značky a o vyblednutom vodorovnom značení už ani nehovoriac. Slovenská správa ciest, Správa a údržba Spišská Nová Ves je však v súčasnosti v neľahkej situácii. Ich rozpočet na tento rok je taký skresaný, že ak dajú do poriadku všetky akútne problémy, na zimnú údržbu im už nič nezvýši.
Vlani sme mali rozpočet zhruba 64 miliónov korún a to už bolo na hrane. Na tento rok sme však dostali ešte o 21,3 milióna korún menej. Ceny pritom neklesajú, ale sú stále vyššie. Doteraz nám v 2. polroku zvykli pôvodný rozpočet trochu upraviť a ak to tentokrát neurobia, nevieme z čoho zabezpečíme zimnú údržbu. Veď nákup posypového materiálu, pohonných hmôt a zabezpečenie iných potrebných náležitostí na zimu, nás stojí zhruba 30 miliónov korún, povedal Ing. František Hadbavný, riaditeľ Slovenskej správy ciest, Správy a údržby v Spišskej Novej Vsi, ktorá zastrešuje pôvodný Spišskonovoveský okres, teraz rozdelený na tri.
Nedostatok financií sa teda, pochopiteľne, odrazí v každej oblasti. Napríklad na rekonštrukcie ciest majú Spišiaci vyčlenených 11,8 milióna korún. Z týchto účelových prostriedkov budú môcť uložiť len nový asfaltový koberec na úseku cesty od odbočky Vyšné Repaše po Spišský Hrhov, na vozovke medzi Gelnicou a Prakovcami a opravia most v Gelnici - Mária Hute. Najviac pripomienok, najmä zo strany vodičov, je v tomto období na pomalé jarné vysprávky ciest. Na takúto takzvanú bežnú údržbu máme 27 miliónov korún, čo je o 7,6 milióna menej než v minulom roku. Preto musíme opäť postupovať podľa priorít. Výtlky na cestách prvej a druhej triedy, by sme mali stihnúť opraviť v zákonom stanovenom časovom limite, tretiu triedu urobíme, keď sa nám zvýšia nejaké financie. Na druhej strane je dobru správou, že už čochvíľa spustíme opravenú obaľovačku v Mníšku nad Hnilcom, ktorá bude pokrývať Gelnický okres. Tak už konečne nebudeme voziť zmes až z Veľkej Lomnice, informoval výrobno-technický námestník riaditeľa novoveskej SSC Ing. Vladimír Repaský.
Priority si cestári musia vytýčiť aj pri ďalších prácach. Nové zebry a iné vodorovné značenie, na ktoré majú len dva milióny korún, dostanú najskôr cesty prvej triedy a podobne to bude aj pri zvislých dopravných značkách. Ak by totiž mali uspokojiť všetky požiadavky, stálo by ich to viac než milión korún, no oni majú k dispozícii len 500-tisíc. Preto budú spolupracovať s dopravnou políciou, ktorá určí kam majú osadiť nové značky. Ďalšie niekoľkotisícové čiastky si vyžiadajú iné potrebné úpravy ako je kosba trávnatých porastov, opravy rigolov a priepustov.
Všetky tieto skutočnosti teda len potvrdzujú dobre známy fakt, že stav ciest na Spiši patrí k najhorším, no balík peňazí k najmenším.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.