Korzár logo Korzár

CART - nástup novej generácie

V CART sa nám v poslednej dobe dejú skutočne nezvyčajné veci. Veď v Texase museli zrušiť preteky kvôli neuveriteľne vysokým rýchlostiam a o slovo

sa začína razantne hlásiť aj nová generácia pretekárov, ktorá už láme rekordy. Ale poďme pekne po poriadku.

Tretie preteky svetovej série CART sa mali jazdiť na novom jeden a pol míľovom ovale v texaskom Forth Worthe. Ukázalo sa však, že snaha miestnych ropných magnátov bola preexponovaná, pretože oval bol projektovaný na také vysoké rýchlosti, ktoré pretekárom spôsobovali preťaženie až 5,5 G a následné výpadky vedomia a dezorientáciu. Po trati sa totiž jazdilo priemernou rýchlosťou siahajúcou až k 380 km/h a viac ako 20 kôl v kuse nedokázal odjazdiť nikto. Vedenie série sa preto správne rozhodlo preteky zrušiť a neriskovať tak životy pretekárov. Regulárny bod za Pole position sa však Kenny Bräckovi priznal.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Po tejto nezvyčajnej skúsenosti čakal o týždeň neskôr na pretekárov oveľa priateľskejší oval v americkom Nazarethe. O malú senzáciu sa tu najprv v kvalifikácii postaral nováčik série a vlaňajší šampión F3000, Brazílčan Bruno Junqueira, ktorý pri svojej štvrtej kvalifikácii v CART vybojoval cenné Pole position. Tento úspech však v pretekoch úplne zatienil ďalší nováčik Champ Cars, Novozélanďan Scott Dixon, ktorý pri svojom treťom štarte v sérii dokázal zvíťaziť a stal sa absolútne najmladším víťazom nielen CART (doteraz Greg Moore, ktorý mal 22 rokov 40 dní), ale aj 500 miľ INDY (Troy Ruttman 22 rokov 80 dní) a F1 (Bruce McLaren 22 rokov 104 dní). Dixon sa totiž narodil 22. júla 1980 a jeho víťazstvo sa datuje k 6.máju 2001 (20 rokov 9 mesiacov a 14 dní). Ku cti mu slúži aj fakt, že ho vybojoval z 23. miesta na štarte, čo je historicky druhé najhoršie postavenie víťaza na štarte pretekov (Mike Mosley v Milwaukee 1981 stal na 25.mieste) a zároveň je to druhý najlepší výsledok nováčika série, keď lepší bol iba Nigel Mansell, ktorý dokázal zvíťaziť v CART pri svojom prvom štarte (Austrália 1993). Treba však povedať, že Mansell do CART vstupoval ako úradujúci majster sveta F1. Pokiaľ ide o samotné preteky v Nazarethe, tak hneď na štarte sa pred Junqueiru dostal Bräck, ktorý viedol väčšinu pretekov. Problémy počas druhej PIT STOP ho však odsunuli až na desiate miesto z ktorého sa musel prebíjať znova dopredu. Vedenia sa tak ujal Kanaan, ktorého v 190. kole predbehol Dixon a zvíťazil.

SkryťVypnúť reklamu

Relatívne ešte pokojnejší priebeh mali aj nasledujúce preteky v japonskom Montegi (19. mája), keď počas celých pretekov boli iba dve žlté fázy (čo je na ovale zriedkavé). Zhodou okolností sa o obe postarali piloti tímu Ganassi, keď sa už v prvom kole roztočil Junqueira a sedem kôl pred koncom havaroval zasa jeho tímový kolega Nicolas Minassian. Zvyšok pretekov sa však skutočne iba pretekalo. Úvod patril "Polemanovi" Helio CastroNevesovi, ktorý viedol aj po prvej PIT STOP. V 85. kole ho však predbehol Bräck a udržal si vedenie až do druhej PIT. Vtedy od neho prevzal štafetu Tony Kanaan, no ten musel pred záverom ešte raz dotankovať a tak sa víťazom zaslúžene stal Kenny Bräck zo Švedska. V týchto pretekoch nás však asi najviac zaujal výkon ex-šampióna Alexa Zanardiho, ktorý sa po svojom comebacku prvýkrát dostal nielen do cieľa, ale získal aj svoje prvé body. Naviac v kvalifikácii sa postavil do štvrtého radu. Že by sa Zanardi opäť začal prebúdzať? Šampionátu by to rozhodne len prospelo.

SkryťVypnúť reklamu

Nazareth (225 kôl): 1. Dixon (PacWest) 1:51:12,419 h (183,7 km/h), 2. Bräck (Rahal) + 0,366, 3. Tracy (Green), 4. Vasser (Patrick), 5. C. Fittipaldi (Newmann/Haas), 6. MiAndretti (Motorola), 7. Junqueira (Ganassi), 8. Minassian (Ganassi), 9. Servia (Sigma), 10. Da Matta (Newmann/Haas), 11. CastroNeves (Penske), 12. Moreno (Patrick).

Montegi (201 kôl): 1. Bräck (Rahal) 1:44:48,888 h (284,9 km/h), 2. CastroNeves (Penske) + 3,650, 3. Kanaan (MoNunn), 4. C. Fittipaldi (Newmann/Hass), 5. Vasser (Patrick), 6. Papis (Rahal), 7. Zanardi (MoNunn), 8. Nakano (Fernandez), 9. Dixon (PacWest), 10. Moreno (Patrick), 11. Jourdain jr., (Herdez), 12. Gugelmin (PaxWest).

Stav po štyroch pretekoch: 1. Bräck 49 bodov, 2. CastroNeves 47, 3. da Matta 40, 4. Tracy 40, 5. Vasser 40, 6. de Ferran 30, 7. Kanaan 6, 8. Dixon 24, 9. C. Fittipaldi 22, 10. M. Andretti 20.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 222
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 246
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 067
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 092
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 783
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 208
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 555
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu