prípadne aká je podstata týchto vplyvov?
Zn.: Dieťa a pes.
ODPOVEĎ: Chcem zdôrazniť, že pes pri psychosociálnom vývoji dieťaťa v žiadnom prípade nemôže nahradiť rodičov, ktorých postavenie v tomto procese je nezastupiteľné. Na druhej strane existujú exaktné, vedecké poznatky o pozitívnom vplyve zvierat na kvalitu života človeka. Najmä spoločenské zvieratá (pes, mačka aj iné), exotické vtáctvo, akvarijné rybičky, atď., majú výrazný relaxačný účinok, spôsobujú pocity radosti, redukujú riziko kardiovaskulárnych, mozgovo-cievnych príhod, znižujú psychický a mentálny stres, zvyšujú pocit istoty, sebavedomia, napomáhajú sociálnym kontaktom medzi ľuďmi, ovplyvňujú psychosociálny vývoj detí a redukujú osamelosť starých ľudí. To znamená, že aj etologické, zoopsychologické zákonitosti psov predurčujú a formujú kladné vzťahy človek - zviera. A tieto sú obzvlášť výrazné u detí.
Dieťa v rannom období svojho vývoja nevie psychicky a sociálne diferencovať vonkajší svet. Vníma ho len cez dotyky, zmysly, emócie a prostredníctvom neverbálnych podnetov. Pes predstavuje nižšiu etologickú úroveň, čo je predpokladom, že dieťa mu niekedy bude rozumieť viacej, ako pri komunikácii s dospelými. Dieťa pri svojich prvých kontaktoch s prostredím využíva dotyky. Prostredníctvom nich začína diferencovať "vnútorný svet" s okolím a až neskôr sú tieto procesy vizuálneho typu. V prípade kontaktov so psom vyvolávajú asociácie "mäkkosti a tepla" z obdobia kojeneckého veku. Tento mechanizmus je posilňovaný skutočnosťou, že dieťa vo veku 7 - 8 mesiacov má potrebu transformovať vnútorné zážitky s prostredím a v takom prípade hovoríme o hľadaní tzv. prechodného vývojového objektu (bábika, vankúš, atď.) Cez uvedené premostenie dochádza k emocionálnemu posilneniu jedinca a aj neskoršie v predškolskom, školskom veku pes zostáva naďalej sprostredkovateľom kontaktných a neverbálnych prejavov, ktoré u človeka pretrvávajú celý život. V tomto smere proces "prechodného vývojového objektu" by mal byť posilňovaný v období desiatich rokov práve psom primeraného plemena i pohlavia a za asistencie harmonického rodičovského vzťahu.
Už jednoročné dieťa v prítomnosti šteňaťa, napr. 4-týždňového pudla, ho registruje v jeho hravých schémach správanie (živá hračka), aj tu už hovoríme o pozitívnom emocionálnom vplyve, t. j. radosti. Vývojové interakcie dieťa - pes sú ďalej charakterizované vlastnosťami, akými sú zodpovednosť, trpezlivosť, problémová ventilácia, gestické, mimické správanie. V predpubertálnom, pubertálnom veku zohrávajú uvedené charakteristiky dôležitú vývojovú úlohu. Dieťa sa často sebaidentifikuje a premieta do správania psa, a naopak, zviera je vnímané ako "partner". Nie raz v tomto období ide aj o situačný únik pred nevhodným mentorovaním dospelých. Pes je v takom prípade dobrým "poslucháčom", ktorý nekritizuje a tým simuluje chýbajúce pochopenie zo strany dospelých. V pubertálnom veku pes môže napomáhať pri adaptácii na vážne životné situácie (smrť, gravidita, sexualita, atď.)
V týchto súvislostiach by som chcel poukázať na jeden faktor, ktorý zdá sa má v súčasnosti vzostupnú tendenciu. Je to kompenzácia dieťaťa za nedostatočnú citovú a rodičovskú starostlivosť a to extrémne silným vzťahom ku psovi. V takom prípade ide z jeho strany skôr o protest, ako o identický vzťah k zvieraťu, pri ktorom sa nie raz dostáva mimo realitu života (zhoršený prospech v škole, arogantné správanie, atď.) Keď táto situácia trvá dlhšie, konfliktogénne správanie dieťa orientuje aj na psa, ktorý takej zmene vzťahu nerozumie a reaguje defenzívnou agresivitou so všetkými nežiaducimi následkami.
Upozorňujem aj na riziko strachu zo zvierat, ktorý sa môže vyvíjať od ôsmich mesiacov dieťaťa. Negatívnu úlohu pri tom zohrávajú neprimerané rozprávky o zvieratách (zlý vlk, atď.), nevhodné využívanie zvieraťa pri výchovných praktikách (tresty hrozbou, atď.), ako aj chovateľské nezvládnutie psa. Tento strach sa môže generalizovať aj na ľudí a taký jedinec je v živote úzkostlivý a nedostatočne sebaistý.
Autor: MVDr. Anton HVOZDÍK, CSc.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.