Korzár logo Korzár

Mini si môžete okoreniť

Nemecká automobilka BMW predstavila minulý týždeň motoristickým novinárom z celého sveta v talianskom Gubbiu svoj nový typový rad malých automobilov

Mini, pričom Mini sa stáva samostatnou značkou v rámci koncernu BMW. Štvorsedadlové vozidlá značky Mini sa vyznačujú nezameniteľným a nadčasovým dizajnom, ktorý nadväzuje ma dizajn pôvodných vozidiel Mini, ktoré pred vyše 40 rokmi navrhol legendárny (a dnes už nežijúci) konštruktér Sir Alec Issigonis.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prednej časti vozidla dáva charakteristický tvar veľká kapota, okrúhle reflektory a typická maska. Zaujímavosťou je to, že reflektory a časť masky sú súčasťou kapoty a pri jej otváraní sa s ňou zdvíhajú. Mini sa dodáva výlučne s dvojdverovou karosériou, pričom veľký uhol otvorenia dverí (80o) umožňuje pohodlné nastupovanie i vystupovanie. Ak sú dvere úplne otvorené, je vozidlo širšie než je jeho dĺžka. Elegantné a v tejto triede nezvyklé sú dvere s oknami bez rámov. Pri otváraní dverí sa okná automaticky trochu spustia, po ich zatvorení sa zase trochu zdvihnú. Sériovo sa montuje elektrické ovládanie okien. Dizajnérskym prvkom, pripomínajúcim pôvodný Mini, je aj extrémne krátka zadná časť s dominantnými svetlami. Temer zvislo postavené zadné dvere majú veľký uhol otvorenia a po ich otvorení môžu pod nimi bez problémov stáť aj osoby vysoké 185 cm. Ďalším zaujímavým dizajnérskym prvkom je to, že stĺpiky karosérie nie sú viditeľné, pretože sú prekryté sklom resp. čiernym lesklým plastovým krytom (predný stĺpik). Všetky sklá majú zelené tónovanie, pričom zadné okno je sériovo vystrojené vyhrievaním. Za príplatok môže byť vozidlo vystrojené aj vyhrievateľným predným oknom. Do príplatkovej výbavy patrí aj panoramatické strešné okno. Mini jazdí na 15-palcových ráfikoch, ale naželanie možno vozidlo vystrojiť aj ráfikmi priemeru 16 alebo 17 palcov. Predné kolesá vozidla sú vedené vzperami McPherson, vzadu sa použila zložitá viacprvková náprava, ktorá je unikátom v tejto kategórii vozidiel. Do sériového výstroja patrí aj elektrohydraulický posilňovač riadenia, ktorý pracuje len vtedy, keď sa posilňovací účinok skutočne vyžaduje. V porovnaní s klasickým hydraulickým posilňovačom sa tým dosiahlo zníženie spotreby asi o 0,1 l/100 km. Mini je postavené na podvozku s rázvorom 2467 mm a je dlhé 3626 mm, široké 1688 mm a vysoké 1408 mm.

