ktorého sedí každý deň. Sme preto radi, že ústretovosťou tlačového oddelenia BMW sme si mohli na ceste z Mníchova do Ženevy a späť vyskúšať model 330d touring.
Pod uvedeným označením sa skrývakombi trojkového radu, poháňané ultramoderným trojlitrovým dieselovým motorom. Verzia kombi (firmou BMW tradične označovaná touring) prišla na trh v októbri 1999 ako tretia karosárska varianta (po limuzíne a kupé) terajšieho trojkového radu. Ponuku tvorili najprv verzie 318i, 320i a 328i s benzínovým motorom a verzia 320d so vznetovým motorom. Model 330d prišiel na trh až na jar minulého roka. Trojkový touring v sebe spája športové jazdné vlastnosti, eleganciu a všestrannú využiteľnosť. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2725 mm a je dlhé 4478 mm, široké 1739 mm a vysoké 1409 mm. Mimoriadne veľký rázvor prispieva k pohodlnejšej jazde. Za zadnými sedadlami, delenými v pomere 2:1, je batožinový priestor objemu 435 litrov. Sklopením zadných sedadiel sa tento objem zväčší až na 1345 litrov. Do batožinového priestoru je dobrý prístup po otvorení veľkých zadných dverí, ktoré sú dole široké až 1014 mm (to je o 14 cm viac ako u touringu predchádzajúcej generácie). Za veľmi praktické považujeme to, že okno v zadných dverách je odklopné, čo uľahčuje nakladanie drobných predmetov. Naložené batožiny možno upevniť sieťkou a zakryť roletou äpokiaľ, pravda, nie sú naložené až po strop). Na boku batožinového priestoru je zásuvka na 12 V, do ktorej možno pripojiť napríklad malú chladničku. Trojkový touring je prvý automobil na svete, ktorý mádno batožinového priestoru zhotovené z polyuretanového voštinového materiálu, ktorý je ľahší ako tradične používané drevo a navyše sa pri havárii neštiepi. Pod týmto dnom je ďalší úložný priestor. Je samozrejmosťou, že touring sa vyznačuje vysokou mierou bezpečnosti. Vozidlo je sériovo vystreojené dvomi čelnými, dvomi bočnými a dvomi hlavovými airbagmi, ktoré sa pri bočnom náraze nafúknu (v tvare rúry) diagonálne pred bočnými oknami. Na želanie môžu byť bočnými airbagmi vystrojené aj zadné sedadlá. Zaujímavosťou je bezpečnostná zvierka akumulátora, ktorá sa rozpojí pri silnom náraze a zabráni tak prípadnému vzniku požiaru v dôsledku skratu. Predné i zadné kolesá sú vystrojené ventilovanými kotúčovými brzdami. Do sériového výstroja vozidla patrí antiblokovací systém, doplnený systémom CBC, ktorý selektívnym pribrzďovaním niektorého kolesa zvyšuje stabilitu vozidla pri brzdení v zatáčkach. Sériovo sa montuje aj protipreklzový systém ASC+T. Model 330d je sériovo vystrojený aj palubným počítačom, elektrickým ovládaním okien, diaľkovo ovládaným centrálnym zamykacím systémom, klimatizačným systémom, prestaviteľným volantom, ráfikmi z ľahkých zliatin a hmlovými reflektormi. Do príplatkovej výbavy testovaného vozidla patril navigačný systém, ultrazvuková parkovacia pomôcka a multifunkčný volant, na ktorom sú tlačidlá ovládania rádia a tempomatu, slúžiaceho na automatické udržiavanie konštantnej rýchlosti jazdy. Vozidlo bolo vystrojené aj systémami RDC a AIC. Prvý z nich je systém permanentného sledovania tlaku a teploty vo všetkých pneumatikách, ktorý akusticky a opticky upozorní vodiča na prípadný nebezpečný pokles tlaku v niektorej pneumatike. Systém AIC slúži na automatické ovládanie stieračov na základe signálov zo snímača dažďa. Po nasadnutí do studeného auta je príjemné zapnúť si vyhrievanie predných sedadiel.
Na pohon modelu 330d slúži moderný trojlitrový radový šesťvalcový vznetový motor. Tento motor so štyrmi ventilmi na valec je vystrojený vstrekovacím systémom common rail, turbodúchadlom s meniteľnou geometrou turbíny a medzichladičom stlačeného vzduchu. Motor vyvíja maximálny výkon 135 kW pri 4000 ot/min a v rozsahu od 1750 ot/min do 3200 ot/min má jeho krútiaci moment hodnotu 390 Nm. Uvedené hodnoty naznačujú, že kombi bude mať jazdné vlastnosti, blízke vlastnostiam športového auta. Je to skutočne tak, pretože vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 225 km/h. O to prekvapujúcejšie sú nízke honodty spotreby paliva. Normovaná priemerná spotreba pri jazde v meste je 9,5 l/100 km, pri jazde mimo mesta je to však len 5,6 l/100 km. Celková priemerná spotreba je na veľmi prijateľnej hodnote 7 l/100 km. My sme s vozidlom prešli približne 1360 kilometrov (prevažne na nemeckých a švajčiarskych diaľniciach), pričom sme mali priemernú spotrebu okolo 6,8 l/100 km, teda niečo pod normovaným priemerom. Dobrým strážcom spotreby je pritom merač okamžitej spotreby, ktorého ručička sa vychyľuje do nebezpečne vysokých hodnôt pri každom prudšom zošliapnutí pedála akcelerátora. Na tomto touringu sme podobne ako na ostatných bavorákoch ocenili aj ergonomicky temer dokonalo vyriešené "pracovisko" vodiča, bezprievanovo pracujúci vyhrievací a klimatizačný systém, pohodlie a výborné jazdné vlastnosti. Rušivými prvkami bola snáď len nedobre nastavená pravá dýza ostrekovača predného skla a trocha drsnejší chod motora pri voľnobežných otáčkach, prejavujúci sa aj miernymi vibráciami interiéru. Veľmi príjemné je ticho v aute (až pri vyšších rýchlostiach sa začína prejavovať aerodynamický hluk), takže ani dlhšia jazda nespôsobuje únavu. Menej príjmená aspoň pre našinca je cena tohto športového kombi. Sériovo vystrojený model BMW 330d touring sa na nemeckom trhu predáva za 65000 mariek, pričom príplatková výbava môže túto cenu zdvihnúť o pekných pár tisíc mariek. Je to síce veľa peňazí, ale za ne dostanete pohodlné, kvalitné, rýchle, bezpečné, úsporné a všestranne využiteľné auto. Chce niekto viac?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.