v meste a poukázať na cestu budovania cyklotrás, ktorú razí celá Európa. Na severanov čakal rad stretnutí s vrcholnými predstaviteľmi mesta, ako aj okružné jazdy mestom.
Svetová zdravotnícka organizácia pod záštitou projektu "Zdravé mestá" dala dohromady osem zástupcov európskych miest na základe ich skúseností z oblasti cyklistiky. Spojila tak mestá, ktoré majú rozvinutú cyklodopravu s mestami, ktoré sa o to snažia. Košiciam bolo pridelené švédske mesto Örebro.
"Účelom našej návštevy je transfer skúseností ako prostriedku pre ochranu zdravia, pričom projekt finančne podporuje Európska únia. Pripravujeme publikáciu, ktorá by mala dopomôcť k rozvoju dopravy nielen na Slovensku," informoval nás projektant dopravy mesta Örebro Leif Hillding.
Švédi sa prišli do Košíc presvedčiť na vlastné oči, ako riešime dopravu čo sa týka cyklistiky. Nadobudnuté dojmy porovnávali s ich realitou. Örebro leží na juhu Švédska, má 120 000 obyvateľov a nemá znečisťujúci priemysel. Hlavným zamestnávateľom sú mesto, univerzita a nemocnica. Má zhruba 200 km cyklotrás a v tomto roku venovali na rozvoj cyklodopravy v prepočte 150 miliónov korún. Taká istá suma je venovaná MHD a asi jedna tretina z nej podpore individuálnej dopravy. Ako nám povedali, chcú zachovať čisté prostredie pre svoje deti, preto si najali koordinátora, ktorý by mal zvýšiť percento ľudí využívajúcich bicykel z 30 na 40 percent. Väčšina populácie švédskeho kráľovstva totiž dochádza do práce autom a iba sedem percent využíva mestskú hromadnú dopravu.
"V Košiciach je veľmi dobre vyvinutý systém MHD a to že ju využíva toľko ľudí je obrovským pozitívom. Máte široké ulice bulvárneho typu, tým pádom tu existujú možnosti na vybudovanie cyklotrás. Ako sme sa presvedčili máte omnoho lepšie možnosti na vybudovanie cyklotrás, pokiaľ u nás, keď chceme také niečo vybudovať musíme odkrojiť z cesty. Skutočnosť, že nemáte preplnené cesty autami je pre nás prekvapujúca a je veľkou devízou do budúcnosti. Dobre by bolo už teraz sa vyhnúť rozvoju motorizmu a zamerať sa iným cieľom. Veď životné prostredie musí byť na prvom mieste," tvrdí žena zodpovedná vo Švédsku za zdravie verejnosti Eva Järlinden.
Košice sú však neúnosne zadlžené a zrejme neprichádza do úvahy, aby peniaze mohlo vydeliť na rozvoj cyklotrás. "Vieme o tom a nedostatok peňazí je obrovským problémom. V krajine ktorá prežíva ekonomickú krízu, kde ľudia nemajú prácu sa proste nedá argumentovať individuálnym zdravím. Navštívili sme pracovníkov magistrátu a zistili sme, že v meste, ktorý má takýto handikep zrejme bude treba vyriešiť najprv problémy, ktoré vás trápia. Viete, v prípade, že sa zlepšuje ekonomika, tak si ľudia kúpia auto a ak si ho kúpia začnú s nim chodiť do zamestnania a začnú problémy. Ak sa vám podarí udržať vysoké percento ľudí využívajúcich MHD tak potom, keď sa vám zlepší ekonomika budete mať viac financií na budovanie cyklotrás. Samozrejme, že to stojí peniaze, ale apelujeme na vás udržte si doterajší stav dopravy v meste. V USA v meste Portland zrušili nábrežnú autostrádu a po 50 rokoch vybudovali prvú električkovú linku. Práve toto je riešenie do budúcna. Svet sa od vás bude ešte učiť," argumentuje kordinátor cyklistickej dopravy Eric Poignant.
Viac ako doprava však Švédov zaujímal slovenský hokej. Táto veľmoc má podľa ich slov strach z našich hokejistov. "Aj napriek tomu, že ste tentokrát nedopadli na majstrovstvách sveta najlepšie, raz tento turnaj vyhráte. Hráte skvelý hokej, pričom máte výborné individuality," tvrdia svorne švédski "dopravní" fanúšikovia.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.