SkryťVypnúť reklamu

Na pohon modelu Mini slúži nový 1,6-litrový motor s kódovým označením Pentagon, ktorý bol vyvinutý v spolupráci firiem BMW a Chrysler. Tento štvorvalcový motor má vačkový hriadeľ v hlave vlacov a dokopy 16 ventilov. Motor sa dodáva v dvoch výkonových variantoch. V základnom modeli Mini One je jeho výkon 66 kW, v luxusnejšom modeli Mini Cooper je zabudovaný motor s výkonom zvýšeným na 85 kW pri 6000 ot/min. S výkonnejším motorom zrýchli Mini z 0 na 100 km/h za 9,2 sekundy a dosiahne pozoruhodnú maximálnu rýchlosť 200 km/h. Celková priemerná spotreba slabšieho motora je 6,5 l/100 km, výkonnejší motor má o dva decilitre výkonnejšiu spotrebu. Hádam ani netreba zdôrazňovať, že motor je umiestnený vpredu naprieč a poháňa predné kolesá. Zaujímavosťou je, že motor je vystrojený snímačom klopkania a preto môže spaľovať ľubovoľný bezolovnatý benzín s oktánovým číslom v rozsahu 91 až 98. Štandardne sa montuje päťstupňová mechanická prevodovka, za príplatok môže byť vozidlo vystrojené automatickou prevodovkou s plynulou zmenou prevodového pomeru. Obidve verzie Mini sú sériovo vystrojené kotúčovými brzdami na všetkých kolesách, antiblokovacím systémom, elektronickým rozdeľovaním brzdovej sily a systémom CBC, ktorý zlepšuje jazdné vlastnosti vozidla pri brzdení v atáčkach. Rovnako ako veľké bavoráky môže byť aj malé Mini vystrojené vypínateľným protipreklzovým systémom a systémom dynamickej kontroly stability. O bezpečnosť cestujúcich sa starajú aj dva čelné nafukovacie vankúše a dva bočné vankúše, umiestnené v operadlách predných sedadiel. Na želanie môže byť vozidlo vystrojené aj hlavovými airbagmi, ktoré sú uložené v okraji strechy nad oknami a pri bočnom náraze ochránia hlavy cestujúcich na predných i zadných sedadlách. Ako prvé vozidlo svojej kategórie je Mini vystrojené aj systémom signalizácie defektu pneumatiky. Naproti tomu vo vozidle nenájdeme rezervné koleso, ale len súpravu na opravu prepichnutej pneumatiky, pozostávajúcu z tesniaceho prostriedku a z elektrického kompresoru, ktorý sa pripojí do palubnej zásuvky. Aj interiré nového Mini je akousi nostalgickou spomienkou na pôvodné Mini. Centrálnym dizajnérskym prvkom interiéru je v strede prístrojovej dosky umiestnený tachometer. Otáčkomer, ktorý sa sériovo montuje do verzie Mini Cooper, je umiestnený na výškovo prestaviteľnom stĺpiku volantu. Ak je vo vozidle inštalovaný za príplatok dodávaný navigačný systém, je jeho displej umiestnený v strede prístrojovej dosky a tachometer je premiestnený k otáčkomeru. Zadné sedadlá sú delené v pomere 50/50 a ich sklopením možno batožinový priestor zväčšiť zo 150 litrov na 670 litrov. Mini je štandardne vystrojené aj rádiom so šiestimi reproduktormi, pre náročnejších je k dispozícii audiosystém Harman Kardon s ôsmimi reproduktormi a digitálnym zosilňovačom. Pretože Mini môže byť za príplatok vystrojené aj klimatizačným zariadením, ostrekovačom reflektorov, snímačom dažďa i vnútorným spätným zrkadlom s automatickým stmievaním, je temer jediným paramterom, ktorým sa toto malé vozidlo odlišuje od luxusných limuzín, veľkosť vnútorného priestoru a s ňou súvisiace pohodlie cestujúcich. Nové Mini, ktoré sa vyrába v britskom Oxforde a na trh príde v lete, nie je teda žiadnym "jednoduchým" autom, ale skôr imidžovým vozidlom pre mladých, aktívnych a relatívne dobre zarábajúcich ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

A ako je to s tým korením? Nuž automobilka BMW prišla so skutočne originálnym nápadom keď nazvala tri verzie vyššieho vybavenia nového Mini slovami Salt, Pepper a Chili, čo neznamená nič iné možno to ani netreba prekladať než soľ, čierne korenie a chili (alebo sme už názov tohto korenia poslovenčili na čili?). Do výstroja Salt, ktorý je určený pre Mini One, patria sieťky na zadnej strane predných operadiel, otáčkomer, doplnkové vnútorné osvetlenie, rádio so systémom RDS a hmlové reflektory. Výstroj Pepper, určený pre Mini Cooper, obsahuje navyše aj nárazníky s chrómovanými vložkami a špeciálne 15-palcové hliníkové ráfiky. Pre športovejšie orientovaných majiteľov modelu Mini Cooper je k dispozícii výbava Chili, do ktorej patria športové sedadlá, potiahnuté kombináciou kože a látky, strešný spojler, kožou potiahnutý volant, športovo vyladený podvozok a 16-palcové hliníkové ráfiky.

SkryťVypnúť reklamu

Sir Alec Issigonis by určite nové Mini obdivoval. Možno by bol ale trochu smutný z toho, že Mini už nie je takým jednoduchým a lacným vozidlom pre všetkých, aké kedysi vytvoril on sám...

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 59 592
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 114
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 687
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 853
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 157
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 936
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 150
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 92 311
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 057
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 232
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 212
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 92 311
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 057
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 232
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 212
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu