štítov a reklamy v tunajšej mestskej pamiatkovej rezervácii. "Záleží od vlastníka objektu alebo od investora, či rešpektuje zákon o štátnej pamiatkovej starostlivosti. Ak chce osadiť vývesný štít a predtým o tejto veci s nami hovorí, tak problém nie je. Existuje niekoľko typov investorov drobní živnostníci, ktorí si nemôžu dovoliť drahšie riešenie, a sú finančne silní, ktorí si to môžu dovoliť. Ale vždy sa dá nájsť nejaké riešenie, uviedol riaditeľ ústavu Gabriel Lukáč. Zásady starostlivosti o pamiatky hovoria, z akých materiálov by mali byť vývesné štíty zhotovené a aké farby sú v pamiatkovej zóne vhodné. Takými je drevo, kov, plech aj kameň. Všeobecne existujú ploché a kolmé vývesné štíty. "Je to malé výtvarné dielo, aj keď sú niektoré typizované. Snažia sa nám ich natlačiť bez ohľadu na to, či sa do historického prostredia hodia alebo nie. V pamiatkovej by rezervácii mali byť pastelové farby, malo by sa vychádzať z fasády. Dobré sú aj označenia firiem priamo na fasádach. Štít by nemal fasádu prekrývať. Svetelné reklamy nepripúšťame vôbec. Je možné štít nadsvedliť alebo podsvetliť, potom má večer doslova mäkký výraz. Nebránime sa ani historizujúcim štítom, ale viac nás poteší moderný štít. Tiež by mal odrážať dobu, v ktorej vznikol. Zdajú sa byť prijateľnejšie, ale istým spôsobom klamú. Bežný človek ich môže vnímať ako súčasť historického objektu., hovorí G. Lukáč. Pamiatkári odmietajú pri výrobe štítov reflexné farby, neón a plast. Napriek tomu môžu uvidieť obyvatelia Levoče svietiť na námestí napríklad štít firmy Globtel. "Posielali sme upozornenia na Okresný úrad v Levoči, aby zaviazali majiteľov podobných predajní, aby tieto štíty odstránili a nahradili ich niečím iným. Legislatíva je v poriadku, ide skôr o dôslednosť, keď takýto problém vznikne, tvrdí G. Lukáč. V minulom roku dostalo upozornenie 15 nájomníkov nehnuteľností, právo udeliť pokutu má však iba príslušný okresný úrad. "Mnohí si pletú označenie prevádzky s reklamou. Tú úplne odmietame. Myslím si, že niekedy chýba právne vedomie ľudí, ktorí dlhodobo vlastnia budovu zapísanú v Ústrednom zozname kultúrnych pamiatok, skonštatoval G. Lukáč.
Problémoví nie sú iba malí živnostníci, ale i celé profesijné komory. "Lekárnická komora predpísala zelený kríž a žiaľ je farebne vyriešený veľmi nešťastne. Mohli by si dať svoje spracovať logo nejakému dobrému výtvarníkovi, poznamenal G. Lukáč.
Prevádzkovatelia, ktorí svoje firmy označujú v pamiatkových zónach, musia, podľa neho, najprv požiadať príslušný odbor regionálneho rozvoje okresného úradu o vydanie záväzného stanoviska k osadeniu štítu. Žiadosť musia doložiť grafickým návrhom alebo fotografiou štítu s udaním rozmerov. Žiadosť poputuje z okresného úradu k pamiatkárom, ktorí k nej pripoja vlastné vyjadrenie a nakoniec končí v rukách úradníkov mestského alebo obecného úradu. Ak sa prevádzkovateľ nedočká odpovede do 14-tich dní od podania žiadosti, môže ju považovať za schválenú. "Vývesný štít predstavuje, na rozdiel od samolepiacich fólií, určitú investíciu. Problém je niekedy aj v aranžovaní výkladov. Ťažko to riešiť. Obyčajne máme lepšie skúsenosti v mestách, ktoré sú solventnejšie ako v tých, kde má obyvateľstvo menšiu kúpyschopnosť, dodáva G. Lukáč.
Autor: Tomáš REPČIAK
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.