Korzár logo Korzár

Egyed podpísal zmenky v hodnote 600 miliónov dolárov

Daša MATEJČÍKOVÁ & Roman KRPELANRiaditeľ Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Andrej Egyed podpísal 27. novembra 2000 šesť zmeniek, z ktorých každá

Daša MATEJČÍKOVÁ & Roman KRPELAN

Riaditeľ Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Andrej Egyed podpísal 27. novembra 2000 šesť zmeniek, z ktorých každá znie na sumu 100 miliónov dolárov. Doba ich splatnosti je 27. november 2001. Spolu ide o 600 miliónov dolárov, čo v súčasnosti predstavuje 29 miliárd 388 miliónov korún.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Za sprostredkovateľskú spoločnosť medzi ŽSR a držiteľom či majiteľom zmeniek bola určená súkromná spoločnosť IHAK-R, s. r. o. so sídlom v Bratislave.

Táto bola podľa výpisu z Obchodného registra SR oficiálne zaregistrovaná dva mesiace pred podpísaním zmeniek - 27. septembra 2000.

SkryťVypnúť reklamu

Text každej zmenky znie: "My, dolepodpísané Železnice SR týmto neodvolateľne a bezpodmienečne sľubujeme, že bez protestu alebo oznámenia zaplatíme za túto vlastnú zmenku na príkaz vydaný spoločnosťou IHAK-R, s. r. o., alebo držiteľovi alebo majiteľovi tejto vlastnej zmenky v deň splatnosti sumu 100 miliónov USD v platnej mene Spojených štátov amerických po predložení tejto vlastnej zmenky v našom sídle, alebo v našej banke - v Poštovej banke, a. s., Gorkého 3, Bratislava."

K zmenkám je takisto priložené miestoprísažné prehlásenie, kde Andrej Egyed potvrdzuje, že "zmenky (dlžné úpisy)" podpísal "ako dôsledok môjho slobodného a dobrovoľného konania v mene Slovenských železníc". Za ním nasleduje notárske overenie Egyedovho vlastnoručného podpisu. Analytici, ktorých sme požiadali o výklad, tvrdia - keby si niekto nechal zmenky okamžite vyplatiť, mohol položiť štátne ŽSR na kolená.

SkryťVypnúť reklamu

Riaditeľ železníc zmenky

identifikoval, podpis priznal

"Odkiaľ to máte?!" znela reakcia riaditeľa Andreja Egyeda hneď potom, ako sme mu predložili naše dokumenty. "Áno, poznám tie papiere. Ja sa čudujem, že toto sa dostalo von," zareagoval okamžite.

Potvrdil, že zmenky podpísal, aj naše informácie, že sú už dnes skartované. Takisto potvrdil, že okrem Železníc SR mala zmenky istý čas k dispozícii aj sprostredkovateľská firma v tejto veci - IHAK-R, aj Poštová banka: "V banke bola táto zmenka skartovaná."

Aké dôvody viedli riaditeľa štátneho podniku k ich podpisu? "Chystá sa transformácia železníc, táto sa neuskutoční, kým nedôjde k oddlženiu železníc. Manažment ŽSR hľadá riešenie, ako tomu pomôcť. Niekedy je potrebné urobiť dobrú vôľu, tak, ako sa to stalo v tomto prípade," tvrdí Egyed. Podľa jeho slov mali byť zmenky zárukou pre nekonkretizovanú protistranu - za úver, ktorý do ŽSR vloží. Malo ísť o "nenávratnú pôžičku. Figurovala v tom americká firma. Viem, že to znie čudne, ale verím, že ešte raz príde k takémuto rokovaniu. Ja verím, že za konkrétnych podmienok by niekto na prísne účelové projekty peniaze dal".

SkryťVypnúť reklamu

Po posúdení Egyedových vyjadrení finančnými analytikmi môže ísť o pravdivé, ale aj o zavádzajúce tvrdenia. Táto úverová transakcia má totiž viacero sporných bodov.

Tunel, či "iba" neprofesionalita"?

Základnou otázkou je - o akú transakciu malo presne ísť? To Egyed zodpovedne vysvetliť nedokáže.

Minimálne nebýva zvykom, aby bol poskytnutý taký vysoký úver - takmer 30 miliárd korún - pri takej krátkej dobe splatnosti.

