aj vás môže niektorý mesiac prekvapiť 20-tisícový účet od Slovenských telekomunikácií. Bez toho, aby ste vedeli za čo. Keď vyrukujete s reklamáciou, s hrôzou zistíte, že ste zrejme na internete navštívili takzvané nelegálne stránky. Vstup na ne vyjde nič netušiaceho zákazníka rovnako draho ako medzinárodné hovory do najvzdialenejších štátov, napríklad 5395 korún za hodinu.
Zakázané územia na internete, to sú najmä porno a nezákonné kopírovanie hudby, nie je však vylúčené, že môže ísť aj o iné stránky. Prístupy k nim vo svete "strážia" dobre organizovaní pirátski operátori. Technicky nie je pre nich problém zariadiť, aby sa návštevníkovi internetu, aj z druhej strany zemegule, po jeho kliknutí na nelegálnu stránku "zavesili" na linku. Ich obeť si veselo prezerá internet, a zatiaľ mu potajomky na účte nabiehajú impulzy s najvyššou tarifou.
Táto zneužívaná technológia sa vo svete stala všeobecne známa pod názvom ActiveX. Šíri sa čoraz viac, ale podľa odborníkov je zatiaľ nepostihnuteľná. Samozrejme, piráti majú z toho tučné zisky. Podľa našich zistení Slovenské telekomunikácie o takýchto rizikách zákazníkov priamo pri kúpe služby neinformujú. Náš najväčší telekomunikačný operátor je presvedčený, že stačí, ak o tom informuje len upozornením na svojej domovskej webovej stránke.
Presvedčili sme sa však, že mnohí internetoví klienti o ničom nevedia a nijako nespájajú nelegálnosť vstupu na zakázané stránky s mastnými sumami z vlastného vrecka.
Dvadsaťtisícový účet za internetovú službu dostal nedávno aj istý pán. Jeho rozčarovanie sa ešte zvýšilo, keď sa dozvedel, že najprv musí účet Slovenským telekomunikáciám zaplatiť, až potom môže podať reklamáciu. Obrátil sa o radu na Združenie slovenských spotrebiteľov.
"V poslednom čase tu máme už sedem takýchto prípadov," povedal nám Josef Lounek zo združenia. Podľa neho je evidentné, že klienti nedostali pri kúpe služby dostatočnú informáciu o prevádzkovom režime. "Odkiaľ majú vedieť, že ak zablúdia na niektoré kritické adresy, naúčtuje sa im to ako medzinárodné hovory? Navyše Slovenské telekomunikácie od nich požadujú túto obrovskú platbu do 14 dní, inak im linku bez milosti vypnú."
Podľa Lounka spomínaný zákazník tvrdí, že žiadnu erotiku ani pornostránky nenavštevoval, hľadal iba odborné adresy potrebné pre svoju profesiu. Spotrebiteľské združenie zostalo prekvapené aj zo spôsobu vybavovania reklamácie. "Máme veľké podozrenie, že Slovenské telekomunikácie pri zisťovaní, cez ktorú linku naskočili tie zahraničné impulzy, len strieľajú odboku," dodal Lounek.
Ako to funguje a čo sa vlastne deje na vašej domácej telefónnej linke, ak sa spustí technológia ActiveX?
- modem sa odpojí od miestneho poskytovateľa internetu
- reproduktor sa odpojí od modemu, aby ste nezachytili sluchom, že sa čosi deje
- vytočí sa číslo poskytovateľa internetu ďaleko do zámoria
- nadviaže sa s ním spojenie
- až do ukončenia spojenia ste pripojený do zahraničia a namiesto tarify 18,75 koruny za hodinu vám naskakuje tarifa napríklad 5395 korún za hodinu ako za hovor niekam do Sierry Leone.
Problém sa týka len tých užívateľov internetu, ktorí sú pripojení cez bežné modemy (väčšinou malí užívatelia cez telefónne linky). Iné pripojenia internetu, napríklad pevnou linkou (väčšina firiem), nie sú ohrozené.
Čo môže robiť zákazník, ktorý sa stane takouto obeťou? Zatiaľ veľa možností nemá. Slovenské telekomunikácie ho na svojej webovej stránke informujú, že reklamácie tohto druhu neuznajú. Podľa ich názoru bola totiž telekomunikačná služba zákazníkovi riadne splnená.
Asociácia poskytovateľov internetu na Slovensku, ktorá považuje ActiveX za veľmi vážny problém, však vyslovila aj iný názor. Podľa člena jej predstavenstva Mariána Ďurkoviča, keďže ide jednoznačne o podvod, namieste je tu aj trestné oznámenie na neznámeho páchateľa. "Ak ide o hromadný prípad, zo strany Slovenských telekomunikácií by som očakával ústretový postup. Naše telekomunikácie by nemali zaplatiť operátorovi v zámorí, ku ktorému tie volania smerujú, a mali by sa s ním súdiť. Je však určite jednoduchšie vymáhať platby od neinformovaných zákazníkov," povedal Ďurkovič.
V Čechách sa podobné prípady vyskytli už vlani. Český telecom rovnako tieto reklamácie neuznal, čo odobril i policajný vyšetrovateľ. Podľa českej právnej expertky z PricewaterhouseCoopers Ivety Hodkovej však môže existovať určitá právna cesta, aby zákazník aj v takomto prípade úspešne žaloval domáceho operátora.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.