súvislosti košická Spoločnosť priateľov Zeme v rámci kampane pre úsporu a recykláciu papiera vyvíjala už od minulého roku aktivity, smerujúce k doplneniu návrhu zákona o reklame o ustanovenie zakazujúce doručovanie reklám. Na jar tohto roku sa nemožné stalo skutočnosťou a od prvého mája 2001 vstúpilo do platnosti v rámci novelizovaného zákona o reklame i nasledujúce opatrenie: "Reklama sa nesmie šíriť adresne, pokiaľ adresát doručenie reklamy vopred odmieta."
Keďže nejde o konkrétne vymedzenie spôsobu odmietnutia, občan môže použiť ľubovoľnú formu, pri ktorej stačí akýmkoľvek spôsobom označiť schránku štítkom "nevhadzujte reklamu". Ignorovanie takejto vôle občana zo strany roznášačov reklamných médií môže byť nahlásené Slovenskej obchodnej inšpekcii. Tá je následne oprávnená udeliť pokutu do výšky až dvoch miliónov korún. "V budúcnosti plánujeme výrobu zvýšeného nákladu špeciálnych nálepiek so sloganom 'nevhadzujte reklamu'. Tú si bude u nás môcť zadovážiť každý záujemca, ktorého zbytočné reklamy obťažujú, čím podporí i ochranu prírody. Radi v tejto súvislosti privítame príspevok sponzorov," povedala nám zástupkyňa Spoločnosti priateľov Zeme Eva Moňoková. Ako ďalej dodala, neprečítané letáky sa len kopili vo vopred pripravených odpadových krabiciach, ktoré sa množili už takmer v každom vchode. "Prijaté opatrenie považujeme za veľmi dôležité, pomôže totiž ušetriť niekoľko desiatok hektárov slovenských lesov ročne, čím sa zníži i produkcia papierového odpadu za toto obdobie o niekoľko ton," dokončila Eva Moňoková.
Zdá sa, že do praxe sa nový zákon uviedol veľmi rýchlo, reklamy v schránkach očividne rednú. Ak vás i napriek tomu budú nechcené propagačné materiály naďalej obťažovať, vedzte, že tentoraz sa už môžete celkom oficiálne brániť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.