dopravných prostriedkov pod Tatrami. Tatranský Veterán Car Club odštartoval rok 2001 manifestačnou jazdou zo Starého Smokovca cez Tatranskú Polianku k hotelu Hubert v neďalekej obci Gerlachov, kam aj tí najpomalší dorazili za menej ako polhodinku. "Pôvodne sme chceli krásu veteránov demonštrovať v Poprade. Nedokázali sme však nájsť spoločnú reč s magistrátom. Mestskí radní nám tlmočili obavu z možného znečistenia ulíc okresného mesta a ako nezisková organizácia sme si nemohli dovoliť zložiť kauciu vopred, pretože sme na ňu jednoducho nemali," informoval nás prezident klubu Jozef Pollág. A tak sa radšej dohodol s vedením mesta Vysoké Tatry, ktoré sa síce nachádza na území národného parku, ale k aktivitám veteránov sa stavia podstatne zhovievavejšie.
Pri parádnom marši pred predajňou Centrál v Starom Smokovci nechýbala napríklad Tatra 30 z roku 1927 patriaca Martinovi Mladoňovi. Ten nám prezradil, že jeho vozidlo slúžilo najprv ako taxislužba. Počas druhej svetovej vojny ale prevážalo aj tatranských kuriérov so špeciálnymi správami zo Štrbského Plesa do Gemerskej Polomy na slovensko-maďarskej hranici. Autíčko s hranatou masívnou karosériou a hlbokým zvukom motora sa dokonca zapojilo i do poľského protifašistického odboja organizovaného londýnskou vládou. Keď v ňom dvaja Poliaci prevážali britského spravodajského dôstojníka, muselo vydržať aj streľbu z automatov nemeckých vojakov.
Ďalším unikátom na včerajších tatranských cestách bol takisto "taxík" Juraja Puhallu z Popradu. Škoda Favorit z roku 1938 sa výrazne líši od svojej vnučky spred niekoľkých rokov z dielne mladoboleslavskej automobilky. Má podstatne masívnejší chladič, výraznejšie blatníky a na dôstojnosti jej pridáva čierna farba i chrómové okrúhle predné svetlomety. Navyše, viaže sa k nej zaujímavá historka. Dnešný vlastník automobilu si k nemu vypestoval osobitný vzťah už v detstve. Favoritka je totiž prvým vozidlom, v ktorom sa kedysi viezol ako päťročný chlapec. Zážitok si uchoval na celý život, až si napokon 38-koňového vyslúžilého reprezentanta tatranskej taxislužby kúpil, aby z neho "vypiplal" reprezentatívneho veterána.
O tom, že činnosť klubov veteránov, to nie sú len manifestačné jazdy na pol plynu počas teplých slnečných dní, svedčí aj skutočnosť, že organizácia druhého ročníka medzinárodného preteku Tatranský veterán, plánovaná na začiatok augusta toto roku, je ohrozená kvôli insolventnosti organizátorov. "Na prípravu podujatia v Starom Smokovci a Zakopanom by sme potrebovali zhruba štvrťmiliónový rozpočet. Nádejali sme sa, že z prístupových fondov Európskej únie by sme mohli získať chýbajúcich zhruba 120 tisíc korún. Zatiaľ ich však nemáme a vyzerá to tak, že ich ani nebudeme mať," povedal nám smutný J. Pollág, ktorý je rozhodnutý v najbližších dňoch osloviť dokonca úrad vlády. "Ak by sme aj museli vynechať z hry Poliakov, aspoň v Tatrách by sme stoj čo stoj chceli udržať vlani začatú tradíciu veteránskych súťažných stretnutí," dodal na záver.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.