Korzár logo Korzár

Lokomotíva z drevených odrezkov

Využitím zvyškov, ktoré sa v domácej dielničke takmer vždy nájdu, sme sa už zaoberali pri návode na stavebnicu domčeka minulý týždeň. Pri práci s

drevom sú vždy nejaké odrezky, ktoré zväčša ako nepotrebné vyhadzujeme. Sú to hranoly, latky, kúsky ozdobných líšt, guľatina rôzneho priemeru. Ak pre tieto zvyšky vyčleníme neveľkú debničku budú sa postupne hromadiť. Raz za čas ich rozložíme na stole a zapojíme fantáziu. Môže vzniknúť malý bytový doplnok, darček pre blízkych, ale najvďačnejšou oblasťou pre vymýšľanie sú drevené hračky. Ťažko radiť, možností je takmer nekonečné množstvo. Autíčko, lietadlo, loďka, panáčik, zvieratko... Pritom niektoré drobnosti bude treba možno aj dokúpiť, ale základ máte doma.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

My vám v dnešných radách pre domácich majstrov nebudeme dávať návod, skôr popis konkrétnej lokomotívy, ktorú sme zostrojili z toho, čo sa našlo v dielni. Hlavným materiálom sa stala doštička s hrúbkou 8 mm, široká 50 mm, kúsky laty 2x3 a 2x4 cm, guľatina s priemerom 35 mm z tvrdého dreva (násada do lopaty), drevená rukoväť zo skrutkovača, zvyšky ozdobnej frézovanej lišty.

Začneme stavbou podvozku. Tvorí ho lata 2x3 cm, z ktorej odrežeme 14-cm kus a postavíme ho užšou stranou dole. Z doštičky vyrežeme kolesá. Potrebujeme tri páry menších a jeden pár väčších kolies vzadu. Použijeme vyrezávač kruhových otvorov s priemerom 32 mm na menšie a s priemerom 44 mm na väčšie kruhy. Vyrezávač otvorov upevníme do vŕtačky, ktorá je upevnená na stojane! Stredový vrták na vyrezávači má priemer 6 mm, také necháme otvory v strede kolies. Do laty tvoriacej podvozok vyvŕtame otvory pre osi kolies s vrtákom č.8. Zadná os bude podľa priemeru kolesa trochu vyššie, ostatné tri sú v jednej rovine. Keďže zadné koleso prečnieva nad podvozok, v zadnej časti urobíme z latky asi 5 cm dlhú "nadstavbu" (hrúbka 8 mm, šírka 2 cm). Situácia je zobrazená na kresbe č. 1.

SkryťVypnúť reklamu

Pokračujeme stavbou plošiny. Z doštičky širokej 5 cm odrežeme dva kusy - 9 cm dlhý na nižšiu časť podvozku, 5 cm na vyššiu časť. Väčší kus vpredu opracujeme, v rohoch vyrežeme oblúčiky. Zvrchu vyvŕtame do äčšieho kusa dva otvory vrtákom č. 8 (obr. 2), do nich zasunieme kolíčky, ktoré zasahujú až do podvozku. Menší diel plošiny prilepíme disperzným lepidlom.

Dominantným prvkom parnej lokomotívy je teleso kotla. V našom prípade na tento účel poslúžila guľatina, násada do lopaty. Z násady odrežeme kus dlhý ako dolná, väčšia časť plošiny. Vyvŕtame dve diery, ktoré budú zhodné s dierami na plošine i podvozku a budú ich spájať navzájom kolíčky. Prednú časť kotla zaoblíme tak, že z použitej násady, ktorá je na konci polguľatá, zrežeme "čiapočku" a prilepíme lepidlom na predok rušňa. Menšia plošinka vzadu je základňou pre strojvodcovu kabínu, ktorá je veľmi štylizovaná. Tvorí ju hranolček odrezaný z laty 2x4 cm, s dĺžkou 3,5 cm. Hranolček prilepíme nastojato k plošinke tak, aby sa dotýkal zadnej časti kotla. Na kabínu dáme striešku, veľkosťou zhodnú s plošinkou pod kabínou. Odrežeme ju z rovnakej doštičky, hornú časť však pomocou rašple a brúsneho papiera zaoblíme v smere rovnobežnom s lokomotívou.

SkryťVypnúť reklamu

Parný rušeň potrebuje poriadny komín a ventil na vypúšťanie pary. Oba tieto prvky sme získali z násadky na skrutkovač. Jeden koniec násadky sa stal polguľatým ventilom, druhý, ktorý sme nechali dlhší, sa stal komínom. Ak chcete širší komín, možno použiť aj sústruženú úchytku na dvierka, dostať ich v železiarstvach aj predajniach s potrebami pre domácich majstrov. V mieste pripojenia na kotol, ktorý je oblý, treba ventil aj komín pomocou okrúhlej rašple alebo brúsnym papierom zospodu tiež zaobliť. Pripojiť obe telesá na kotol môžeme pomocou kolíčkov, alebo ich pevne prilepíme.

Na kolesá, ktoré sme vyrezali už na začiatku, urobíme osi. Obetujeme jednu okrúhlu (nie šesťhrannú) ceruzu. Narežeme z nej štyri rovnaké kúsky - asi trojcentimetrové. Konce týchto kúskov ostrým nožom stenčíme na priemer 6 mm, aby vošli do otvorov v kolesách. V otvoroch na podvozku, ktoré majú priemer 8 mm, sa osi budú voľne otáčať. Kolesá skompletizujeme, prilepíme k osiam a rušeň je hotový. Alebo nie?

Dá sa ešte vymyslieť množstvo detailov, ktorými budeme lokomotívu dokončovať a zdokonaľovať. Môžeme ho vybaviť reflektormi, nárazníkmi, zábradlím... Uvidíte, že nielen deti, ale aj vy sa zabavíte.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  2. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  3. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  4. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  5. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 171
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 521
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 284
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 474
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 481
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 199
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 651
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 509
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu