Medzi nimi tradične silnú pozíciu obhajujú krajiny bývalého Sovietskeho zväzu, pretože len export na Ukrajinu a Ruskej federácie predstavuje takmer 20 percent z celkového objemu výroby," informoval nás Ing. Vojtech Smutný, obchodný manažér akciovej spoločnosti Chemosvit pre východnú Európu. Ako sme sa od neho dozvedeli ďalej, medziročný nárast exportu do Ruskej federácie dosiahol v minulom roku takmer 30 percent. Svoje pozície na trhu východnej Európy si chce svitovský producent samozrejme udržať i rozšíriť. K splneniu tohto cieľa samozrejme prispieva aj účasť na veľtrhoch akými sú Foodpack v Sankt Peterburgu a Agrobalt v litovskom Vilniuse, ktoré sa uskutočnili len pred pár dňami. "Aktuálne je najväčší dopyt po obaloch na mäsové pirôžky a "syrky", čo je vlastne ochutený šľahaný tvaroh zaliaty v čokoláde. Samozrejme, že veľkú časť exportu tvoria obaly na ruskú zmrzlinu," oboznámil nás so súčasnou situáciou na východných trhoch V. Smutný, ktorý zároveň dodal, že hlavne litovský Agrobalt bol zameraný na "zmrzlinové" kontrakty. "V troch pobaltských štátoch totiž pôsobí deväť veľkých zmrzlinárskych firiem a veľké množstvo menších. Chemosvit pritom svojou produkciou obalov pokrýva až 80 percent tunajšieho trhu zmrzliny," konkretizoval V. Smutný, pričom dodal, že boj o klienta z poza našich východných hraníc je veľký. V oblasti obalovej techniky sú už na "ruskom" trhu etablovaní Taliani a Fíni, ktorí ťažia s tradičnej hospodárskej spolupráce ešte pred rokmi "perestrojky". Svoj kus trhu chcú obsadiť i Nemci, tí však za vysokú kvalitu pýtajú i vysokú cenu, ktorú však tamojší zákazník ešte nie je ochotný akceptovať. Najnovší rivali Chemosvitu prichádzajú z Turecka a Grécka. "Našou výhodou je predovšetkým to, že klientovi môžeme ponúknuť základné i potlačované fólie z vlastnej produkcie. Komparatívnou výhodou je aj zastúpenie nášho vlastného delegáta v Moskve a obchodné zastúpenie v St. Peterburgu, ktoré dokáže klientovi zabezpečiť komplexný servis. Svoju rolu zohráva aj doprava a servis obaľovacích automatov, ktoré zabezpečujú pracovníci našich dcérskych spoločností," povedal nám na margo konkurenčných výhod spoločnosti Chemosvit pri získavaní obchodných partnerov V. Smutný. "Získať klienta však nie je všetko. Je nutné partnera ktorý platí, respektívne ktorí je ochotný platiť," načrtol špecifiká tamojšieho trhu V. Smutný, ktorý zároveň dodal, že svitovská akciovka sa v tomto smere, na základe zhruba desaťročných skúsenosti, už poučila.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.