porovnávacej reklamy, to je - povedané v kocke - obsah novej právnej normy, ktorá v týchto dňoch vyšla v Zbierke zákonov. Reklamou je v jej zmysle akákoľvek "prezentácia produktov v každej podobe s cieľom uplatniť ich na trhu" a šíriteľom reklamy je zasa "každá fyzická alebo právnická osoba, ktorá reklamu šíri v rámci svojej podnikateľskej činnosti". A naopak, reklamou nie je napríklad označenie tovarov a ich obalov údajmi, ktoré sa na nich musia uvádzať, označenie obálok a listov obchodným menom alebo ochrannou známkou, ale napríklad ani nápisy na budovách označujúce ich vlastníkov či nájomcov. Za reklamu sa v zmysle zákona takisto nepovažuje ani zverejnenie výročnej správy o hospodárení, účtovnej uzávierky, auditu a podobne. Toľko teda na úvod.
A aké sú požiadavky kladené na reklamu? Nesmie byť klamlivá ani skrytá a "musí byť v súlade s pravidlami hospodárskej súťaže a dobrými mravmi". Nesmie zneužívať dôveru spotrebiteľa, nedostatok jeho skúseností alebo vedomostí a v žiadnom prípade ju neslobodno zneužívať na prezentovanie produktov, ktorých výroba, predaj a poskytovanie sú zakázané. Reklama "nesmie obsahovať čokoľvek, čo znevažuje ľudskú dôstojnosť, uráža náboženské alebo náboženské cítenie, nesmie propagovať násilie, vandalizmus alebo vulgárnosť, ohrozovať fyzické alebo psychické zdravie." A ešte jedna vec - reklama nesmie zneužívať dôveru maloletých a obsahovať priamu výzvu deťom, aby nabádali rodičov alebo iné dospelé osoby na nákup čohokoľvek... Je zrejmé, že zákonodarca si pri schvaľovaní zákona uvedomoval obrovskú silu médií a ich vplyv na vedomie percipientov.
Vzhľadom na to, že nová právna úprava pomerne úzko vymedzuje to, čo v podstate môže byť obsahom reklamy, je celkom možné, že bude pre médiá, reklamné agentúry, vydavateľstvá a pod. istým priškrtením ich finančných zdrojov. Na druhej strane však zostáva rozum stáť nad tým, čoho všetkého sa reklama sa nemá a nesmie dotýkať. Okrem vážnych a oprávnených obmedzení pre propagáciu alkoholických nápojov (v žiadnom prípade neprichádzajú do úvahy reklamné texty o tom, že ten a ten konkrétny alkohol má liečivé vlastnosti, povzbudzujúci alebo upokojujúci účinok), je tu priamy zákaz reklamy tabakových výrobkov "na všetkých druhoch informačných nosičov". Takisto sa zakazuje reklama zbraní a streliva s výnimkou informácií určených pre odbornú verejnosť, ďalej reklamy realizovanej v obchodoch a na špecializovaných výstavách, ako aj v odbornej literatúre a odbornej periodickej tlači. Celú škálu zákazov obsahuje "kapitola" venovaná liekom. Tak napríklad nemožno propagovať lieky, ktorých výdaj je viazaný na lekársky alebo veterinárny predpis, ale ani liekov, ktorých výdaj síce nie je na predpis viazaný, avšak sa uhrádzajú na základe zdravotného poistenia. Taktiež nie je možné robiť žiadnu reklamu liekom obsahujúcim omamné a psychotropné látky a prípravky a nikde nemožno zverejňovať reklamné texty, v ktorých by čo bola čo i len nepatrná "zmienka o účinkoch liekov na liečenie tuberkulózy, prenosných pohlavných chorôb, nádorových chorôb, chronickej nespavosti, porúch metabolizmu, psychických chorôb." Reklama lieku nesmie ďalej obsahovať "odporúčanie vedcov, lekárov alebo známych osobností".
Priam neuveriteľné a zrejme nie celkom logické zákazy sú nasmerované na reklamu dojčenských prípravkov. Tá je "prípustná len v publikáciách zameraných na starostlivosť o dojčatá a malé deti a vo vedeckých (!) publikáciách" a v žiadnom prípade "nesmie obsahovať také vyobrazenie dojčaťa alebo iný obrázok, ktorý by mohol idealizovať užitie takého výrobku(!)". Zakázaná je napríklad aj reklama dojčenských prípravkov rozdávaním vzoriek... A aby to všetko nebolo iba hádzaním hrachu na stenu, zákon vymenúva iunštitúcie, ktoré musia bdieť nad jeho dodržiavaním. Sú to Slovenská poľnohospodárska a potravinárska inšpekcia, Štátny ústav pre kontrolu liečiv, Štátny ústav pre kontrolu veterinárnych lečiv a Slovenská obchodná inšpekcia. Na druhej strane je celkom správne - a určite to mnohí uvítajú - že reklama sa nesmie u nás šíriť automatickým telefónnym volacím systémom, faxom či elektronickou poštou bez predchádzajúceho súhlasu príjemcu a v žiadnom prípade sa "nesmie šíriť adresne, ak adresát doručenie reklamy vopred odmieta".
Za porušenie ustanovení Zákona o reklame bude možné uložiť pokutu až do maximálnej výšky piatich miliónov korún, a to už od prvého mája, kedy táto kontroverzná právna norma nadobúda účinnosť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.