pre seba ten najvhodnejší, to aby mal človek pomaly vysokú školu. O čo nemilšie je ale potom prekvapenie, keď zistíte, že služby vašej poisťovne ani zďaleka nie sú také, ako ste si predstavovali. So svojou skúsenosťou s Hasičskou poisťovňou sa na nás obrátila naša čitateľka zo Svidníka.
"Uzatvorila som životnú poistku na 20 rokov," napísala nám. "Po dvoch rokoch platenia mesačnej sumy zhruba 750 korún som sa pýtala, ako sa moje vklady zhodnocujú a koľko vlastne činí môj podiel. Nevedeli mi odpovedať a neposlali mi žiadny výpis, či vôbec moje peniaze dostávajú. Preto som sa rozhodla zrušiť poistnú zmluvu."
Klientka zaslala písomnú žiadosť do poisťovne v Bratislave. "Po mesiaci a pol som musela urgovať, či vôbec niečo dostali a či akceptujú moju žiadosť. Až naveľa som dostala odpoveď, že áno. Pýtala som sa, prečo mi neposlali vyúčtovanie a ako dospeli k tomu, že mám dostať späť zhruba iba tretinu mnou zaplatenej sumy. Po dlhom čakaní mi prišla odpoveď presnú kalkuláciu vám nemôžeme poskytnúť, pretože tieto údaje nie sú verejné. Takto som si to nepredstavovala," dodala.
Zákazníčka Hasičskej poisťovne žiadala vrátenie peňazí písomne aj prostredníctvom viacnásobných telefonátov. Dozvedela sa len toľko, že na svoje peniaze musí čakať, lebo podobných žiadostí a urgencií vraj majú kopu.
O stanovisko k týmto výhradám sme požiadali Ing. Ivetu Lukáčikovú, viceprezidentku pre poistenie Hasičskej poisťovne. Prečo poisťovňa klientke nezaslala výpis jej platieb a informáciu o ich zhodnotení, keď o to požiadala? "Klientka nepožiadala o výpis platieb na jej poistnú zmluvu, takúto žiadosť v našej spisovni neevidujeme. Ak by sme takúto žiadosť dostali, výpis by sme jej zaslali. Informáciu o zhodnotení vložených financií klientom nezasielame, pretože podľa zmluvne dojednaných poistných podmienok nárok na podiel na zisku má poistený v prípade dožitia do konca poistnej doby (v tom prípade vyplatí poisťovňa najmenej 60-percentný podiel na zisku z poistných rezerv), alebo v prípade úmrtia počas poistnej doby ho vyplatí oprávnenej osobe. Pri predčasnom ukončení poistenia tento nárok na podiel zo zisku z rezerv nevzniká," uviedla I. Lukáčiková.
Viceprezidentky sme sa opýtali aj na to, prečo vybavovanie zrušenia poistnej zmluvy trvá tak dlho a z akých dôvodov klientku neinformovali aspoň o obdržaní jej žiadosti do 30 dní. Ako poznamenala, výpoveď klientka zaslala poštou 8. januára najskôr do Prešova. Správa poistení je na prezídiu v Bratislave, kde žiadosť dostali 15. januára. "Vzhľadom na skutočnosť, že v priebehu posledných 5 mesiacov sa nahromadili výpovede s následným vyplatením odbavného, z časových ako i prevádzkovo-technických dôvodov nebola odpoveď na jej list zaslaná do 30 dní, ale až 2. marca. List o zánik poistenia však obdržala pred zaniknutím poistenia."
Zaujímalo nás aj to, prečo informácie o konkrétnych platbách konkrétneho človeka označujú za neverejné. " Ako som už uviedla, informácie o platbách na požiadanie samozrejme zašleme. Klietke sme v liste z 20. marca napísali, že presnú kalkuláciu jej nemôžeme poskytnúť, lebo tieto údaje nie sú verejné, ale oznámili sme jej, ako sme stanovili výšku odbytného alebo odkupnej hodnoty. Tá bola stanovená na základe kalkulačných zásad našej poisťovne, schválených ministerstvom financií. Odkupná hodnota bola znížená o dlžné poistné, pretože podľa obchodného zákonníka má poisťovňa právo na poistné do konca poistnej doby," odpovedala I. Lukáčiková.
Hoci je to v súlade s obchodným zákonníkom, voči klientom sa nám to zdá byť trochu nefér. Zákazníčka požiadala o zrušenie poistnej zmluvy začiatkom januára. Napriek tomu však musí platiť poistné aj za ďalšie obdobie, až kým poisťovňa jej žiadosť nespracuje.
A prečo pri zrušení poistnej zmluvy vracia poisťovňa iba tretinu uhradených platieb? "Táto poistná zmluva sa skladala zo životného poistenia a úrazového pripoistenia. Úrazové je čisto rizikové poistenie, tam nárok na odkupnú hodnotu nevzniká. Životné poistenie sa skladá z rizikovo nákladovej zložky poistenia a zo šetriacej zložky. Výška odkupnej hodnoty sa stanovuje v závislosti od druhu poistenia, vstupného veku poistených, rizika poistenia, doby poistenia a dĺžky trvania poistenia. Čím dlhšie poistenie trvá, o to je odkupná hodnota väčšia. Čiže nedá sa jednoznačne povedať, že vyplácame iba tretinu platieb."
No a dokedy bude klientka čakať na vrátenie svojich peňazí? O zrušenie zmluvy požiadala začiatkom januára a ešte teraz, začiatkom júna, svoje peniaze nemá. Má Hasičská poisťovňa v poistných zmluvách ukotvený termín, dokedy musí peniaze vrátiť v prípade zrušenia poistnej zmluvy? "Z prevádzkovo-technických dôvodov jej nebola odkupná hodnota k dnešnému dňu vrátená, za zdržanie vyplatenia poistenia bude klientke vyplatený poplatok z omeškania," uzavrela Ing. Lukáčiková.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.