Korzár logo Korzár

Bol senzáciou ženevského autosalónu

Na tejto strane sme prednedávnom predstavili niekoľko automobilových noviniek, ktoré mali svoju premiéru na tohtoročnom ženevskom autosalóne. Dnes

predstavíme ´další automobil, ktorý bol skutočnou senzáciou autosalónu v Ženeve nie však tohtoročného, ale toho v roku 1961. Veru, uplynulo už 40 rokov od chvíle, čo na svetovú motoristickú scénu vstúpil automobil, pri pohľade na ktorý sa ešte i dnes rozbúcha srdce každého obdivovateľa krásnych športových vozidiel. Reč je o legendárnom vozidle Jaguar E.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jaguar E, predstavený na ženevskom autosalóne v roku 1961, prišiel na trh ako náhrada za typ XK 150 a technicky bol odvodený od pretekárskeho typu D, ktorý v 50. rokoch zožal niekoľko víťazstiev na 24-hodinových pretekoch v Le Mans. Samonosná karoséria tohto vozidla bola v prednej časti zosilnená priestorovým rámom a vyznačovala sa mimoriadne dlhou prednou kapotou (ktorej neprajníci značky pripisovali falickú symboliku). Predné reflektory boli kryté plexisklom, pomerne strmo postavené predné okno stierali tri stierače. Prístup do batožinového priestoru za dvomi sedadlami umožňovali malé zadné dvierka, otvárané nabok. Volant s kovovými priečkami a dreveným vencom by dnes už samozrejme nesplňoval žiadne bezpečnostné kritériá. Vozidlo bolo postavené na podvozku s rázvorom rovných osem stôp, čo je 244 cm. Jaguar E bol dlhý 445 cm a vysoký len 122 cm. Nezávislo zavesené predné kolesáboli odpružené pozdĺžne uloženými skrutnými tyčami, zadné kolesá boli odpružené vinutými pružinami. Vpredu malo toto vozidlo už kotúčové brzdy, pričom zadné bubnové brzdy neboli umiestnené v kolesách, ale na výstupe z rozvodovky. Na pohon vozidla slúžil 3,8-litrový radový šesťvalcový motor, prevzatý z typu XK 150S a vystrojený tromi karburátormi (i keď v svojich pretekárskych vozidlách už firma Jaguar používala vstrekovanie paliva). Motor vyvíjal maximálny výkon 195 kW a Jaguar E, vážiaci vo vyhotovení kupé len 1183 kg (otvorený roadster bol trochu ľahší) s ním bez problémov dosahoval rýchlosť 240 km/h. Jaguar E stál púritom len polovicu toho, čo stáli konkurenčné modely Aston Martin DB5 a Ferrari 250 GT. Na jar roku 1966 sa Jaguar E začal dodávať aj vo verzii 2+2, čo znamená, že za prednými sedadlami boli ešte dve takpovediac núdzové a neveľmi pohodlné sedadlá. Miesto pre tieto sedadlá sa získalo predĺžením rázvoru na 267 cm, pričom celková dĺžka vozidla vzrástla na 471 cm. Bol to súčasne prvý športový Jaguar, ktorý mohol byť na želanie vystrojený automatickou prevodovkou. V rokoch 1971-1975 sa potom vyrábal Jaguar E tretej série, na karosérii ktorého boli vykonané menšie úpravy a ktorý bol poháňaný vidlicovým dvanásťvalcovým motorom. Išlo o pohonnú jednotku, ktorá mala pôvodne slúžiť na pohon pretekárskeho vozidla s motorom uloženým vzadu. Skúšky tohto auta však neboli povzbudzujúce a preto sa firma Jaguar rozhodla využiť tento 5,3-litrový motor aspoň na pohon svojho "éčka". S týmto motorom, ktorého maximálny výkon bol 203 kW, zrýchlil Jaguar E z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy. Celkove sa vyrobilo vyše 72500 vozidiel Jaguar E všetkých verzií, pričom 85% produkcie išlo na export, a to najmä do USA. Zaujímavé pritom je, že kvôli rešpektovaniu amerických emisných noriem musel výrobca v roku 1967 vykonať na motore také úpravy, ktoré viedli k zníženiu jeho výkonu na 130 kW.

SkryťVypnúť reklamu

Z fotografií, ktoré som urobil v Prahe v roku 1962, dýcha nostalgia. Ale ten elegán Jaguar E ako keby na rozdiel odo mňa vôbec nezostarol...

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 041
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 638
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 556
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 520
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 175
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 900
  7. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 862
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 219
  1. Zuza Fialová: Prečo potrebujeme prepísať históriu
  2. Štefan Šturdzík: Igor v Kyjeve.
  3. Viktor Pamula: Tvorí sa nová Európa
  4. Eva Gallova: Pred koncom vojny nemecké velenie vybralo 23 budovy, ktoré zničia v Banskej Bystrici na námestí a priľahlých uliciach
  5. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  6. Timotej Opálek: Arcade Fire - Pink Elephant
  7. Eva Bachletová: Pre mamy
  8. Milan Buno: Čo keby ste si vybrali inak? Ako by potom vyzeral váš život? | 7 knižných tipov
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 535
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 963
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 572
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 970
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 10 915
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 361
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 049
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 434
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Zuza Fialová: Prečo potrebujeme prepísať históriu
  2. Štefan Šturdzík: Igor v Kyjeve.
  3. Viktor Pamula: Tvorí sa nová Európa
  4. Eva Gallova: Pred koncom vojny nemecké velenie vybralo 23 budovy, ktoré zničia v Banskej Bystrici na námestí a priľahlých uliciach
  5. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  6. Timotej Opálek: Arcade Fire - Pink Elephant
  7. Eva Bachletová: Pre mamy
  8. Milan Buno: Čo keby ste si vybrali inak? Ako by potom vyzeral váš život? | 7 knižných tipov
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 535
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 963
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 572
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 970
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 10 915
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 361
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 049
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 434
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu