Korzár logo Korzár

Rýchlochod, drezina, velocipéd, bicykel...

Prvé správy o jednoduchých dopravných prostriedkoch sú zo sedemnásteho storočia. Zo začiatku boli štvorkolesové a veľmi nepraktické. Rýchlochod sa

objavil koncom osemnásteho storočia. Bol veľmi jednoduchý, boli to vlastne dve kolesá spojené doskou. Rýchlochod nemal pedále, ani kormidlo. Slávnostne ho predviedol v roku 1790 mladý francúzsky gróf Sivrac. Myšlienka to bola dobrá, lenže rýchlochod bol v praktickom živote nepoužiteľný.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V devätnástom storočí ho ďalej zdokonalil ruský nevoľník Artamanov. Vynález bol veľmi nedokonalý, tiež prakticky nepoužiteľný. Na drevených kolesách sa objavili železné obruče, no nový objav sa veľkej sláve netešil. Výnimočný medzník predsa len prišiel. V roku 1813 Karl von Drais zostrojil drezinu, ktorá bola veľmi nepraktická a nepohodlná. Striedavo sa odrážať od zeme veru nebola žiadna veľká vymoženosť. Drais sa zaoberal matematikou a mechanikou, zaslúžil sa o vynálezy v rôznych odboroch ľudskej činnosti. Drezina sa definitívne premenila na bicykel až vtedy, keď Ernest Michaux namontoval na predné koleso kľuky. To umožnilo pohyb bez toho, aby sa človek musel odrážať nohami.

SkryťVypnúť reklamu

Pedál na koleso medzi prvými pripevnili: Kirkpatrick Macmilian,Gotlieb a v roku 1853 Philipp M. Fisher. Vynález sa ujal až v roku 1861. Napriek týmto všetkým vymoženostiam nový výmysel ešte stále nebol dokonalý. Postupne sa predné koleso zväčšovalo, aby nový dopravný prostriedok bol čo najrýchlejší. Po krátkom čase predné koleso bolo obrovské, čo môžeme vidieť aj na snímke. Na jedno otočenie pedála ubehlo koleso dráhu rovnajúcu sa jeho obvodu, preto sa konštruktéri ustavične snažili zväčšovať veľkosť predného kolesa. Bicykel bol nepohodlný a veľmi nestabilný. Velocipédy dosahovali veľkosť človeka a jazda na nich bola veľmi náročná. Trojkoliesky boli v tom čase viac obľúbené, lebo boli pohodlnejšie a bezpečnejšie. Dámske trojkoliesky boli obľúbené najmä v Paríži. Koncom devätnásteho storočia sa snažili konštruktéri vyrobiť trojkolku na parný pohon. Znížený "Rowerov" bicykel sa prvýkrát objavil v Anglicku v roku 1886. Dopravné prostriedky s nízkymi kolesami, aké sa používajú dodnes ,zo začiatku nezožali veľký úspech. Vtedajší tvrdili, že nízky bicykel je iba pre slečinky.

SkryťVypnúť reklamu

Netrvalo dlho, keď sa v roku 1879 v Anglicku objavil prvý nízky bicykel s reťazovým prevodom. Bol rýchly a bezpečný, čo vôbec nebolo zanedbateľné. Jedinečný dopravný prostriedok s obrovským predným kolesom postupne vychádzal z módy. Prvé modely mali reťazový prevod umiestnený na prednom kolese. Neskôr sa celý prevodový systém dostal na zadné koleso, konštruktéri začali používať guľkové ložiská. Veľký rozmach cyklistiky umožnil vynález J .B . Dunlopa. V roku 1888 vynašiel pneumatiky, čo malo na ďalší rozvoj dopravy značný vplyv. Koncom 19. storočia sa už bicykle vyrábali továrensky. So sériovou výrobou začali v Anglicku, medzi prvými bola firma Rower.

Draisov vynález sa napriek rozvoju dopravy používa dodnes. Tento jednoduchý, ale pritom praktický a lacný dopravný prostriedok si našiel svoje miesto aj v športe. Prvé športové zápolenie zorganizovali v roku 1825. Hlavným organizátorom bol Karl von Drais. Zorganizoval preteky, lebo chcel svoj vynález čo najviac spopularizovať. Prvé oficiálne cyklistické preteky sa uskutočnili v roku 1869 na ceste Ronen - Paríž. Nový šport si našiel stále viac nadšencov. Organizovali sa ďalšie preteky, ktoré boli stále náročnejšie. V roku 1884 Thomas Stevens prešiel krížom cez Spojené štáty na bicykli. Už v roku 1896 sa cyklistika stala jednou z olympijských športových disciplín. Veľmi obľúbené sú horské bicykle, do módy prišli aj kondičné. Princíp bicykla sa využíva aj v medicíne pri vyšetrovaní činnosti srdca. Vidíme, že sa oplatilo vynájsť bicykel pre jeho široké uplatnenie. Je to ďalší vynález, ktorý nedokáže nahradiť výpočtová technika. Bicykel zostal aj dodnes bicyklom...

