným vencom by dnes už samozrejme nesplňoval žiadne bezpečnostné kritériá. Vozidlo bolo postavené na podvozku s rázvorom rovných osem stôp, čo je 244 cm. Jaguar E bol dlhý 445 cm a vysoký len 122 cm. Nezávislo zavesené predné kolesáboli odpružené pozdĺžne uloženými skrutnými tyčami, zadné kolesá boli odpružené vinutými pružinami. Vpredu malo toto vozidlo už kotúčové brzdy, pričom zadné bubnové brzdy neboli umiestnené v kolesách, ale na výstupe z rozvodovky. Na pohon vozidla slúžil 3,8-litrový radový šesťvalcový motor, prevzatý z typu XK 150S a vystrojený tromi karburátormi (i keď v svojich pretekárskych vozidlách už firma Jaguar používala vstrekovanie paliva). Motor vyvíjal maximálny výkon 195 kW a Jaguar E, vážiaci vo vyhotovení kupé len 1183 kg (otvorený roadster bol trochu ľahší) s ním bez problémov dosahoval rýchlosť 240 km/h. Jaguar E stál púritom len polovicu toho, čo stáli konkurenčné modely Aston Martin DB5 a Ferrari 250 GT. Na jar roku 1966 sa Jaguar E začal dodávať aj vo verzii 2+2, čo znamená, že za prednými sedadlami boli ešte dve takpovediac núdzové a neveľmi pohodlné sedadlá. Miesto pre tieto sedadlá sa získalo predĺžením rázvoru na 267 cm, pričom celková dĺžka vozidla vzrástla na 471 cm. Bol to súčasne prvý športový Jaguar, ktorý mohol byť na želanie vystrojený automatickou prevodovkou. V rokoch 1971-1975 sa potom vyrábal Jaguar E tretej série, na karosérii ktorého boli vykonané menšie úpravy a ktorý bol poháňaný vidlicovým dvanásťvalcovým motorom. Išlo o pohonnú jednotku, ktorá mala pôvodne slúžiť na pohon pretekárskeho vozidla s motorom uloženým vzadu. Skúšky tohto auta však neboli povzbudzujúce a preto sa firma Jaguar rozhodla využiť tento 5,3-litrový motor aspoň na pohon svojho "éčka". S týmto motorom, ktorého maximálny výkon bol 203 kW, zrýchlil Jaguar E z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy. Celkove sa vyrobilo vyše 72500 vozidiel Jaguar E všetkých verzií, pričom 85% produkcie išlo na export, a to najmä do USA. Zaujímavé pritom je, že kvôli rešpektovaniu amerických emisných noriem musel výrobca v roku 1967 vykonať na motore také úpravy, ktoré viedli k zníženiu jeho výkonu na 130 kW.

SkryťVypnúť reklamu

Z fotografií, ktoré som urobil v Prahe v roku 1962, dýcha nostalgia. Ale ten elegán Jaguar E ako keby na rozdiel odo mňa vôbec nezostarol...

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  2. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  3. Plač, krik, frustrácia. Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  4. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  5. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  6. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  7. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  8. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  1. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  2. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  3. LESY SR si držia drevo doma: 99 % produkcie zostáva na Slovensku
  4. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  5. Soňa Müllerová: Po päťdesiatke som začala byť sama sebou
  6. Do Toskánska netreba cestovať ďaleko. Nájdete ho na Gemeri
  7. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  8. Plač, krik, frustrácia. Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  1. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 11 081
  2. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 7 892
  3. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 7 133
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 5 948
  5. Plač, krik, frustrácia. Rodičia opisujú, čo im pomohlo 4 276
  6. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 3 941
  7. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 3 010
  8. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 2 748
  1. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu
  2. Viktor Pamula: Nebojte sa !
  3. Štefan Šturdzík: Kočner , záchranky , oprava IT systému katastra , x- bionic sphere.
  4. František Kukura: Nadávať nestačí. Možno by sme sa mali od Nemcov konečne aj niečo naučiť
  5. Ivan Čáni: Opozícia (konečne spoločne) kritizuje, Šutaj Eštok pochopiteľne obhajuje a Fico záhadne odťahuje ruky.
  6. Jaroslav Liptak: „Prečo?“ – Slovo, ktoré mizne, keď prestaneme premýšľať
  7. Daniel Bíro: Slovenský spevák Martin Gyimesi začal so spevom v Bratislavskom chlapčenskom zbore. V jeho repertoári nájdeme Karola Duchoňa spolu s operou
  8. Viliam Dobiáš: Záchranková hystéria
  1. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 47 526
  2. Martin Fronk: Igelitka z roku 1990 a obchod, ktorý zabudol na rok 2025 25 620
  3. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 9 536
  4. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 7 693
  5. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici 7 046
  6. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 6 502
  7. Rastislav Puchala: Pomóóóóc, Angličania idú 5 848
  8. Dorota Nvotová: Nebojím sa pána 4 782
  1. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico?
  2. Marcel Rebro: Fico tvrdí, že v Kyjive nie je vojna. My práve začíname tábor pre ženy a deti padlých z Kyjiva.
  3. Pavel Macko: Nehoráznosť: Europoslanec Ondruš prirovnáva kancelára Merza k Hitlerovi
  4. Marcel Rebro: Už len 116 rokov do víťazstva: Putinova armáda sa plazí za svojim snom
  5. Pavel Macko: Vyrovnáva Ukrajina sily v hlbkových útokoch dronmi?
  6. Marcel Rebro: Ruskú vodku káže, francúzsky koňak pije: Fico a jeho malý geopolitický chaos
  7. Věra Tepličková: Aj kraj pod Veľkou Javorinou už bude v bezpečí - Michal vraj vstúpi!
  8. Roman Kebísek: Novomeský nazval Clementisa „svätým za dedinou, v nej však nevítaným“ (1939)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu