bude 46. ročník tradičný a čím chce, naopak, prekvapiť?
"Naše stále publikum vie, že tohtoročná sezóna je v znamení rozlúčky s uplynulým storočím. Jedným slovom by sa dala 46. Košická hudobná jar charakterizovať ako romantická, v kontraste ku sezóne, kde odznelo viacej závažných diel svetovej hudobnej literatúry 20. storočia," hovorí asistent dramaturgie KHJ koncertný majster Karol Petróczi (na snímke). "Na otváracom a záverečnom koncerte zaznejú diela Brahmsa a Verdiho. Tento romantický rámec dáva kolorit celému festivalu. Aj ďalšie koncerty ponúkajú romantickú hudbu, nech spomeniem koncert Bruch - Bloch - Bruckner, alebo Mendelssohn - Musorgskij, či Schubertovo kvarteto Smrť a dievča. Podstatu repertoáru tvorí romantická hudba. Sme presvedčení, že orientácia na neskorý romantizmus priláka publikum. Chceme vyskúšať niečo iné ako v sezóne."
Festival tvorí deväť koncertov. Ťažisko je na orchestri Štátnej filharmónie, ktorá odohrá päť koncertov. Hosťom tradičného koncertu starej hudby v kostole Premonštrátov bude súbor Solamente naturali z Bratislavy, komorného koncertu v historickej sále Východoslovenskej galérie zasa vynikajúci rakúsky Aron Quartett. Prináša nesmierne zaujímavý repertoár, medzi iným aj Schonbergovo sláčikové kvarteto č. 4, ktoré ešte v Košiciach nezaznelo. Veľmi populárny literárno hudobný večer bude z Proroka od Chalíla Džibrána. Nie je to náhodná voľba, dielo oslovuje už dlhé roky všetky vrstvy poslucháčov. Čítať bude Boris Farkaš, hudobným sprievodom bude harfa. Verdiho storočnicu pripomenie na KHJ slávne Requiem.
"Zvlášť by som upozornil na dva mimoriadne zaujímavé večery. Koncert hebrejsko-kresťanskej hudby, kde prvú polovicu tvorí Bruch a Bloch. Skladby pre violončelo a orchester Kol nidrei a Schelomo majú podstatu v hebrejskej melodike. Bruckner je zasa známy katolícky skladateľ. Na ďalšom koncerte privítame huslistu Dalibora Karvaya. Toto meno rezonuje po celom Slovensku. Osobne tvrdím, že je to generačný talent. Slovensko už dávno nemalo tak výraznú nádej v interpretačnom umení. Mali sme možnosť počuť ho ako malé dieťa, sám som veľmi zvedavý, kam pokročil," hovorí Karol Petróczi.
Dramaturgia KHJ kládla mimoriadny dôraz na kvalitu produkcie. V žiadnom prípade neakceptovala náhodnú ponuku. Oslovovala interpretov, ktorých pozná, ktorých renomé je garanciou kvality. Nech ide o Igora Ardaševa, ktorý patrí medzi európsku pianistickú špičku, dirigentov Ondreja Lenárda a Jerzyho Swobodu. Poľský dirigent je v Košiciach dobre známy, orchester sa na neho vyslovene teší, pretože okrem umeleckých výkonov je aj pedagógom orchestra. Pod jeho taktovkou zaznie jeden z najzaujímavejších projektov festivalu - Goreckého Symfónia piesní žialnych.
"Túto symfóniu sa nám podarilo navrhnúť do dramaturgie vlaňajších Bratislavských hudobných slávností a jednoznačne patrila k hitom festivalu. Je to zaujímavá hudba. Nemá ďaleko k romantizmu, aj keď je to hudba najsúčasnejšia, lebo akcentuje súčasné minimalistické trendy v kompozícii. Vo vyznení je ale úplne romantická. Povedali sme si, prečo neurobiť k minimalistickej hudbe absolútny kontrast. V prvej polovici koncertu preto zaznie Mozart. Nákazlivo optimistická, najjasavejšia, najbezstarostnejšia symfónia A dur č. 29," dodáva Karol Petróczi.
Situácia kultúrnych inštitúcií sa nezlepšuje, skôr naopak. Štátnej filharmónii Košice sa za pomoci sponzorov podarilo získať peniaze na tento ročník KHJ. Pokiaľ však bude trend pokračovať ďalej, budú veľmi vážne problémy v zaobstarávaní kvalitných sólistov. "Takých, čo by chceli hrať, je všade dosť. Aj takých, čo by si sami zaplatili, aby mohli hrať. Ale my v žiadnom prípade nechceme podviesť naše publikum. Veríme, že aj na 46. ročník KHJ príde osvedčená klientela a poslucháči, ktorí chodili aj minulé roky. Ponuka je bohatá, ľudia majú možnosť vybrať si. K už spomínaným autorom a interpretom pridám džezové Kaltenecker trio z Maďarska. Zaznie aj slovenská skladba Via lucis, od jedného z najlepších slovenských súčasných skladateľov Vlada Godára, ktorý je známy aj ako autor filmovej hudby napríklad k úspešnej Záhrade. Je to síce hudba posledných rokov, ale s čitateľným vyjadrovacím jazykom. Skladatelia si v minimalistickom trende už uvedomili, že nie je možné otupovať nervy poslucháča kopením disonancií a valením sa hluku z pódia. Harmonické a dynamické prostriedky už nepôsobia na bežného poslucháča tak dezorientačne."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.