poháňaný dvanásťvalcovým motorom výkonu 309 kW. Firma Audi je pritom jediným výrobcom na svete, ktorý vyrába vidlicový dvanásťvalcový motor v usporiadaní dvojitého V, označovanom aj ako usporiadanie W. Motor je totiž zložený z dvoch motorov VR-6 - každý z týchto šesťvalcov je opäť vidlicový, pričom trojice valcov zvierajú uhol 15o. Dva motory VR-6 sú zložené tak, že zvierajú uhol 72o. Takýmto konštrukčným riešením sa podarilo zostrojiť ultrakompaktnú pohonnú jednotku, ktorej dĺžka je len 513 mm a šírka 690 mm. Motor je zhotovený z ľahkých hliníkových zliatin a horčíka a jeho hmotnosť je len 245 kg. Ako to už vyplýva z označenia vozidla, zdvihový objem motora je šesť litrov (v skutočnosti je to o dva kubické centimetre menej). Svoj maximálny výkon 309 kW dosahuje motor pri 6000 ot/min. Aj hodnotou maximálneho krútiaceho momentu prevyšuje tento motor motory ostatných limuzín v exkluzívnej dvanásťvalcovej automobilovej lige. V rozsahu od 3500 do 4750 ot/min má krútiaci moment hodnotu 550 Nm, pričom už od 1800 ot/min je k dispozícii 90% uvedenej maximálnej hodnoty. Motor je vystrojený mastiacim systémom so suchou kľukovou skriňou, ktorý zabezpečuje optimálne mastenie motora i pri vysokých hodnotách priečneho a pozdĺžneho zrýchlenia. O "čistenie" výfukových plynov sa starajú štyri katalyzátory umiestnené hneď za motorom a dva hlavné katalyzátory vo výfukovom potrubí. Informácie o zložení výfukových plynov poskytuje elektronickej riadiacej jednotke motora osem vyhrievaných lambda sond. Táto jednotka vyhodnocuje aj signály zo štyroch snímačov klopkania, zabudovaných v jednotlivých radoch valcov. V hlave každého radu valcov sú dva vačkové hriadele, pričom obidva sú plynulo prestaviteľné tak, aby sa v každom režime činnosti motora dosiahlo optimálne plnenie a vyprázdňovanie valcov. Rozsah prestavovania vačkového hriadeľa nasávacích ventilov je 52o, vačkový hriadeľ výfukových ventilov sa prestavuje v rozsahu 22o. Motor je vystrojený statickým zapaľovacím systémom (bez klasického rozdeľovača). Slovo quattro v označení nového špičkového modelu naznačuje, že vozidlo je vystrojené pohonom všetkých štyroch kolies. Aj v tom má Audi A8 6.0 primát žiadna iná dvanásťvalcová limuzína nemá poháňané všetky kolesá. Je tomu tak najmä preto, že pri klasickom dvanásťvalcovom motore sa už jednoducho do motorového priestoru nevojdú komponenty, potrebné pre pohon predných kolies.V novom Audi sú všetky kolesá poháňané prostredníctvom päťstupňovej automatickej prevodovky, ktorá umožňuje aj sekvenčné radenie (pomocou tlačidiel na volante). Medzi prednou a zadnou nápravou je diferenciál Torsenovho typu. Motor s enormným krútiacim momentom poskytuje limuzíne také dynamické vlastnosti, ktorými hravo tromfne aj väčšinu "pravých" športových vozidiel. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá tomuto Audi len 5,8 sekundy a za 20 sekúnd po štarte ide vozidlo už rýchlosťou 200 km/h. Postačuje, keď vodič po štarte ponechá pedál akcelerátora naplno zošliapnutý po dobu 38 sekúnd, a vozidlo dosiahne svoju maximálnu rýchlosť, elektronicky obmedzenú na 250 km/h. Hodnoty spotreby paliva sú, pochopiteľne, veľmi vysoké o ne sa ale budúci majitelia tohto exkluzívneho auta asi pramálo zaujímajú. V meste spotrebuje dvanásťvalec v priemere až 22,9 litra benzínu na 100 km, normovaná spotreba pri jazde mimo mesta je však už prijateľných 9,8 l/100 km. Celková priemerná spotreba je 14,6 l/100 km. Vozidlo je vystrojené stabilizačným systémom ESP, antiblokovacím systémom s elektronickým rozdeľovaním brzdovej sily a jazdí na 18-palcových hliníkových ráfikoch. Navonok sa dvanásťvalcová verzia odlišuje od ostatných modelov radu A8 novou prednou mriežkou so zvislými ozdobnými prvkami z leštenej nehrdzavejúcej ocele. Interiér vozidla môže byť za príplatok vyše 23000 mariek vystrojený aj multimediálnym systémom pre cestujúcich na zadných sedadlách. Tí môžu na malých monitoroch, vložených do zadnej časti predných opierok hlavy, sledovať program
Nové Audi A8 6.0 quattro prichádza na trh presne 70 rokov po tom, čo firma Horch (jeden z predchodcov dnešnej firmy Audi) predstavila kabriolet typu 670, poháňaný prvým sériovo vyrábaným dvanásťvalcovým motorom na svete. Zhodou okolností mal aj tento motor zdvihový objem šesť litrov. Výkon tohto motora bol však len 88 kW a kabriolet Horch 670, ktorého tuhá predná i zadná náprava bola odpružená poleliptickými listovými pružinami, s ním dosahoval maximálnu rýchlosť 145 km/h. Zaujímavý údaj dostaneme, keď provnáme výkon motorov oboch vozidiel Horcha 670 a Audi A8 6.0 v jednotkách, ktoré sa v nemecku stále ešte používajú, i keď nepatria do medzinárodnej sústavy jednotiek, používanej aj u nás. Ide o jednotku PS, čiže Pferdestärke, čo síce doslovne a trochu nelogicky znamená "konská sila" (výkon a sila sú dve odlišné veličiny), ale naša bývalá norma označovalá túto jednotku výrazom "kôň" (so značkou "k"). Horch 670 mal totiž motor výkonu 120 koní, kdežto nové špičkové Audi má motor výkonu 420 koní. Nárast výkonu o 300 koní u motora so rovnakým zdvihovým objemom veľmi dobre ilustruje technický pokrok, ktorý sa vo vývoji spaľovacích motorov dosiahol za ostatných 70 rokov.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.