Pripravili MONIKA ŽEMLOVÁ, DAŠA MATEJČÍKOVÁ
Sú rýchle a nekompromisné. Nejeden vodič pred nimi radšej zájde na okraj vozovky. Reč je o vládnych bavorákoch. Od rozdelenia republiky zaevidoval Úrad na ochranu ústavných činiteľov štrnásť dopravných nehôd, ktoré zavinili vodiči vládnych vozidiel. Štyrikrát bolo príčinou nedodržanie bezpečnej vzdialenosti vládneho vozidla od iného účastníka cestnej dopravy, dvakrát zapríčinilo nehodu nedanie prednosti v jazde, štyrikrát to bolo neprispôsobenie rýchlosti stavu vozovky a trikrát nevenovanie dostatočnej pozornosti riadeniu. Medzi "finančne najdrahšie" nehody patrili - neprispôsobenie rýchlosti stavu vozovky z roku 1997, keď škoda dosiahla 900-tisíc korún, nehoda z konca roka 1999 prekročila finančnú stratu štátu vo výške 1,5 milióna korún.
MT: Najdrahšia nehoda - dvaja mŕtvi
"Najdrahšia nehoda na životoch" bola minuloročná - keď pri havárii bavoráka ministra spravodlivosti Jána Čarnogurského zahynuli dvaja ľudia. Príčinu na nehode niesol šofér Úradu na ochranu ústavných činiteľov, pričom išlo podľa našich zdrojov o skúseného vodiča s viac než dvadsaťročnou praxou.
Kolegovia voči nemu nemali výhrady, povesť profesionála mal aj v kruhoch blízkych ministrovi a ľuďom v rezorte spravodlivosti. "Ten pocit mu nezávidím," povedal nám ochrankár a šofér jedného zo súčasných ministrov. "S robotou skončil, nik ho nezamestná. Dôchodok nebude mať žiaden. A ťažké sny ho budú sprevádzať do konca života." Samozrejme, ak ho súd navyše nepošle na pár rokov do väzenia.
MT: Plat od 20- do 35-tisíc
Napriek všetkému patria vodiči ústavných činiteľov medzi profesionálov, sú vyberaní na základe prísnych kritérií - posudzuje sa aj možnosť zabránenia vzniku nehody. Zvyčajne ide o bývalých policajtov, najstarší z nich má tridsaťročnú prax. Musia splniť náročné podmienky telesnej prípravy a prejsť psychologickými testami, ktoré sa obnovujú každé dva roky, v niektorých prípadoch každý rok.
Sú v úzkom kontakte s tajnými informáciami, rozprávať o nich však nemôžu: "Je to služobné tajomstvo. Zo zásady platí pravidlo - hovor o tom, čomu rozumieš, respektíve o tom, na aký post si zaradený."
Nosenie zbrane je povinné, výnimky tvoria len akcie zo dňa na deň - ako napríklad odvoz ministra na letisko do rakúskeho Schwechatu. Podľa šéfa Úradu pre ochranu ústavných činiteľov Zemka totiž vybavenie povolenia "na nosenie zbrane v Rakúsku trvá našim úradom aj tri dni".
Problémy s alkoholom Zemko vylučuje: "Za posledné tri roky sa len raz stalo, že vodič nafúkal. Aj to bol zbytkový alkohol - večer pil, a ráno, keď nastupoval do služby, mu ešte niečo z alkoholu zostalo. Oni vedia, čo robia a veľmi si vážia najmä svoj plat." Ten sa u priemerného vodiča pohybuje okolo 20-tisíc korún, vodič prezidenta má od 30- do 35-tisíc korún mesačne.
MT: Dzurinda: Chlapci, choďte
dozadu, ja si teraz zajazdím
A s ktorými vládnymi činiteľmi sú pri ochrane najväčšie problémy? František Zemko sa odpovedi na túto otázku snažil diplomaticky vyhnúť. Napokon však priznal, že mierne problémový je premiér Dzurinda. "Veľmi rád šoféruje a občas sa stane, že našim zamestnancom povie - Chlapci, vy choďte dozadu, a ja si teraz zajazdím."
Zavinené nehody od vzniku republiky:
1993 - 2 nehody
1. príčina: nedodržanie bezpečnej vzdialenosti, škoda: 2 500 Sk
2. príčina: nedodržanie bezpečnej vzdialenosti, škoda: 2 500 Sk
1994 a 1995 bez zavinenej dopravnej nehody
1996 - 3 nehody
1. príčina: nedodržanie bezpečnej vzdialenosti, škoda: 54 000 Sk
2. príčina: nevenovanie dostatočnej pozornosti riadeniu, škoda: 38 900 Sk
3. príčina: neprispôsobenie rýchlosti stavu vozovky, škoda: 37 600 Sk
1997 - 2 nehody
1. príčina: nevenovanie dostatočnej pozornosti riadeniu, škoda: 233 000 Sk
2. príčina: neprispôsobenie rýchlosti stavu vozovky, škoda: 900 000 Sk
1998 - 3 nehody
1. neprispôsobenie rýchlosti stavu vozovky. škoda: 100 000 Sk
2. príčina: nedanie prednosti v jazde, škoda: 50 000 Sk
3. príčina: nedanie prednosti v jazde, škoda: 68 000 Sk
1999 - 3 nehody
1. príčina: nedodržanie bezpečnej vzdialenosti, škoda: 20 000 Sk
2. príčina: nevenovanie dostatočnej pozornosti riadeniu, škoda: 1 500 000 Sk
3. príčina: neprispôsobenie rýchlosti stavu vozovky, škoda: 189 000 Sk
2000 - 1 nehoda
1. príčina: neprispôsobenie rýchlosti stavu vozovky, nevenovanie dostatočnej pozornosti riadeniu, škoda 2 500 000 Sk
Autor: dam
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.