Korzár logo Korzár

Priškrtenie zdrojov, obmedzenie rozumu?

Košice - Všeobecné požiadavky na reklamu, ochrana spotrebiteľov a podnikateľov pred účinkami klamlivej reklamy a neprípustnosť niektorých foriem

porovnávacej reklamy, to je - povedané v kocke - obsah novej právnej normy, ktorá v týchto dňoch vyšla v Zbierke zákonov. Reklamou je v jej zmysle akákoľvek "prezentácia produktov v každej podobe s cieľom uplatniť ich na trhu" a šíriteľom reklamy je zasa "každá fyzická alebo právnická osoba, ktorá reklamu šíri v rámci svojej podnikateľskej činnosti". A naopak, reklamou nie je napríklad označenie tovarov a ich obalov údajmi, ktoré sa na nich musia uvádzať, označenie obálok a listov obchodným menom alebo ochrannou známkou, ale napríklad ani nápisy na budovách označujúce ich vlastníkov či nájomcov. Za reklamu sa v zmysle zákona takisto nepovažuje ani zverejnenie výročnej správy o hospodárení, účtovnej uzávierky, auditu a podobne. Toľko teda na úvod.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

A aké sú požiadavky kladené na reklamu? Nesmie byť klamlivá ani skrytá a "musí byť v súlade s pravidlami hospodárskej súťaže a dobrými mravmi". Nesmie zneužívať dôveru spotrebiteľa, nedostatok jeho skúseností alebo vedomostí a v žiadnom prípade ju neslobodno zneužívať na prezentovanie produktov, ktorých výroba, predaj a poskytovanie sú zakázané. Reklama "nesmie obsahovať čokoľvek, čo znevažuje ľudskú dôstojnosť, uráža náboženské alebo náboženské cítenie, nesmie propagovať násilie, vandalizmus alebo vulgárnosť, ohrozovať fyzické alebo psychické zdravie." A ešte jedna vec - reklama nesmie zneužívať dôveru maloletých a obsahovať priamu výzvu deťom, aby nabádali rodičov alebo iné dospelé osoby na nákup čohokoľvek... Je zrejmé, že zákonodarca si pri schvaľovaní zákona uvedomoval obrovskú silu médií a ich vplyv na vedomie percipientov.

SkryťVypnúť reklamu

Vzhľadom na to, že nová právna úprava pomerne úzko vymedzuje to, čo v podstate môže byť obsahom reklamy, je celkom možné, že bude pre médiá, reklamné agentúry, vydavateľstvá a pod. istým priškrtením ich finančných zdrojov. Na druhej strane však zostáva rozum stáť nad tým, čoho všetkého sa reklama sa nemá a nesmie dotýkať. Okrem vážnych a oprávnených obmedzení pre propagáciu alkoholických nápojov (v žiadnom prípade neprichádzajú do úvahy reklamné texty o tom, že ten a ten konkrétny alkohol má liečivé vlastnosti, povzbudzujúci alebo upokojujúci účinok), je tu priamy zákaz reklamy tabakových výrobkov "na všetkých druhoch informačných nosičov". Takisto sa zakazuje reklama zbraní a streliva s výnimkou informácií určených pre odbornú verejnosť, ďalej reklamy realizovanej v obchodoch a na špecializovaných výstavách, ako aj v odbornej literatúre a odbornej periodickej tlači. Celú škálu zákazov obsahuje "kapitola" venovaná liekom. Tak napríklad nemožno propagovať lieky, ktorých výdaj je viazaný na lekársky alebo veterinárny predpis, ale ani liekov, ktorých výdaj síce nie je na predpis viazaný, avšak sa uhrádzajú na základe zdravotného poistenia. Taktiež nie je možné robiť žiadnu reklamu liekom obsahujúcim omamné a psychotropné látky a prípravky a nikde nemožno zverejňovať reklamné texty, v ktorých by čo bola čo i len nepatrná "zmienka o účinkoch liekov na liečenie tuberkulózy, prenosných pohlavných chorôb, nádorových chorôb, chronickej nespavosti, porúch metabolizmu, psychických chorôb." Reklama lieku nesmie ďalej obsahovať "odporúčanie vedcov, lekárov alebo známych osobností".

SkryťVypnúť reklamu

Priam neuveriteľné a zrejme nie celkom logické zákazy sú nasmerované na reklamu dojčenských prípravkov. Tá je "prípustná len v publikáciách zameraných na starostlivosť o dojčatá a malé deti a vo vedeckých (!) publikáciách" a v žiadnom prípade "nesmie obsahovať také vyobrazenie dojčaťa alebo iný obrázok, ktorý by mohol idealizovať užitie takého výrobku(!)". Zakázaná je napríklad aj reklama dojčenských prípravkov rozdávaním vzoriek... A aby to všetko nebolo iba hádzaním hrachu na stenu, zákon vymenúva iunštitúcie, ktoré musia bdieť nad jeho dodržiavaním. Sú to Slovenská poľnohospodárska a potravinárska inšpekcia, Štátny ústav pre kontrolu liečiv, Štátny ústav pre kontrolu veterinárnych lečiv a Slovenská obchodná inšpekcia. Na druhej strane je celkom správne - a určite to mnohí uvítajú - že reklama sa nesmie u nás šíriť automatickým telefónnym volacím systémom, faxom či elektronickou poštou bez predchádzajúceho súhlasu príjemcu a v žiadnom prípade sa "nesmie šíriť adresne, ak adresát doručenie reklamy vopred odmieta".

Za porušenie ustanovení Zákona o reklame bude možné uložiť pokutu až do maximálnej výšky piatich miliónov korún, a to už od prvého mája, kedy táto kontroverzná právna norma nadobúda účinnosť.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 59 807
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 116
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 688
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 846
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 159
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 939
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 150
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 92 311
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 061
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 233
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 212
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 92 311
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 061
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 233
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 212
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu