s manželkou pustil plyn. Napriek tomu, že vytočili tri telefónne čísla plynárov, o unikajúci plyn sa napokon museli postarať sami.
"Volali sme najprv plynárenský dispečing, potom havarijnú službu, súkromnú havarijnú službu a tiež SBD. Všade nás odbili s tým, že nie sú kompetentní v takomto prípade konať, alebo im tento 'rajón' nepatrí. A cenné minúty ubiehali... Napokon nás kolegovia informovali, že sa im podarilo zatvoriť hlavný uzáver plynu v suteréne, ktorý, mimochodom, nebol označený. Je neuveriteľné, že sa plynári takto správali v situácii všeobecného ohrozenia. Radi ich nadriadeným poskytneme archívny záznam hovorov, aby z toho vyvodili dôsledky," povedal nám po zásahu operačný dôstojník Metského požiarneho zboru Ondrej Suchár.
Oslovili sme preto riaditeľa odštepného závodu Slovenského plynárenského priemyslu v Košiciach, aby k tomu zaujal stanovisko.
"Pri úniku plynu je potrebné čo najrýchlejšie konať. V prípade odvrátenia mimoriadných udalostí môže hlavný uzáver zatvoriť ktokoľvek, umožňuje to energetický zákon. Požiarnici by to mali vedieť. To, že nebol riadne označený, nie je chyba plynární, ale problém správcu objektu, teda príslušného SBD," rozhovoril sa Ing. Dušan Pšenčík.
Podľa neho plynárenská havarijná služba zasahuje predovšetkým pri uličných únikoch a úniku plynu v bytoch. Aj keď v tomto prípade unikal plyn v byte a plynári mali zasiahnuť, neboli o tom informovaní.
"Požiarnici volali na náš dispečing a konštatovali, že potrebujú vypnúť plyn na Bruselskej ulici. Zaujímalo ich, či táto ulica patrí nám. Dispečér odpovedal, že majú volať firmu Namont alebo Bytový podnik, ktorí majú na inštaláciu servis, že plynárne takýto servis neposkytujú. Pracovníčka požiarneho útvaru potom netrvala na zásahu, ani nevysvetlila okolnosti, prečo potrebujú vypnúť plyn. Rozhovor vyznel tak, že chcela iba informáciu a tú dostala. O úniku plynu nepadlo ani slovo," povedal nám Ing. Pšenčík, ktorý si po medializácii prípadu dal preveriť záznam rohovoru. Preto riaditeľ nepovažuje za relevantné vyvodzovať voči svojim pracovníkom nejaké dôsledky. Komunikáciu s požiarnym zborom považuje za nedorozumenie, ktoré však nevzniklo na ich strane.
"Mrzí nás, že nastal takýto problém. Možno naozaj došlo k chybe v komunikácii aj z našej strany, ale myslím si, že ak naša dispečerka oznámila plynárom, že potrebujeme vypnúť plyn, muselo byť jasné, že to nie je bezdôvodné... Uznávam, že prvý rozhovor s pracovníkom plynárenského dispečingu skončil bez toho, aby sme upresnili, že ide o únik plynu v byte, vtedy jednotka iba vyrážala na zásah a nevedela presne, aká bude realita. No havarijnej službe sme už zdôraznili, že potrebujeme súrne pomoc. Ich však zaujímalo iba to, komu to budú fakturovať, zatiaľ čo naši chlapci mali obavu z možného výbuchu," zareagoval na slová riaditeľa plynární Ondrej Suchár.
Nuž, chybička sa votrela, našťastie sa nevydarená komunikácia nepodpísala pod žiadnu tragédiu. Azda bude tento prípad ponaučením pre obe strany do budúcnosti. Od veci by nebola aj nejaká dohoda medzi požiarnimi a plynármi, resp. plynármi a bytovými družstvami, aby bolo jasné, na koho sa v podobných prípadoch obrátiť. Pretože boj s časom raz môže skončiť prehrou.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.