A ďalej:

Po prvé - Egyed tvrdí: "Zmenky neboli až do skartácie v banke obchodovateľné."

Finanční analytici hovoria: "Zmenky boli obchodovateľné. Dokonca za akýchkoľvek podmienok."

Po druhé - Egyed tvrdí: "Bolo to zabezpečené s bankou tak, že s tým nik nemohol manipulovať a dostať to von. Nie sme ľudia, ktorí urobia niečo také ako Ducký."

Finanční analytici hovoria: "Keďže boli zmenky obchodovateľné za akýchkoľvek podmienok, mohol ich mať ktokoľvek v rukách, podobne ako Duckého zmenky."

Po tretie - Egyed tvrdí: "Zmenky mali napomôcť transformácii železníc."

Finanční analytici hovoria: "Zmenky mohli v tomto kontexte, ktorý pán Egyed podpísal, položiť štátne železnice na kolená."

Je pravda, že v čase možného disponovania so zmenkami - ktoré vlastnila aj súkromná spoločnosť, aj banka - žiaden úver do ŽSR z Ameriky neprišiel.

Po štvrté - zmenky sú atypické aj v tom, že zrejme nejde o interný dokumentačný materiál Železníc SR.

Obchodní partneri ŽSR potvrdili: "Ich zmenky vyzerajú inak a tieto boli zrejme vyrobené protistranou. Čo však neznamená, že boli v čase, kým nedošlo ku skartácii, neplatné."

A nakoniec - firmu IHAK-R, ktorá mala celú transakciu sprostredkovať, na finančnom trhu nikto nepozná.

Nie je to priveľa zvláštností na jednu mamutiu finančnú transakciu? Vedela o tomto kroku - štátom plateného vysokopostaveného manažéra - vláda SR?

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  2. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  3. Plač, krik, frustrácia. Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  4. Tankovanie, ktoré sa vám vráti: káva, zľavy aj pohodlie
  5. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  8. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  1. Invázne rastliny ako superpotraviny
  2. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  3. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  5. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  6. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  8. LESY SR si držia drevo doma: 99 % produkcie zostáva na Slovensku
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 10 825
  2. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 9 831
  3. Plač, krik, frustrácia. Rodičia opisujú, čo im pomohlo 7 784
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 3 723
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 3 095
  6. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 3 005
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 2 711
  8. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 1 953
  1. Milan Buno: Rúca sa ti svet? Toto sú dobré rady na zlé časy | 7 knižných tipov
  2. Michael Achberger: Myslíte, že priberáte? Pozrite sa, či to nie je voda
  3. Ernest Klotton: Fico, ako bezpečnostné riziko
  4. Štefan Šturdzík: Vzduchovka - aspoň niečo súdruhovia urobili dobre.
  5. Martina Bittnerová: Z Frederiky sa stala Mína. A z Míny legenda II.
  6. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude
  7. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím.
  8. Miroslav Pollák: Vodu kázal a víno pil - sociálny demokrat
  1. Martin Fronk: Igelitka z roku 1990 a obchod, ktorý zabudol na rok 2025 26 140
  2. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 15 184
  3. Monika Albertiová: Máme po puči 8 070
  4. Jozef Foltýn: Podpriemerný Slovan zaujal len arogantným trénerom 7 629
  5. Rado Surovka: Ficove supy už krúžia nad Slovenskom 7 354
  6. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico? 6 920
  7. Viktor Pamula: Čurillovci 4 542
  8. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 4 372
  1. Radko Mačuha: Za neonacizmus na Ukrajine môže Putin.
  2. Marcel Rebro: Trump a Putin na Aljaške: Rokovanie o Ukrajine bez Ukrajiny
  3. Marcel Rebro: Rusko obkľúčené NATO? Skôr obkľúčené rozprávkami z Kremľa
  4. Věra Tepličková: Prirodzene k prirodzeniu (nevhodné pre deti a slabšie/citlivejšie povahy)
  5. Věra Tepličková: Od buka do buka a máme tu Mamuka
  6. Radko Mačuha: Organizátor majdanu bol na káve pred úradom vlády.
  7. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico?
  8. Marcel Rebro: Fico tvrdí, že v Kyjive nie je vojna. My práve začíname tábor pre ženy a deti padlých z Kyjiva.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu