stredy: Na ďalšej mimoriadnej tlačovke (čo nápad, to brífing, nech žije marketing) prezentovali Palko s Lipšicom návrh zákona, ktorý by zredukoval počet členov vlády z dnešných 20 na 13. Keby prešiel, od 1. januára 2002 by skončili štyria vicepremiéri a ministerstvá privatizácie, kultúry a výstavby.
Nápad je skutočne "treskový". A to vecne aj politicky až do tej miery, že nie je jasné, ktorý z týchto rozmerov väčšmi "trieska". Dohodneme sa asi rýchlo na tom, že keby sa posunul termín účinnosti z 1. januára na 1. októbra 2002, zákon by nemal chybu. Úspora pol miliardy Sk ročne (ak počítali správne, o stámilióny ale beží určite) je síce z hľadiska celkových výdavkov rozpočtu skoro zanedbateľná, má však svoj hlboký mravno-stimulačný význam. V situácii, keď stále viac politikov urguje radikálnu redukciu verejných výdavkov, dôveryhodnosť ich slova nemôže nič pozdvihnúť väčšmi, ako príklady "zhora". Štyria vicepremiéri (za Mečiara "iba" traja) neexistujú okrem ČR nikde. A aj tam, kde nejaký funguje, vedie zároveň aj svoj rezort. Toto je "československá" anomália, zdedená z tradície širokých koalícií, v ktorých veľa strán "muselo" ukojiť svoje funkciechtivé špičky.
Rovnako sa pohodlne obídeme bez rezortov, ktoré navrhuje KDH zrušiť. Ministerstvo výstavby a verejných prác ani nebolo, kým v r. °94 neprišiel Ľupták, ktorý jeho vznik dal ako jednu z podmienok vstupu ZRS do Mečiarovej vlády. Rezort privatizácie mal význam v r. 1990-94. Dnes, keď je už de facto všetko súkromné, resp. to posledné sa odštátňuje, je nadbytočný a navyše aj duplicitný s FNM. Takisto je nadpočetná kultúra, ktorá by o posledné zvyšky svojich pôsobností mala prísť reformou verejnej správy. Ale aj keby tá odpadla, všetky funkcie rezortu sa zmestia na jednu chodbu MZV, prípadne školstva. (Ktoré, mimochodom, by po RVS malo byť zrušené tiež. V privatizovanej ekonomike je takisto zbytočné ministerstvo hospodárstva.)
Napriek presvedčivým argumentom je ale iniciatíva KDH veľkou politickou neprístojnosťou. Práve pre ten 1.január; zmena tzv. kompetenčného zákona pred finišom volebného obdobia by, po prvé, doslova rozvrátila celé fungovanie vlády. Aj nepotrebné úrady totiž majú teraz svoje úlohy a realizujú rezortné programy, ktoré prenášať inam pol roka pred záverečnou by bol jednoducho nonsens i v usporiadanejšej a lepšie šliapajúcej vláde, než akou je táto. Zamysleli sa Palko a spol., čo by nastalo odchodom takého Mikloša k 1. januáru? Veď u neho sa zbiehajú všetky stratégie a ekonomické koncepcie vlády; nestačí, že by to po ňom niekto vedel prevziať, musel by sa s nimi aj stotožniť, aby v práci pokračoval. Mohla by to byť tá Schmögnerová, ktorá je s Miklošom v permanentných sporoch? Jednoducho a jasne - rez, ktorý navrhuje KDH, je vecne opodstatnený, ale jedine s účinnosťou od nástupu novej vlády.
Po druhé, 1.január je rozvracačský aj z čisto politického hľadiska. Návrh KDH je otvorením koaličnej dohody ZA ASISTENCIE OPOZÍCIE, je pokusom o rekonštrukciu vlády OBCHVATOM CEZ PARLAMENT. Palkov "prísľub", že aj keď koalícia novelu neodobrí, KDH ju podá ako poslaneckú iniciatívu, je pošliapaním koaličnej dohody. Neprijateľný mocenský štýl Dzurindu a SDK(Ú) nie je žiadnym ospravedlnením - pokiaľ KDH už nemieni poníženia a ústrky viac znášať, môže jednoducho prehlásiť, že sa už viac necíti viazané koaličnou zmluvou, alebo z koalície aj s Čarnogurským rovno vystúpiť. To sú štandardné postupy, chce to iba chrbticu a odvahu, a ak tej niet, tak čisté plienky do zásoby. Hroziť rekonštrukciou cez parlament je gradovanie chaosu, je to akoby certifikovanie bordelu, ktorý zaviedli Dzurinda s Migašom.
Výkrik KDH je názornou ukážkou, ako politický "gaťafalš" dokáže skompromitovať, ba až zneuctiť podnetnú myšlienku. Všimnime si dobre - z koalície zazneli podporné tóny od SDĽ a SOP, teda zo strán, ktoré samy túžia rekonštrukciou moriť Dzurindu, ale tiež nemajú dosť plienok na prebalenie, aby našli v sebe guráž ísť na vec priamo a principiálne. Celostný "umelecký dojem" z iniciatívy KDH je preto tristný - politická účelovosť. A pritom - tu je ten paradox - je to v prípade KDH veľmi nespravodlivé. Oni totiž navrhovali redukciu vlády už v máji °99, neskôr sa ešte razantnejšie k téme vrátili na jeseň, pred prvým výročným (seba)hodnotením vlády. Nenašli však vtedy sluchu - počuteľní sú až teraz, keď znejú falošne.
Z veľkého tresku číslo 2 preto zostane iba treska vo Ficovej majonéze. Ten môže už spokojne oblbovať, že "návrh KDH zoštíhliť vládu je rok pred voľbami farizejským a populistickým ťahom", a že prvý bol Smer, ktorý s tým prišiel už pred rokom. KDH prišlo už pred dvomi, kto mu ale teraz odpáre oné "populizmus a farizejstvo"??
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.