Košíc robil chybu za chybou, ale nepoučil sa. V evidenčnej karte vodiča má päť záznamov a presne toľkokrát ho za dopravné priestupky riešili policajti pokutami od 500 až do tri tisíc korún. Neskôr k nim pribudol aj polročný zákaz činnosti vedenia motorových vozidiel, ale Daniel, zdá sa, bral všetky tieto varovania na ľahkú váhu. Prišiel však 9. jún lanského roka, ktorý sa mu stal osudným. A nielen jemu, lebo tentoraz vďaka jeho nedbanlivosti, úplne zbytočne vyhasol život človeka. Podpísal sa pod skutok, ktorý sa nedá napraviť zaplatením pokuty, ani žiadnym iným spôsobom odčiniť.
"Do smrti budem ľutovať svoju nerozvážnosť a to čo stalo," vyhlásil pred samosudcom Okresného súdu Košice II Daniel K. Prokurátor ho obžaloval z trestného činu ublíženia na zdraví, "lebo inému z nedbanlivosti spôsobil smrť a taký čin spáchal preto, že porušil dôležitú povinnosť, uloženú mu podľa zákona". Tohto skutku sa dopustil 9. júna lanského roka okolo 15. hod. na Južnej triede v Košiciach. A to tak, že svojím vozidlom Alfa Romeo 75, jazdil od Námestia osloboditeľov smerom k Astórii nedovolenou rýchlosťou v rozpätí 100,5 až 106,3 km/hod., pričom na priechode pre chodcov, pred obytným blokom č. 33, zrazil pravou prednou časťou vozidla 68-ročnú chodkyňu Katarínu B. Dôchodkyňa utrpela ťažké zranenia, na následky ktorých na mieste nehody zomrela.
Obžalovaný jazdil v ľavom jazdnom pruhu dvojprúdovej cesty určenej pre jeden smer jazdy. Na otázku, či prekročil rýchlosť, odpovedať nevedel. Pamätal si však, že išiel takou istou rýchlosťou, ako Škoda Octavia pred ním. "Vo vzdialenosti asi 15 metrov pred priechodom pre chodcov, som zbadal prechádzať staršiu ženu. Začal som brzdiť, ale potom, keď sa mi auto ubrzdiť nepodarilo, som zvýšil rýchlosť s úmyslom, že chodkyňu obídem z ľavej strany… Napriek tomu som dopravnej nehode zabrániť nedokázal a ženu prechádzajúcu cez vozovku, som zrazil. Potom som ešte pokračoval v jazde v pásme určenom pre električky a po náraze do betónových kvetináčov sa vozidlo vrátilo späť na vozovku, kde po mojom ďalšom brzdení zostalo stáť," opísal obžalovaný kritické okamihy.
Z dokazovania pred súdom vyplynulo, že v čase, keď sa nehoda stala, bolo jasno, bezvetrie, dobrá viditeľnosť do diaľky. Stručne povedané, obžalovaný mohol vidieť chodkyňu skôr, ako vstúpila na vozovku, presnejšie na priechod pre chodcov...
Z postavenia vozidla po nehode a na základe zanechaných stôp po brzdení, znalec z odboru dopravy určil, že obžalovaný sa pred zrážkou s chodkyňou pohyboval rýchlosťou 100,5 až 106,3 km/hod. V čase, keď pani Katarína B. vstupovala na priechod, bolo od nej vozidlo vzdialené 95 - 125,4 metra. To podľa znalca znamená, že nešlo o vytvorenie náhlej prekážky… Ak by obžalovaný reagoval na pohyb chodkyne na priechode včas, mohol zrážke s ňou zabrániť aj pri takej vysokej rýchlosti, akou išiel. To sa však nestalo. Daniel K. začal brzdiť až v čase, keď poškodená prechádzala cez priechod a od pravého okraja vozovky bola už vzdialená minimálne dva a pol metra… Summa summarum, ak by obžalovaný dodržiaval šesťdesiatku, teda maximálne povolenú rýchlosť, k uvedenej nehode by nikdy nedošlo.
Z posudkov znalcov zo súdneho lekárstva vyplynul záver, že k zrazeniu 68-ročnej chodkyne došlo počas chôdze. Vozidlo obžalovaného do nej narazilo pravou prednou časťou, pričom utrpela otvorené zlomeniny obidvoch kostí ľavého predkolenia a tiež stehennej kosti. Nasledoval ďalší prudký náraz, v dôsledku ktorého bolo telo poškodenej vymrštené na prednú kapotu auta a vzápätí na čelné sklo… Tým došlo u pani Kataríny B. k ďalším otvoreným trieštivým zlomeninám kosti lebečnej klenby a spodiny s potrhaním mozgu, k roztrhnutiu hrudnej chrbtice, sériovým zlomeninám rebier, panvových a ramenných kostí, ale aj k natrhnutiu spojenia mosta mozgu a predĺženej miechy, a tiež k roztrhnutiu srdcovnice, srdca, pečene, sleziny a pľúc… Nakoniec sa telo poškodenej odrazilo od čelného skla a dopadlo na zem… Z uvedených zranení je zrejmé, že chodkyňa nemala šancu zrážku s autom prežiť. Podľa znalcov sa jej smrti nedalo zabrániť ani poskytnutím včasnej odbornej lekárskej pomoci.
Vzhľadom na vykonané dôkazy, súd dospel k rozhodnutiu, že obžalovaný svojim konaním hrubo porušil dopravné predpisy a povinnosť vodiča uloženú mu podľa zákona 315/1996 Z.z. o premávke na pozemných komunikáciách. Daniel K. jazdil neprimerane vysokou rýchlosťou. Nedbal na zvýšenú opatrnosť voči chodcom, a najmä samotnej poškodenej, i keď išlo o staršiu osobu, nedal prednosť napriek tomu, že prechádzala cez vyznačený priechod pre chodcov. Súd nezistil ani jednu jedinú poľahčujúcu okolnosť, ktorá by svedčila v prospech obžalovaného. Uznal ho vinným z trestného činu ublíženia na zdraví s následkom smrti a vymeral mu nepodmienečný trest 10 mesiacov so zaradením do prvej nápravnovýchovnej skupiny (NVS) a trojročný zákaz činnosti vedenia všetkých druhov motorových vozidiel.
Obžalovaný sa proti verdiktu odvolal, pretože zastával názor, že vzhľadom na jeho doteraz bezúhonný život, na jeho prevýchovu postačí uloženie podmienečného trestu. Krajský súd v Košiciach sa však s jeho názorom nestotožnil. Zrušil napadnutý rozsudok vo výroku o treste a Danielovi K. vymeral 6 mesiacov v prvej NVS a zákaz činnosti vedenia všetkých motorových vozidiel v trvaní 5 rokov! Odvolací súd mal za to, že na prevýchovu nedisciplinovaného vodiča bude účinnejšie pôsobiť dlhší zákaz činnosti, ako samotný pobyt za mrežami.
Rozsudok je právoplatný.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.