Slovensku. Ťažiskovým momentom tohto dokumentu je transformácia medzinárodných letísk na akciové spoločnosti. Takýmto je aj letisko Poprad Tatry. Koncepcií sme zažili už niekoľko. Naposledy v septembri 1998. Lenže prišli parlamentné voľby a na transformáciu letísk sa zabudlo, tvrdí riaditeľka letiska Poprad Tatry Ing. Anna Kováčová. V súvislosti s transformáciou medzinárodných letísk sa počíta so založením akciových spoločností, v ktorých by mali mať zastúpenie štát a miestne samosprávy. Až neskôr sa kalkuluje so vstupom iných subjektov, ktoré by sa mali postarať o zvýšenie základného imania novovytvorených spoločností. Neviem si v súčasnosti celkom dobre predstaviť, ako bude naše letisko fungovať po tomto procese komercionalizácie. Veď v súčasnosti dostávame ročne na prevádzku od štátu 16 miliónov korún. Ich absencia by po vzniku akciovej spoločnosti mohla spôsobiť aj kolaps, uviedla ďalej. Podľa jej slov, aby mohlo byť popradské letisko samostatne hospodáriacim subjektom, muselo by ročne prepraviť minimálne 70 tisíc cestujúcich. Vlani ich však bolo len približne 12 tisíc. Keďže s uskutočnením koncepčných zámerov sa uvažuje do konca budúceho roku, na nejaké markantnejšie zvýšenie počtu prepravených osôb nám nezostáva príliš veľa času, konštatovala A. Kováčová a dodala, že samotná transformácia letiska nie je všeliekom na zvýšenie počtu lietadiel, ktoré využijú jeho služby. Za najdôležitejšie faktory označila ekonomický rozvoj tatransko-podtatranského regiónu, cestovného ruchu, infraštruktúry a ďalších faktorov priamo súvisiacich s eskaláciou leteckej dopravy. Zároveň tiež spomenula potrebu zníženia daňového a colného zaťaženia eliminujúceho domácich i zahraničných leteckých prepravcov.
Osobitou kapitolou koncepcie rozvoja leteckej dopravy na Slovensku je vstup regionálnych samospráv do zamýšľaných akciových spoločností. Zatiaľ nevieme, ako budú vyzerať budúce vyššie územné celky a ako sa spolu s kompetenciami prenesú na mestá a obce tiež finančné prostriedky, uviedla A. Kováčová. Už v polovici 90-tych sme jednoznačne deklarovali záujem o účasť v navrhovanej akciovej spoločnosti. Uvažovalo sa o tretinovom podiele štátu, samospráv i podnikateľských subjektov. Keď na rokovaniach podnikatelia neprejavili prílišný záujem o svoj podiel, nebránili sme sa zobrať na seba aj väčšiu zodpovednosť, informoval nás primátor Popradu Štefan Kubík. Zároveň však pripustil, že žiadne z doterajších rokovaní nebolo o konkrétnych číslach, takže jednotlivé samosprávy zatiaľ nemajú predstavu o veľkosti svojho príspevku. Uvažuje sa o spádovom regióne od Ružomberka až po Spišskú Novú Ves. Zúčastniť by sa mali všetky miestne samosprávy. Aká však bude definitívna podoba koncepcie rozvoja leteckej dopravy, na to si budeme musieť ešte počkať, uviedol na záver popradský primátor.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.