aktivita Asociácia lekárnikov Slovenska (ALS), ktorá by chcela preťať gordický uzol chronického dlžníctva na základe jednoty, masovosti a spoločnom koordinovanom postupe lekárnikov, okorenenom dávkou nekompromisnosti. Aktivita tohto profesíjneho združenia stavia Slovenské lekárne do dvoch rovín, ktoré majú pomôcť vyriešiť ich často zúfalú situáciu. Nebojte sa ochraňovať svoje práva a nevzdávajte sa svojich peňazí. Voči zdravotným poisťovniam (ZP), ktoré neuhrádzajú faktúry v dobe splatnosti, postupujte v rámci zákona o zdravotnom poistení. Uplatňujte si voči nim poplatok z omeškania vo výške 0,1 percenta z dĺžnej sumy za každý kalendárny deň omeškania od splatnosti faktúry až po jej zaplatenie, doporučuje svojim členom ALS. Vzťah medzi zdravotnou poisťovňou a lekárňou je však osobný a pristúpiť k penalizácii životne dôležitého obchodného partnera je dosť citlivá záležitosť. Potvrdila nám to aj Mgr. Henrieta Kuběnková, majiteľka lekárne Salvus v Podolínci: Situácia ohľadom platieb, zo strany zdravotných poisťovní, sa však v poslednom čase vo všeobecnom meradle výrazne zhoršila. Poisťovne to zdôvodňujú výrazným znížením výberu poistného. Lekáreň však faktúry uhrádzať musí. Na tento účel používam celý zisk lekárne a objednávať môžem iba základné lieky. Ak sa v tomto smere situácia nezmení, k penalizácii budem musieť rozhodne siahnuť. O podobnej nelichotivej situácii panujúcej v lekárňach nás informovali aj majitelia iných lekárni v podtatranskom regióne. Veľká väčšina z nich sa zhodla v pozitívnom názore na penalizáciu zdravotných poisťovní. Veď len najväčšia z nich nám v súčasnosti spláca faktúry za november minulého roka. Problém obrovského zadĺženia existuje už zhruba osem rokov. Možno, že je to aj chyba samotných lekárnikov, že sa o penalizovaní ZP nezačalo hovoriť v širšom meradle už skôr. Poplatok z omeškania za každý kalendárny deň po lehote splatnosti faktúry, by mohol mať na spamätanie sa ZP kladný vplyv, povedala nám na margo tejto témy Mgr. Beáta Sichrovská, majiteľka lekárne Lucka vo Svite. Penalizovanie zdravotných poisťovní je však len jednou rovinou problému. Tou druhou je samotné vymáhanie úrokov z omeškania za dlhy, ktoré pred sebou zdravotné poisťovne tlačia už niekoľko rokov. Aj v tomto smere sa však rozhýbali aktivity ALS a to prostredníctvom akciovej spoločnosti All Finance Services, ktorá vyhrala verejnú súťaž vyhlásenú zo strany ALS, ktorej predmetom je vymáhanie úrokov z omeškania. Touto činnosťou sa má zaoberať jej dcérska spoločnosť Pharma services, ktorá bude na základe mandátnej zmluvy a zmluvy o postúpení pohľadávok, vymáhať od zdravotných poisťovní penále, pričom 80 percent z vymoženej sumy pripadne lekárni. Viem, že nám túto možnosť ponúkajú, ale zatiaľ nie som rozhodnutá k takémuto vymáhaniu pristúpiť. Ak, by som tak aj učinila, pravdepodobne tak urobím pomocou vlastného právneho zastúpenia a nie cez sprostredkovateľskú firmu, dozvedeli sme sa od Mgr. Viery Bírovej, majiteľky lekárne Laudanum zo Starej Ľubovne. Ako sme vyrozumeli zo slov iných majiteľov podtatranských lekárni, väčšina z nich je zástancom vymáhania úrokov z omeškania, takpovediac na vlastné triko. Dvadsať percent z celkovej vymoženej sumy, ktoré majú byť províziou sprostredkovateľskej firme, je pre majiteľa lekárne veľa, povedal nám v súvislosti s témou Ing. Dušan Sichrovský, konateľ spoločnosti Adus, majiteľa lekárne Ľubka v Kežmarku. Dlh ZP voči lekárňam už presiahol miliardu. Otázka penalizácií a ich vymáhania je teda značne lukratívnou a v celom slovenskom zdravotníctve bude pravdepodobne rezonovať dosť dlho.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.