Po nie najlepších skúsenostiach s novým štartovacím systémom mnohé tímy cestovali do Monaka s malou dušičkou. Jordan dokonca vopred avizoval, že
Ľuboš Kašický
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
nemieni riskovať a štartovať bude klasickým spôsobom. Faktom je, že nový elektronický systém sa zatiaľ správa skutočne nevypočítateľne a riziko je ozaj veľké. Hlavne v Monaku, kde je cieľová rovinka oveľa užšia ako inde. Našťastie tentoraz FIA zareagovalo veľmi ústretovo a rozhodlo sa už v priebehu víkendu povoliť skúšobné štarty po každom meranom tréningu. Tímy si tak na mieste mohli overiť svoju pripravenosť a získať istotu do ozajstného štartu.
Prekvapením po sobotňajšej kvalifikácii nebolo ani tak pole position Davida Coultharda, ako skutočnosť, že monoposty sa oproti vlaňajšku zlepšili o dve sekundy a minuloročné PP Schumachera by dnes stačilo iba na štrnáste miesto na štarte! Ako je to možné? Trať v Monte Carle je technicky nesmierne náročná a ukázalo sa, že práve trakčná kontrola v zákrutách dokáže pozbierať cenné desatinky a výsledkom sú nové rekordy. Samozrejme ale nemôžeme zabúdať aj na zvýšenú kvalitu pneumatík, ktorá je dôsledkom konfrontácie dvoch penu gigantov. V úzkych mestských uličkách sa tak jazdí rýchlejšie a to teraz kladie ešte väčšie nároky na kondíciu a koncentráciu pretekárov. Tento rok sa ešte našťastie nikomu nič nestalo, ale ak to pôjde takýmto tempom ďalej, bude sa FIA musieť začať vážne zaoberať postavením legendárneho Monaka v kalendári majstrovstiev sveta. Životy pretekárov sú predsa len cennejšie ako všetky tradície. No nepredbiehajme a radšej si pripomeňme, čo sa na trati udialo tento rok.
Doslova šokom bol štart do zahrievacieho kola, keď na rošte zostal stáť poleman Coulthard. Tretí štart McLarenu s novým štartovacím systémom a tretíkrát problém! David teda musel štartovať z posledného radu a čakala ho krížová cesta. Naopak voľná cesta k víťazstvu sa tým otvorila pre Michaela Schumachera, ktorý na štarte nezaváhal a prakticky viedol od štartu až do cieľa (5 kôl Barrichello). Po Coulthardových problémoch obhajoval farby tímu McLaren Häkkinen, no nevydržal dlho. V 13. kole začali jeho problémy s riadením a keď nezmizli ani po zastávke v boxoch, Mika radšej odstúpil. V tej dobe už bol z hry von aj Montoya, ktorý v 3. kole urobil chybu a "oprel to" o zvodidlá: "Podraďoval som, ubral plyn, auto sa stalo nedotáčavým a narazil som do zvodidiel." Nádejnejšie to vyzeralo pre jeho kolegu Ralfa Schumachera, ktorý úspešne držal tretie miesto pred Irvinom. V 58. kole však aj jeho monopost postihli problémy. "Zrazu rozsvietili kontrolky, hneď nato odišiel posilovač riadenia a len s problémami som dorazil do boxov. Keď som zastavil, tak mi hneď zhasol aj motor," povedal smutný Ralf. Williams bol tak z hry von a preteky na vedúcich pozíciách sa stali divácky neatraktívne. "Problémy" sa však nevyhli ani tímu Ferrari. "Asi od deviateho kola som dostal kŕče do pravej nohy," priznal po pretekoch Barrichello, "Bolo to asi od pedálov, ktorí začali vibrovať. Po chvíli som mal pocit, že mám nohu v sádre a vyzeralo to ozaj zle. Ross (Brawn) mi radil, aby som vypil čo najviac tekutiny a pomohlo to. Nebolo to však jednoduché." Po pretekoch sa ukázalo, že celú situáciu spôsobila banálna podpera nohy, ktorá sa uvoľnila a zavinila vibrácie.
No vo Ferrari sa na preteky pripravili skutočne výborne a Schumacher mohol v cieli iba konštatovať: "Nemal som žiadne problémy. Nejazdil som na 100 percent, pretože som to nepotreboval. Keď však porovnáte moje časy s časmi Davida, ktorý musel jazdiť tvrdo, aby dohnal stratu, tak moje časy nie sú oveľa horšie," dodával Nemec a jasne naznačoval, že ferrari je minimálne tak dobré ako mclaren, ktorý v Monaku polámal všetky rýchlostné rekordy. David mimochodom stratil polovicu pretekov márnym súbojom s Bernoldim, ktorý mu nemienil uvoľniť cestu. V druhej polovici sa potom stihol dostať (bravúrnou jazdou) už iba na piate miesto. Aj to však iba zásluhou Alesiho sfukujúcej zadnej pneumatiky, ktorá Francúza prinútila zastaviť v boxoch. Keď už sme pri Alesim, tak si povedzme, že pre Prosta je to aj tak nesmierne cenný bod a obrovskú zásluhu na ňom má práve Alesiho skúsenosť. Ale Monako je už tradične milosrdné k slabším tímom, ktoré bodovo profitujú z nepredvídaných okolností. Ešte prekvapivejší výsledok ako Alesi však doviezol Irvine, keď sa vyšplhal až na bedňu víťazov. Jaguar pred Monakom výrazne zmenil aerodynamiku monopostu a zdá sa, že sa vybral správnym smerom. Ak dokáže tento výsledok potvrdiť aj v Montreale, ktorý je charakterom úplne odlišný, ako Monako, tak budeme mať do partie nového súpera pre silný stred štartového poľa.