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  6. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  8. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  1. Zlatý sen vo vzduchu
  2. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  3. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  4. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  5. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  6. Zvieratá presne vedia, aké bude počasie
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 379
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 6 729
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 4 732
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 4 290
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 058
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 732
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 133
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 971
  1. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Plánovanie letu do Moskvy
  2. Ivan Mlynár: Vážený čitateľ, mojim blogom nedláždi cestu ani Charles Darwin, ani Freudova matka.
  3. Ľudmila Križanovská: Ako sa Fico a Blaha na kolobežke Bolt do Moskvy vybrali
  4. Patrik Benčík: Denník advokáta: Nová špeciálna ešpézetka “ADVOKÁT”
  5. Jozef Pivarník: Recenzia: The 8 Show – Hra, ktorá vás rozosmeje, zamrazí a možno aj nahnevá. Ste pripravení vstúpiť do sveta, kde každá sekunda má svoju cenu?
  6. Irena Šimuneková: Večerné nábrežie Dunaja
  7. Veronika Mešková: Nomádka (pokračovanie rozhovoru s Patríciou Holíkovou o jej živote na rodnej hrude)
  8. Alojz Baránik: Prečo sa Fico musí ísť pokloniť Putinovi
  1. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 341
  2. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 20 731
  3. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 263
  4. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 10 843
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 849
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 016
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 927
  8. Ján Kukulský: Fiktívny otvorený list Roberta Fika, ktorý zaznel dňa 4.4.2025 na proteste v Bardejove 5 743
  1. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  2. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  3. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  4. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  5. Tupou Ceruzou: Zámočky
  6. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
  7. Radko Mačuha: V Šimkovičovej SNG bude výstava homosexuálneho umelca.
  8. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prehliadka na Deň víťazstva v roku 2023.

Zvláštne 80. výročie oslobodenia Európy spod tyranie fašizmu - z niekdajšieho osloboditeľa je dnes okupant.


23

Kým Smer odmieta, že legitimizuje Putinove postoje, opozícia tvrdí, že sa cesta do Moskvy nedá vnímať inak.


a 2 ďalší 12
Deti stoja v rade, keď prechádzajú cez rušnú diaľnicu, aby sa dostali do školy Signal Shala v Thane pri Bombaji, India, 5. apríla 2025.

Nový výskum ukazuje riešenie.


11
Wim Wenders.

Čo sa v tej škole deje, nevedeli ani žiaci.


2
  1. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Plánovanie letu do Moskvy
  2. Ivan Mlynár: Vážený čitateľ, mojim blogom nedláždi cestu ani Charles Darwin, ani Freudova matka.
  3. Ľudmila Križanovská: Ako sa Fico a Blaha na kolobežke Bolt do Moskvy vybrali
  4. Patrik Benčík: Denník advokáta: Nová špeciálna ešpézetka “ADVOKÁT”
  5. Jozef Pivarník: Recenzia: The 8 Show – Hra, ktorá vás rozosmeje, zamrazí a možno aj nahnevá. Ste pripravení vstúpiť do sveta, kde každá sekunda má svoju cenu?
  6. Irena Šimuneková: Večerné nábrežie Dunaja
  7. Veronika Mešková: Nomádka (pokračovanie rozhovoru s Patríciou Holíkovou o jej živote na rodnej hrude)
  8. Alojz Baránik: Prečo sa Fico musí ísť pokloniť Putinovi
  1. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 341
  2. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 20 731
  3. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 263
  4. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 10 843
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 849
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 016
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 927
  8. Ján Kukulský: Fiktívny otvorený list Roberta Fika, ktorý zaznel dňa 4.4.2025 na proteste v Bardejove 5 743
  1. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  2. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  3. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  4. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  5. Tupou Ceruzou: Zámočky
  6. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
  7. Radko Mačuha: V Šimkovičovej SNG bude výstava homosexuálneho umelca.
  8. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu