zásahy v teréne a 26 boli medzinemocničné transporty pacientov. V piatich prípadoch naši lekári konštatovali smrť zachraňovaného ešte predtým, ako k nemu dorazil náš vrtuľník. Ďalších 13 prípadov možno označiť za stavy, kedy bol u pacienta ohrozený život a piatich sme museli resuscitovať priamo na mieste," zbilancoval uplynulú zimnú sezónu lekár Leteckej záchrannej služby popradskej spoločnosti Air Transport Europe (ATE) Henryk Zajac (na snímke vpravo). Podľa neho, ak by spolupráca medzi jednotlivými zložkami komplexného záchranného systému, ktorý sa pod Tatrami mobilizuje na telefónnom čísle 155, fungovala na lepšej úrovni, mohla by byť efektivita leteckých záchranárov podstatne vyššia.
"Zaregistrovali sme smrteľné prípady, kedy návštevník Tatier nezahynul hneď, ale až po niekoľkých hodinách od chvíle, ako utrpel úraz. Napríklad český horolezec, ktorý napriek rozsiahlej polytraume prežil 70-metrový pád, napokon zahynul, pretože pomoc prišla až o celých desať hodín neskôr, ako sa zranil. Dovolím si tvrdiť, že tento pacient bol zachrániteľný," konštatoval primár oddelenia súdneho lekárstva NsP v Poprade Anton Gavel. Rovnako "zachrániteľný" bol podľa jeho slov aj poľský horolezec, ktorý sa v marci tohto roku odpojil od skupinky svojich kolegov. Ako vysvitlo, zlomil si členok, to obmedzilo jeho pohyblivosť a napokon ho zafúkalo v snehovom záveji, kde napokon zahynul na podchladenie. Ani on sa nedočkal pomoci, pretože lekári leteckej záchrannej služby sa o ňom jednoducho nedozvedeli včas.
Hoci sa o tragické udalosti počas tohtoročnej zimnej sezóny starajú len zahraniční turisti, riaditeľ spoločnosti ATE Milan Hoholík (vľavo) vylúčil, že by zo strany leteckej záchrannej služby mohlo ísť o ich ignorovanie. A to i napriek tomu, že spoločnosť eviduje len za záchranu poľských štátnych príslušníkov dlhy vo výške asi 55 tisíc USD. Za Čechov, Rusov a Ukrajincov to podľa neho robí ďalší milión v korunách navyše. "Problémy máme aj s domácimi zdravotnými poisťovňami. Napríklad od Apolla či Sidérie-Istoty trvá preplatenie výkonov tri až šesť mesiacov. Napriek tomu sa nestalo, že by sme neodštartovali k človeku v núdzi. Pravda, výnimkou je, ak to neumožňuje počasie, alebo keď si to nevyžaduje vážnosť situácie," uviedol M. Hoholík, podľa ktorého jedna letová hodiny vyjde ATE na 80 tisíc korún. Cenu záchranárskeho vrtuľníka vyčíslil na dva milióny USD.
V súvislosti s tým uviedol H. Zajac, že leteckí záchranári z Popradu od decembra 2000 do dnes zaregistrovali 91 požiadaviek na absolvovanie akcie, z ktorých 78 akceptovali. "Napriek tomu, že neslúžime v noci, dokážeme sa zmobilizovať v priebehu 40 minút, nanajvýš hodiny. Dôležité je však, aby sme včas dostali prvotnú informáciu. Ak ju nemáme, tak vyčkávanie do rána sa môže zranenému človeku v Tatrách stať osudným," konštatoval M. Hoholík.
Ako uviedol H. Zajac, z 26 medzinemocničných transportov Leteckou záchrannou službou ATE bolo 16 do nemocnice v Poprade a zvyšných desať smerovalo do Košíc. "Prakticky každý druhý transportovaný pacient si počas letu vyžaduje kontinuálnu resuscitačnú starostlivosť. Až 80 percent z prepravovaných je v priamom ohrození života," dodal na záver.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.